Războiul Schengen, războiul Nord – Sud
Cap în cap 12 martie 2013 Niciun comentariu la Războiul Schengen, războiul Nord – Sud 1Refuzul Germaniei și al partenerilor săi de a accepta accederea României în spațiul Schengen în actualele condiții interne trebuie citit într-o cheie mai complexă: aceeași Germanie, împreună cu Olanda, Danemarca și Finlanda, au trimis Comisiei Europene o scrisoare în care cer un mecanism de intervenție împotriva țărilor membre UE suspectate că încalcă principiile statului de drept și valorile fundamentale ale Uniunii. Este o piatră de hotar pentru UE, iar România, din păcate, are toate șansele să fie văzută drept catalizatorul acestei inițiative extreme a celor patru state.
Ca să rezumăm puțin scrisoarea celor patru state (nu întîmplător toate din Nordul mai bogat și mai disciplinat al Europei), ele cer – nici mai mult, nici mai puțin – ca președintele Comisiei Europene să devină un gardian nu doar al tratatelor fondatoare ale UE, ci și al valorilor pe care s-a fundamentat această construcție politică fără precedent. Cele patru state, ele însele afectate de criza economică și de posibila recrudescență a naționalismului, au detectat semnalele corecte în țări precum România sau Ungaria: forțe antieuropene au ajuns la putere pe fondul crizei economice și, sfidînd o Europă prea greoaie în reacții, calcă în picioare exact valorile fără de care Uniunea Europeană nu poate exista. Și, înțelegînd că Bruxelles-ul s-a dovedit pînă acum incapabil să pună frînă acestor forțe centrifuge, cele patru state au cerut, ca exemplu de „pedeapsă”, suspendarea fondurilor europene pentru țările care își bat joc de statul de drept.
Nimeni nu poate fi atît de naiv încît să creadă că România și Ungaria nu sînt vizate de scrisoarea celor patru. Ultimul raport pe Justitie al Comisiei Europene arată negru pe alb că România are probleme în ceea ce privește respectarea statului de drept, în timp ce repetatele măsuri anti-democratice ale Guvernului de la Budapesta au provocat nenumărate reacții ale Bruxelles-ului.
Iar refuzul de a permite aderarea României în spațiul Schengen a fost un răspuns politic al UE la incapacitatea Guvernului român de a-și asuma aceste valori și principii europene: asaltul permanent asupra instituțiilor statului nu au rămas neobservat. Pînă la urmă, intrarea într-un club presupune încrederea vechilor membri ai acelui club că noul membru se va comporta exact ca ei. România a păcălit deja UE la aderare: imediat după 1 ianuarie 2007, eforturile reformiste ale Bucureștiului s-au frînat brusc, și doar presiunea constantă a Bruxelles-ului a repornit reformele. Acestea s-au oprit din nou însă în vara anului 2012, iar vechii membri UE nu mai cred în promisiunile României. Pur și simplu nu mai au încredere în actuala clasă politică. De aceea aderarea la Schengen va rămîne o himeră atît timp cît atacurile la instituțiile-cheie va continua.
Dar ținerea României la ușa Schengen nu e suficientă pentru țări precum Germania ori Olanda: Nordul (contributor net la bugetul UE) vrea certitudini că banii săi nu se mai scurg în găuri negre în care Justiția nu poate prinde delapidatorii de fonduri UE ocrotiți politic, Nordul vrea ca și Sudul să-și facă temele cu seriozitate, nu ca România, Ungaria, Italia, Grecia ori Spania (ultimele trei s-au remarcat prin politici economice catastrofale în anii de creștere economică, aruncînd banii pe fereastră). Pe scurt, vedem germenii unei încercări serioase a Nordului de a-și impune standardele, valorile și, în cele din urmă, puterea, într-o Europă aflată într-o criză fără precedent.
Cristian Pantazi este redactor șef al agenției de presă HotNews.ro
Adaugă un comentariu