Rețeta chipului cioplit
Editorial 28 martie 2011 Niciun comentariu la Rețeta chipului cioplit 0A venit vremea ca universitățile ieșene să pună mîna pe mistrii. La figurat, trebuie să se apuce să-și zugrăvească niște programe de masterat care să se alinieze cu pretențiile noii Legi a Educației Naționale. Din niște programe de studii cu nume ademenitor, dar fără o orientare precisă, trebuie să cioplească masterate profesionale, didactice sau de cercetare. Deși metodologiile n-au fost încă primite, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) a fost prima care s-a preocupat de cum să se etaleze cît mai convenabil la minister cu schimbări la față care să ia ochii Agenției Române de Asigurare a Calității. Restul ori nu se preocupă, ori profită că mai au vreme de gîndire.
Nu știm foarte precis nici ce se va întîmpla cu masterele transdisciplinare. Probabil că vor avea aceeași soartă ca și specializările complementare care au făcut pentru prea puțin timp furori printre studenți pe vremea rectorului Dumitru Oprea. Deci, în mai puțin de cinci ani, asistăm la un soi de schimbare de paradigmă în concepția didactică: studenților nu le mai este recomandat și nici măcar îngăduit să se formeze multi sau pluridisciplinar. Ei trebuie să se afunde în domeniul de studiu în care au urmat ciclul de licență, în direcția de profesionalizare sau de cercetare. De au ambiții mai „înalte”, atunci nu au decît să mai facă o a doua facultate pe celălalt domeniu spre care năzuiesc. Iar dacă mai au și îndrăzneala de-a ținti spre o carieră de profesor, atunci să-și mai facă loc în agendă și pentru un master didactic. Cu alte cuvinte, un student care se visează la catedră în mediul universitar sau cercetător cu apetențe interdisciplinare, va trebui să stea mai mult în bancă decît la catedră. Lucru care ar putea veni în ideea unei formări temeinice, dar practic imposibil de realizat din cauza costurilor pe care le presupune și a efortului ce ar trebui investit.
Înainte, pe un student care opta să facă masteratul în alt domeniu decît cel de licență, îl privea dacă avea sau nu să facă față exigențelor și specificităților unui domeniu de studiu ne-mai-explorat. Însă, nu era primit să facă nivelul al II-lea al modulului pedagogic, pentru a putea preda în mediul universitar, de către Departamentul de Pregătire a Personalului Didactic de la UAIC. Acum nu mai poate ajunge în această situație, studenților tăindu-li-se din rădăcini un elan ce dintr-o dată nu mai este considerat sănătos.
Revenind. La propriu, conducerile UAIC și Universității Tehnice „Gh. Asachi” trebuie să se preocupe și de machiajul corpului de clădire din Copou pe care îl împart. Tot vreo cinci ani au trecut de cînd fațada Corpului A a fost aranjată ca s-arate frumoasă și ochioasă. Dar se pare că tot o treabă de mîntuială a fost făcută, fiindcă acum se prăvălește în cioburi mici peste studenți. Însă, măcar în această privință, s-au pus marcaje de avertizare: „pericol de accidente”.
Laura PĂULEȚ
Adaugă un comentariu