Apocalipsa în viziunea lui Bogdan Ota, la Iași
Șoc-șoc-groază! 3 martie 2014 Niciun comentariu la Apocalipsa în viziunea lui Bogdan Ota, la Iași 31Cinci sute de spectatori l-au primit joi, 27 februarie, în sala Gaudeamus a Casei de Cultură a Studenților, pe compozitorul și pianistul Bogdan Ota. Acompaniat de Nordic Sonata Orchestra, de un ansamblu coral, balerini și proiecții video, artistul a făcut publicul să viseze, pentru două ore, alături de el. Acesta i-a purtat pe cei prezenți cu ajutorul pieselor de pe primul său album, „Day of Wrath”, fie în lumea basmelor, fie i-a făcut să trăiască povești de dragoste, fie să simtă apropierea Apocalipsei.
A zis… și s-a făcut lumină
De cum se lasă întunericul peste sală, din boxe un Dumnezeu cu voce de femeie ne dezvăluie pedepse și profeții apocaliptice pentru cei care i-au transformat creația în propriile lor arme. Acorduri de pian, sunete de vioară și loviturile de tobe aduc fulgere și tunete. Pe străfulgerări de lumină începe să curgă piesa „Black Friday”, care amintește de Patimile lui Iisus, de Golgota, de crimele făcute în numele credinței și de templieri, căci pe ecranul din spatele orchestrei, imagini sîngerii sînt derulate cu repeziciune. Cavaleri, lupte cu săbii și răstigniri trec prin fața ochilor noștri, iar muzica ne face să credem că totul e real, că ecranul nu e decît o fereastră spre trecut.
„Mourning”, a doua parte a trilogiei, vorbește despre Războaiele Mondiale, foametea și crimele care nu s-au oprit nici pînă astăzi și ne arată că istoria se repetă mereu și că oamenii nu au învățat niciodată din greșeli. A treia piesă a trilogiei, „Apocalipsa”, întregește scenariul, dar nu ca să ne zdrobească visele, ci ca să ne arate că nu trebuie să renunțăm la speranță.
Iubire fără cap și capăt
De la scenariile sîngeroase, muzica alertă cu sunete ascuțite și bătăi de tobe, sîntem purtați încet spre ritmuri calde și melodioase. „Story of my life” și „A glimpse of happiness” sînt melodiile care șterg imaginile dure ale primelor piese. Pianul cade în planul al doilea și vioara intră sub lumina reflectoarelor atunci cînd Radu Cotoman, dirijorul orchestrei Nordic Sonata Orchestra, își prezintă lucrarea „Studiu pentru vioară și orchestră”. Sunetul ascuțit al instrumentului ne determină să batem din picior pe ritmurile sprințare în timp ce ne concentrăm cu greu să vedem degetele artistului care aleargă pe corzile viorii în tempo alert.
Ne potolim energia abia cînd „Harald’s dream”, inspirată din poezia Strigoii, de Mihai Eminescu, își cîntă acordurile moi. Basmul și legenda ne cuprinde pe toți ca un văl și călărim alături de erou în căutarea nemuririi.
„Nuntă în cer”, versiunea lui Bogdan Ota a ultimelor cuvinte ale Julietei, și „If I die”, răspunsul dat de Romeo, melodii ale căror versuri sînt cîntate de Daniela Cojocaru și Lucian Anghel, ne învață că există viață și după moarte.
A fost odată…
Dansul e adus în scenă de piesa „Fantezie pentru pian și orchestră”, unde Florin și Vivi, cei doi balerini sub îndrumarea coregrafei Daniela Rusu, fac salturi elegante, se urmăresc pe scenă ori se ceartă, luptă care se termină însă într-o îmbrățișare.
Publicul pare că nu se mai satură de acordurile instrumentelor, de sunetele pianului și vocile corului care îmbracă muzica asemeni unei țesături fine, abia vizibilă, dar catifelată. „Revelation” și „Letters to myself” melodii care ne îndeamnă la împăcarea cu noi înșine, aduce parcă și mai multe aplauze decît piesele anterioare. De la basme cu zîne și prinți frumoși, Bogdan Ota ne duce pe tărîmurile țărilor arabe. „Sahara”, așa cum este intitulată ultima creație a artistului, ne face să visăm, împreună cu imaginile de pe ecranul de pe scenă, la Șeherezade, la șeici aprigi și cai negri ca smoala ce aleargă peste dune aurii. Sîntem lăsați însă să plutim în vise, cuprinși de atmosfera de poveste în care ne-au adus melodiile de pînă acum. Însă coloana sonoră a filmului „Lista lui Schindler” are darul de a ne readuce la realitate, făcîndu-ne totodată să credem că un singur om poate schimba lumea. Chiar și unul dintre noi.
Adaugă un comentariu