Lovitură de la 11 metri cu balonul isteriei
Editorial 18 ianuarie 2011 Niciun comentariu la Lovitură de la 11 metri cu balonul isteriei 4Devenită un sport național la care toată nația performează pe ce teren prinde, isteria îi ajunge și pe studenți. Ca de fiecare dată, fix la prima repriză din an a sesiunii. Atunci stresul se concentrează în izbucniri nervoase care degenerează fie în atacuri de panică paralizante, fie în abuzuri de substanțe (doar știm de anul trecut ce ravagii a făcut sesiunea prin weedshop-uri și mai apoi prin spitale). Ca într-o bolboroseală toxică, examenele curg pe afișiere într-un șuvoi nestăpînit, profesorii sînt absurzi, subiectele capătă proporții de coșmar. Panica acestui scenariu apocaliptic îi blochează pe majoritatea învățăceilor în cercul vicios ratare-renunțare. Cînd totul pare pierdut, cei mai mulți studenți pun capacul la orice șansă de-a se prezenta onorabil în sesiune, ca la o oală sub presiune și apelează la strategii de auto-handicapare. Colocvial vorbind, „își bagă picioarele”, se „duc dracului”, manifestînd dureri de nesuportat în tot felul de regiuni ale ființei, care nu pot fi ostoite decît prin crîșme și nopți pierdute, fără chef de studiu.
Se poate ca acest lucru să fie și din pricina faptului că o parte din bomba chimică ce explodează zi de zi pe ecranele realității noastre, împroașcă indirect cu lamentații teatrale și nemulțumiri ultragiate conștiințele celor care ar trebui să croșeteze cu motivație la propriul viitor. Ceva din spectacularul grotesc pe care se îngrijesc televiziunile să-l ofere se răsfrînge și în sictirul virulent și plictiseala cronică ale celor mai mulți dintre tineri, care se obișnuiesc să-și consume, ca pe un joint, detașat, viața din fotoliu. Fiindcă oricum studenții văd că nici noua Lege a Educației nu e bună de nimic, deși nu se pune problema că s-ar fi obosit s-o citească sau că ar fi fost martorii expunerii unor opinii clare, sobre, edificatoare. Dar ce rost ar avea, cînd guvernanții și opozanții au jucat cu ea atîta vreme fotbal, iar cei fără putere de decizie au rămas galeria nimănui și totuși pusă de pomană pe jarul răfuielii? Tocmai din această perspectivă a poziționării „pe teren” apare renunțarea, sora mai mică a nepăsării. Ea se sprijină cîș în cîrjele verbului tăios și a adjectivului înjositor aruncat în cei investiți cu oarece putere de prin preajmă. Pentru studenții aflați în sesiune aceștia sînt profesorii. Pentru profesorii obosiți, aceștia sînt guvernanții, luați la pachet cu opoziția. Cu alte cuvinte, să nu ne mai mirăm că sesiunea a devenit un prilej de sufocare, stres și depresii pentru ambele părți. Asta fiindcă în tabloul stării de fapt sesiunea apare ca o remiză chinuitoare și inutilă între doi dușmani care nu se dușmănesc între ei, ci s-au obișnuit să-și dușmănească soarta.
Și totuși, ce-i de făcut? Ne dăm cu toții pe mîna profetului isteriei, Dan Diaconescu, înscriindu-ne autogolul care să hotărască sfîrșitul partidei absurde pe care o purtăm de atîta vreme cu societatea, educația și cu noi înșine?
Laura PĂULEȚ
Adaugă un comentariu