Cineva tot fură căciula cercetării
Editorial 5 noiembrie 2012 Niciun comentariu la Cineva tot fură căciula cercetării 0Universitarii români anti și post-decembriști au fost neîngăduit de multă vreme victimele unei izolări științifice în sînul căreia și-au învelit ambițiile academice, adormindu-și standardele activităților de cercetare. Numele care s-au ridicat din mocirla imposturii autohtone s-au dovedit a fi excepții care au înfruntat vremurile, ieșind din zona de confort a articolelor publicate prin Analele universităților de care aparțin sau în volume stufoase, la edituri obscure. Au fost cei care au ieșit în afară, au învățat să se lepede de falșii maeștri și modelele de pervertire din instituțiile de baștină, avînd tăria să deprindă, ca niște școlari conștiincioși, rigorile cercetării „adevărate”. În străinătate au găsit cărți, acces la bazele de date științifice cu articole cotate ISI, resurse pentru cercetare și, adeseori, colective pentru care standardul nu se oprea la ciocul găinii care naște pui vii. Însă puțini dintre ei au fost recunoscuți vreodată de cei rămași în țară sau promovați îndeajuns de sus încît să provoace vreo mutație esențială în maniera de-a calibra activitatea științifică.
Revoluția socială și politică din 1989 nu a reușit să arunce în aer modelul lax, oportunist, întemeiat prea adesea pe furt, plagiat și auto-plagiat din mediul academic românesc. De atunci și pînă acum, într-o tranziție de abia resimțită, „dinozaurii” au supraviețuit în fruntea conducerilor universităților, dirijînd și influențînd destinele cercetătorilor aspiranți și ale doctoranzilor adeseori dezorientați. Din această perspectivă, Accesul Național Electronic la Literatura Științifică de Cercetare (ANELIS), proiect finanțat din fonduri europene, care s-a derulat în perioada 2009-2011, nu a ajutat vizibil, semnificativ, la creșterea calității cercetării în învățămîntul superior. Sau nu a apucat, fiindcă în iunie 2012 a fost sistat, din ignoranța Ministrului Educației, Liviu Pop și acum, iarăși reluat, urmînd a fi finanțat de către stat. Această sincopă la începutul unui program care ar fi fost menit să instaureze o normalitate și o deschidere a instituțiilor românești la standardele cercetării de nivel mondial, e posibil să fi tăiat din elanul donquijotesc al aspiranților la articole de calitate. Fiindcă cei care se află actualmente la început de carieră știu că nu-și pot sprijini cariera în Anale.
Legea Educației lui Funeriu, care a aruncat în derizoriu munca celor cu multe articole și publicații „necotate”, a stîrnit reacții de respingere și disperare în mediul academic tocmai fiindcă, în contextul acestei izolări și al unei formări defectuoase, mai nimeni nu a ajuns să publice articole ISI sau măcar să fie capabil să se ridice la aceste standarde. Dinozaurii stau gata să sară la gîtul Editurii Thomson-Reuters, în timp ce aspiranții la o carieră în cercetare își prind urechile în ceea ce, spre disperarea lor, nu își găsește corespondentul în mediul în care își desfășoară activitatea.
Fără doar și poate, accesul la articolele de cercetare de înalt nivel științific este o condiție a progresului, însă blocajul trece dincolo de resurse în învățămîntul superior românesc. Ce decan sau rector s-ar mai așeza în bancă să recunoască și să învețe că tot ceea ce l-a făcut profesor universitar a fost. de fapt. o minciună?
Laura PĂULEȚ
Adaugă un comentariu