Viața lui Pi în universitate
Editorial 4 februarie 2013 Niciun comentariu la Viața lui Pi în universitate 1Speranțele privind redresarea învățămîntului superior românesc încep să se prăbușească asemenea unor piese de domino: proiectele POSDRU cad, peste ele cade clasificarea universităților, peste această clasificare cade Legea Educației Naționale împinsă de Ordonanța de Urgență 92/2012 și peste ea bugetul pe 2013.
3,14% (adică aproximativ 4,4 miliarde de euro) din PIB s-au stabilit de către Comisia de Învățămînt a Senatului a reveni educației. Un buget echivalent unui Pi diform, cu zecimale rătăcite și copiate, ca un raport sinistru între circumferința necesităților și diametrul nepăsării. Acest Pi prescurtat este o alocare ciungă, în contextul în care s-au dat bătălii de-a lungul vremii de-a se introduce în lege necesitatea pentru a se aloca măcar 6% din PIB educației, iar apoi în campania electorală a USL-ului s-a relansat această promisiune. Însă, pornind de la ce preciza parlamentarul Anghel Stanciu, președinte al Senatului Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași (singura voce din USL care s-a revoltat în plen cu privire la masacrul făcut cu acceptul cvasi-unanim al Comisiei), „cei 6% din PIB pe care îi plimbăm din 2006 ca pe moaștele Sfintei Paraschiva”, nu par să mai ajungă să fie sărutate de un sector public care are, pe an ce trece, din ce în ce mai multă nevoie de un miracol.
Dintre cele 2171 de amendamente aduse bugetului Comisiei, doar cinci au primit acceptul. Restul s-au neantizat, ca și speranțele studenților, profesorilor, universităților sau institutelor de cercetare care și-au exprimat dezacorduri punctuale. Dar de doleanțele lor și-au bătut joc mereu toate guvernele și parcă nici nimeni nu se mai aștepta, oricum, la nimic bun. Le-a rămas tuturor revolta interioară și comparația inutilă cu Japonia și cu statele nordice, unde educația este pusă la loc de cinste. Și care, poate nu doar independent de această chestiune, se dovedesc și cele mai prolifice și mai stabile spații din punct de vedere economic.
Să nu ne surprindă apoi însă și să ne mire, retoric, în discursuri publice, că sistemul nostru educațional e nefuncțional. A tăia bugetul pentru educație, este ca și cum ai lăsa o clădire fără fundație. Orice ai vrea să construiești o să se surpe inevitabil. Cu asemenea buget este ridicol să ne mai mirăm că elevii fac sex în toaletele școlilor în loc să învețe să extragă radicalul sau că studiile de master sînt absolvite de analfabeți. Ori că migrația creierelor este un fenomen în expansiune. Sistemul educațional este distrus sistematic și pare să urmeze calea industriei din care s-a ales praful. Însă ne putem alina cu euroscepticism, cu dispreț față de Statele Unite ale Americii și cu o reîntoarcere către valorile autohtone pe care nu le mai recunoaștem sau pe care generația de ’89 nici nu le-a cunoscut vreodată.
Bătăliile de purtat sînt altele. Sînt în presă, sînt cu justiția și sfidează bunul simț al cetățeanului ce încă încearcă să mai găsească repere în lumea care caută să-l înghită. Raportul Mecanismului de Cooperare și Verificare pe Justiție (MCV) ne atrage atenția că acei cîini de pază mușcă din os și caută să devoreze orice sistem funcțional. Însă putem alege să credem în continuare că Victor Ponta ar fi fericit dacă banii s-ar înmulți ca în minunile biblice și că, dacă el ar fi fericit, atunci am fi și noi fericiți.
Laura PĂULEȚ
Adaugă un comentariu