11 ani pînă la Paștele Cailor
Editorial 22 aprilie 2011 Niciun comentariu la 11 ani pînă la Paștele Cailor 3Cîți ani de așteptare poți pune în slujba unui vis? Asta ar fi prima întrebare la care ar trebui să-și răspundă un student căruia așa de mult i-a plăcut să învețe, încît nu-și vede viitorul decît în preajma unei catedre universitare. Mai departe, toate iluziile lui oricum se încrețesc printre rîndurile articolelor din actuala Lege a Educației și ale noilor metodologii care, în loc să edifice, cufundă în îndoiala neprevăzutului orice plan pe termen lung al tînărului de douăzeci și un pic de ani cu ambiții didactice. Fiindcă, la un calcul rapid, pînă a ajunge să poată preda de pe un post didactic, un absolvent de liceu trebuie să se gîndească la 11 ani de demersuri academice prin labirintul de prevederi ambigue și contradictorii, pînă la a putea spune că s-a ales cu o carieră din eforturile lui disparate.
Nu are de unde să știe un posibil candidat la un colț de catedră universitară cît termen de valabilitate au actualele hotărîri, în contextul în care, orice schimbare a ministrului este însoțită și de o răsturnare radicală a regulamentelor. Nici n-au trecut șase ani de cînd absolventul unui ciclu de licență al cărui format nu era cel Bologna putea să „prindă” imediat ce ieșea de pe băncile facultății un post de preparator. Acum, doar cu licența, un debutant nu poate ține nici măcar un laborator la plata cu ora, trebuind să învețe meseria de pe tușă. Unii consideră că vechiul sistem permitea unor tineri care erau nepregătiți din punctul de vedere al activității de cercetare și al celei didactice să-i învețe pe alții ceea nici ei nu știau prea bine. Dar așa, cum vor reuși facultățile să-i mai țină prin preajmă pe tinerii care ar trebui să stea „pe uscat” de-a lungul unui interval de timp fatidic? Aici sînt invocate programele de doctorat care le pot oferi acestora „covrigei” măsurați în burse care, și ele, se dau după principiul de funcționare a unui întrerupător care nu face prea bine contact.
Atunci să nu ne mai mirăm că la noi visurile academice se ucid din pîntece, asemenea unor copii care au fost avortați fiindcă părinții lor nu și-ar fi permis să-i întrețină. Să nu ne mai mirăm că în universități nu mai rămîne „crema”, ci borhotul rezultat în urma distilării absolvenților în categoria celor care pleacă prin țări străine și a celor care aleg calea cu certe recompense bănești ale lucrului în producție. Și că, cei care rămîn sînt măcinați de frustrare, fiindcă ai lor colegii mai slab pregătiți, care au plecat să lucreze în domeniul profesional, s-au așezat într-o casă a lor și merg în fiecare week-end cu mașina la munte, pe cînd ei încă stau în cămin și se deplasează prin oraș cu tramvaiul. Dar ministrul spune că nu ar trebui să se îngrijoreze, căci „răul” pe teremen scurt nu este decît o cale spre un bine pe termen lung. Vor ajunge profesori înainte ca foștii lor colegi să iasă la pensie.
Laura PĂULEȚ
Adaugă un comentariu