Chitara care s-a lăsat vînată pe Copou
Șoc-șoc-groază! 4 martie 2013 Niciun comentariu la Chitara care s-a lăsat vînată pe Copou 3Muzica născută doar din corzi și pusă pe versuri inspirate din poezie s-a mutat în prima seară a primăverii în Hunter’s Pub. Pentru două ore am avut impresia că l-am răpit și ținut pe scaun pe Emeric Imre și ne-am simțit ca într-o familie care ar încăpea într-o garsonieră. Nu ne-am îngrămădit și nici nu ne-am înecat în fum de țigară, ci ne-am mulțumit să dansăm pe scaun și să îngînăm măcar versurile cunoscute din „Nebun de alb”, „Buna, varianta rea” sau alte frînturi din poeziile lăsate de Adrian Păunescu.
„Ce ar putea face un singur cîntăreț cu o singură chitară? Folk. Dar dacă mai adaugă și o mînă de oameni care ies seara la un pahar de bere și o țigară? Spectacol în adevăratul sens al cuvîntului.”
Binele și răul meu
Pentru că luminile sînt încă stinse, aștept să aud măcar un acord de chitară și îmi vine în minte o vorbă spusă de un folkist la un concert în urmă cu cîțiva ani. „Ăsta nu e un gen de muzică digerabil, care poate fi ascultat de oricine. Folkul se ascultă cu sufletul”. Și cu sufletul în palme par să fi venit și bărbații care însoțesc doamnele la mese, chiar dacă nu au răbdare și cască jucîndu-se cu paiul din paharul cu băutură chiar din primele minute. E încă semi-întuneric, însă publicul își agită palmele vesel la vederea lui Emeric Imre, care își propune încă de la început să ofere „un mic dar de la bărbați pentru bărbați care să îi ajute să își dea seama de importanța femeii”. Asta pare să le stîrnească interesul și își ridică privirea spre scenă. Folkistul „Imi”, cum este alintat de fanii săi, e ardelean și asta se observă din accentul plăcut pe care îl are și din glumele scurte care provoacă zîmbete șăgalnice în rîndul femeilor.
Totuși, folkul are gust dulceag ascultat în cuplu sau așa lasă de înțeles cei doi tineri care stau cu obrajii lipiți unul de celălalt în timp ce răsună sacadat piesa „Jurămînt”. „Nu vrei, nu mai vrei să fumăm împreună/ Să bem o cafea cu zaț lunecos”, își soptesc pe ritmul melodiei tinerii sorbind cîte o gură de bere din aceeași sticlă. Nu se dezlipesc, și nici noi nu ne gîndim să plecăm, însă pentru că „în umbra fiecărei despărțiri stă un nou început”, Imre ne invită să facem o „Orație de nuntă” în șase minute. Corzile se mișcă trist pe versurile lui Adrian Păunescu, iar cei care știu poezia o rostesc legănîndu-se.
Cumplita ipoteză
Aș vrea ca în loc de lumini să se aprindă un foc de tabără chiar în centrul pubului și lumea care stă la mese să se așeze turcește în jurul lui Emeric Imre. Să renunțe la sticlele de băutură pentru ca să bată din palme pe ritmul muzicii și la un moment dat să se cînte doar din voce. Dar pentru că nu este o seară tipică a melodiilor de munte și pentru că toți cei veniți aici sînt îmbrăcați elegant, în Hunter’s se bea vin din pahare înalte sau bere direct din sticlă și se aplaudă discret înainte și după fiecare melodie.
Chiar și chelnerii sînt eleganți, purtînd papioane colorate la gît, însă se îmbrîncesc și rîd asemenea unor copii atunci cînd Emeric întreabă dacă știm cine a scris „Povestea călărețului cu brici”. „Ei, cine? Evident, călărețul cu brici”, își spun peste bar în așteptare de comenzi. Povestea e a lui Emil Brumaru, iar „Imi” nu e singur, ci acompaniat de clape, percuție și o voce feminină care crește în intensitate cu fiecare vers, lăsîndu-ți pielea de pe mînă să ți se desfacă în buburuze mici, ca după un fior.
De fapt, publicul se află în fața trupei „Emeric Set”, iar melodiile de dragoste se leagă nod cu parodii sau cîntece care nu se îndepărtează de cele populare. Așa observ că cei de la mese încep să se miște măcar pe scaun în ritmul muzicii, iar clapele se unduiesc sub degetele lui Gabriel Ghiță, instrumentul săltînd vesel de pe podea. Publicul dă doar din picioare, încercînd să nu sară, chiar dacă solista Adelina își mișcă picioarele rapid, ca într-o sîrbă moldovenească.
După o oră și jumătate, cei de la mese încep să caște, așteptînd să își descleșteze gura cîntînd „Nebun de alb”. Ghicind melodia deja după primele acorduri, încep să fredoneze „Acum sînt mai pustiu ca-ntotdeauna/ De cînd mă simt tot mai bogat de tine”, iar Emeric zîmbește mulțumit. Acum le poate lăsa microfonul lor, iar el se poate apleca asupra chitării.
Ne dezmorțim abia cînd cîntăm și cea din urmă strofă, pe care o știu chiar și barmanii, iar ultima melodie stîrnește un adevărat „Război”. „M-am supărat pe tine/ Nimic nu mai înseamnă noi”, rostește Adelina ridicînd din umeri asemenea unui copil nevinovat, iar noi zîmbim cu subînțeles: urmează finalul.
„Imi” coboară de pe scaun și se așază la masă. L-am cere înapoi, însă nu avem cui i-l cere.
Adaugă un comentariu