Tristețea din amfiteatre
Editorial 1 noiembrie 2011 Niciun comentariu la Tristețea din amfiteatre 0Devin din ce în ce mai încredințată că ceea ce-i lipsește cu adevărat sistemului nostru de educație este bucuria. Acea bucurie aproape organică a cunoașterii, dublată de emoția căutării și împărtășirii sensurilor, de „disputa” academică a ideilor făcută cu patos și suflet în virtutatea fidelității pentru o idee. Pentru profesori și studenți deopotrivă, învățarea și învățatul au devenit un supliciu, niște corvezi lipsite de sens, cărora li se supun în virtutea unei trebuințe pragmatice, pur utilitare, cu încrîncenare și plictis. De aceea se raportează la „școală” ca la un spațiu concentraționar, unde există victime, călăi, muncă inutilă și pedepse nemeritate.
De o parte și de alta a catedrei se aruncă reproșuri, dezbaterile de idei mor din fașă sau se transformă în certuri și pe la colțuri se proliferează injurii. Cele mai frecvente acuze aduse de către studenți profesorilor se leagă de faptul că ar preda cursuri învechite, că nu își însoțesc expunerile teoretice de aplicații practice. Ei sînt nemulțumiți că nu le ascultă cu adevărat opiniile și nu suportă să fie contraziși, că nu îi consultă cu privire la elaborarea programelor școlare, că au evaluări absurde și altele. La rîndul lor, profesorii impută studenților lipsa de interes, implicare, cultură și atenție, refuzul de a participa la ore, superficialitatea, goana după note și atît. Îi deranjează îndrăzneala prea mare și faptul că nu îi tratează cu respectul cuvenit. Din aceste nemulțumiri se prelinge zădărnicia eforturilor educaționale din ambele perspective și, mai ales, o mare tristețe. Din dilema „Cine este vinovatul, profesorul sau studentul?”, nu putem ieși, parafrazîndu-l pe Farfuridi.
Însă, dacă nu vom ieși din această dilemă, instituțiile cunoașterii au toate șansele să-și piardă spiritul pentru totdeauna. Universitățile să devină asemenea unor ghișee, de unde studenții vin să-și ridice diplomele, iar profesorii niște funcționari care să le semneze. Însă nu vinovatul sau vina trebuie căutate. Cred că recîștigarea puterii de a ne bucura se poate face, pe de o parte, prin găsirea individuală din partea studentului a unui sens propriu, legitim, într-un demers al cunoașterii ales și asumat cu entuziasm. De partea profesorului ar trebui să existe motivația de a investi energie și răbdare infinite în regizarea, decorarea, pregătirea și scenografia spectacolului didactic, care să nu fie asemenea solilocviului din Iona a lui Marin Sorescu. Academicianul Solomon Marcurs spunea, în interviul acordat în acest număr al Opiniei vechi că, „paralelismul între actul educațional merge pînă la cele mai mari detalii”. Continuînd în linia aceleiași idei, dacă „piesa” ar fi bună, studenții ar veni din plăcere, dispuși să deceleze sensurile și jocul actorului impecabil, atunci, la final, publicul ar trebui să fie în picioare, aplaudînd. Și, dacă e să fie vorba de un spectacol nonconformist, profesorii ar trebui să fie dispuși să schimbe rolurile cu studenții lor, devenindu-le, măcar preț de o scenă, discipoli.
Laura PĂULEȚ
Adaugă un comentariu