Buzduganul lui Ștefan, deasupra cavalerilor medievali
Șoc-șoc-groază! 10 iunie 2013 Niciun comentariu la Buzduganul lui Ștefan, deasupra cavalerilor medievali 12„Iașul Medieval” a campat în Piața Palatului de pe 5 pînă pe 9 iunie, iar din corturi au ieșit să ne sperie mercenari și spadasini. Apoi domnițe la brațul partenerilor lor ne-au purtat pe pași de dans către timpuri în care muzica suna exorcizant, ca în balade. Pentru copii, prin piață mișunau clovni, iar pe scenă se jucau piese care-i țineau locului, fără să-i distragă nici vata pe băț și nici poneiul aciuat la un stand. Mai tîrziu, spre seară, tinerii s-au putut relaxa la spectacolele ținute de Sukar Nation sau de Pavel Stratan. Totuși, pentru Emilian, expozant care a adus kurtos-ul la prima ediție a Iașului Medieval, aceasta „a fost doar o tatonare a terenului, care, din cîte văd eu, nu prea a prins.”
La sfîrșitul lui iulie, Sibiul se încruntă către cetățile lumii și le cheamă la sărbătoarea sa. Anul trecut am ajuns la Festivalul Medieval „Cetăți Transilvane” aproape de încheiere, însă festivalul adunase atîta lume, încît era imposibil să înaintezi prin mulțime fără să primești măcar un ghiont în spate. Anul acesta, însă, am mers în „Iașul Medieval” din primele zile, dar oamenii nu se îmbulzeau, ba chiar abia pescuiai cîte unul pe la standuri. „A fost odată ca niciodată o cetate care se numea Tîrgul Ieșilor…și povestea merge mai departe”, spune afișul de o parte și de alta a scenei în fața căreia saltimbancii de la Cavalerul Medieval se luptă pe nerăsuflate. Au început cu săbii, „de o tonă”, după cum se amuză bicicliștii veniți de pe Copou, după ce un amic i-a păcălit „că unii își dau cu săbii și topoare în cap”, iar apoi cu buzdugane prinse de niște lanțuri groase.
Noi, spectatorii din stînga ezităm, însă cei de pe partea cealaltă, mai doritori de sînge, îi strigă „Omoară-l!”
Bărboșii se năpustesc unul asupra altuia cu o furie venită parcă din sălbăticie și, cînd se ciocnesc, dau să închid ochii, dar imediat se aude zbanggg, iar din scutul de fier boțit mă aștept să sară scîntei. Însă sclipirile de foc nu apar, dar unul dintre cavaleri zace lat, iar deasupra sa, adversarul stă să-i ia capul. „Ce să-i fac?” întreabă cîștigătorul. Noi, spectatorii din stînga ezităm, însă cei de pe partea cealaltă, mai doritori de sînge, îi strigă „Omoară-l!”. Între timp, alți doi cavaleri vor să-și apere onoarea și îndrăznesc să se întreacă în săgeți, însă acestea sînt atît de grele încît unul dintre bărbați începe să se învîrtă împrejurul parului, prinși ca de-o vîltoare. Imaginile încep să semene cu niște scene din seriale cunoscute, asupra cărora publicul nu cade de acord. Piticul de la Cavalerul Medieval, „aduce cu Tyrion din Games of Thrones”, iar Andrei, cînd îl vede, i se pune în cale și nu-l scapă pînă nu-și face o poză cu el. Doamnele de lîngă scenă, însă, murmură ceva despre „Suleyman Magnificul” și, cînd, pentru a patra oară, văd un scutier rostogolindu-se aproape înainte să primească lovitura fatală, mă întreb și eu dacă nu cumva unele scheme sînt făcătură.
Cu-o surcică-n lume
Pe la chioșcurile improvizate de o parte și de cealaltă a scenei bate vîntul. Lumea nu se îngrămădește la figurine din turtă dulce și nici la ciocolată de casă. Noroc de soarele care fierbe capetele ce se înverșunează să vadă spectacolul că mai vine cîte un client la butoaiele Timișoreana, după un pahar de bere rece. Alături, o măsuță ornată de linguri și cruciulițe încrestate, pe care așteaptă să fie descoperit un album de fotografii. În prima, Traian Băsescu strînge mîna unui gospodar sadea, îmbrăcat în straie populare. Apoi, același bărbat poartă o discuție relaxată cu Ion Iliescu, iar după îi întinde prietenos Prea Fericitului Teoctist, fostului Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române, o lingură cioplită frumos.
Bărbatul se recomandă meșteșugar din Fălticeni, Marian Viorel, aflat la început de drum, întrucît abia de 17 ani frămîntă lemnul și-l transformă în păuni, inimi sau spic de grîu. Tot de atîta timp colindă țara și lumea cu rucsacul în spate, întrucît în atelier nu prea are timp de stat și de lucrat. Ba e tîrg la Iași, ba e la Sibiu sau Brașov și-atunci își pune lingurile în stare brută în ghiozdan și le șlefuiește pe drum, sau le cioplește cît stă la stand. Sau sînt zile de sărbătoare și trebuie să fugă la mănăstiri ca să ducă cruciulițele cerute și-atunci pleacă iar de-acasă cîteva nopți, lăsîndu-și soția să mai lucreze finisaje la materialele rămase în urmă. „Dacă tot ziceam că mă plimb, să vă spun că am fost și în Canada și în Quatar și în Iordania și în Elveția și în Germania. Iar la una dintre ocazii am vorbit în engleza mea stricată chiar cu cancelarul Germaniei și cu prințul de Monaco. Mă ciupeam și eu să văd dacă nu visez”, îmi șoptește meșteșugarul și apoi îmi întinde cu mărinimie un cadou, o lingură măiastră, simbol al iubirii, murmurînd încă ceva. „Vedeți, eu promovez numai simboluri pozitive. M-am gîndit că este destul rău în lume ca să-l mai scot și eu în față”, iar cînd mai trag un ochi la lucrușoarele atîrnate ca pe umeraș, toate au un aer împăciuitor. De sub masă, nenea Marian scoate o lingură neterminată, pe care o ridică mîndru în văzduh „pentru că Dumnezeu a vrut, cu surcica asta, eu am văzut lumea”.
După standul fălticeanului mai sînt cîteva mese cu genți din piele, ii și o rulotă rătăcită de la Betty Ice. Însă nimic nu face cu ochiul publicului, care s-a oprit lîngă cantonamentul cavalerilor medievali, unde zalele zuruie a izbîndă. Era vorba de reușita unui bărbos, care rînjea sadic. Izbise cu atîta forță toporișca în iataganul colegului de spectacol, încît rămăsese în mînă doar cu mînerul de lemn, crăpat în două.
Adaugă un comentariu