Îngerii cu o aripă lipsă
Editorial 8 aprilie 2013 Niciun comentariu la Îngerii cu o aripă lipsă 6Au experimentat în universități și au fost studenți pentru cîteva clipe. Au poposit în redacții de ziar și-au făcut-o pe-a jurnaliștii. Au vizitat muzee și s-au zgîit la exponate. Au mers în fabrici și au văzut cum monștrii industriali se-asigură că ei au lumină în casă. Au asistat și aplaudat la piese de teatru sau au fost ei înșiși actori. Toată săptămîna trecută, pe oriunde ai fi mers, dădeai numai peste grupuri de pui de oameni, adunați ca un mușuroi sau răsfirați ca niște fluturi îmbătați de un început diletant de primăvară. Care gălăgioși și entuziaști, care mofturoși și plictisiți, elevii au ieșit din găoacea liceelor să facă și ei cunoștință cu lumea reală.
A fost săptămîna lor altfel, cînd au fost purtați de profesori să cunoască viața față în față, nu mediată de filele manualelor. Nu putem ști exact ce au înțeles sau au văzut copiii din goana printre mirajele pe care le-a proiectat în tușe groase sau chiar 3D lumea adulților. Însă îi vedeam cum stăteau gata să ardă ca niște chibrituri. A fost șansa universităților și-a altor instituții să-și practice exercițiile de seducție și să impregneze în buretele inocenței visuri despre o profesie frumoasă și curată.
Acest tip de educație nonformală este privit ca o șansă pentru cei mici să se gîndească din vreme la cum vor să arate universul lor în viitor. „Să știi mai multe, să fii mai bun” se numește în acest an programul prin care liceenii au parte de-o săptămînă în care aruncă porțile în aer ca să întindă aripa devenirii spre zări pe care nu și le pot închipui din cărți. Să vadă cu ochii lor cum se petrec lucrurile în realitate.
Dar noi știm, de fapt, că ei nu primesc decît o imagine poleită și un adevăr trucat, îmbunătățit pînă la denaturare. Fiindcă oamenii mari folosesc joaca doar ca armă. Vor să-i atragă ca pe niște muște în plasa lor de iluzii, cu promisiuni care nu au nimic de-a face cu realitatea. Însă nu le pot spune că va fi greu, că va fi urît, că vor trebui să învețe să-și asume responsabilități, să-și ia viața în mîini și să fie pregătiți să accepte că drumul poate are o croială greșită. În universități sau pe piața muncii ei nu vor descoperi o lume minunată și nici nu se vor juca. Vor lupta între ei și cu ei înșiși să supraviețuiască visurilor, valorilor sau vor trebui să-și crească aripi puternice, de dragoni de secol XXI ca să poată să sfideze zările spre care nădăjduiesc.
Dar nu. Elevii noștri nu sînt cutezători, naivi și inocenți cu toții. Tremurul unora trădează doar plictiseala care i-ar arunca mai degrabă într-un club sau într-un mall decît într-un muzeu sau într-un laborator. Nu le saltă inima de emoția devenirii și nici nu vibrează de emoția cunoașterii. Acrobațiile universităților îi lasă rece. Tehnicile companiilor, indiferenți. Vocea muzeelor nu ajunge pînă în inima lor. Iar forfota redacțiilor îi obosește. Nici nu mai avem pe cine păcăli. Copiii noștri sînt îmbătrîniți de o vioiciune nesănătoasă, vecină cu frivolitatea precoce și inimile lor, ce ar trebui să fie flămînde și deschise, nu caută decît deriziunea. Da, copiii sînt altfel. Și nici o săptămînă sucit croită nu-i poate face să învețe ceea ce educația formală n-a reușit să-i învețe că e drept, bun și frumos.
Laura PĂULEȚ
Adaugă un comentariu