Condimentele cu care a iuțit Maria Răducanu jazzul
Șoc-șoc-groază! 14 martie 2016 Niciun comentariu la Condimentele cu care a iuțit Maria Răducanu jazzul 20Contrabas, pian, baterie și voce. Chris Dahlgren, Niko Meinhold, Michael Griener. Quartetul Mariei Răducanu a îndulcit Ziua mamei și a femeii la Iași, de 8 martie, într-un concert care-a încălzit inimile celor o sută de ieșeni ce s-au aciuat de vînt în Sala Rosini de la Palas. Pe ritmuri cînd agitate, cînd liniștite, filonul de folclor pur românesc din melodiile Mariei au trezit nostalgii și-n fantomele ce
bîntuie Palatul Culturii. Timp de aproape 90 de minute, jazz-ul a răsunat în centrul Iașului mai puternic decît hiturile fără de substanță din colosul comercial care umbrește Palatul, iar Maria Răducanu a strălucit, într-o seară în care a chemat publicul ca-n propria casă și le-a cîntat, din suflet, doine din toate colțurile lumii.
Maria e răgușită. Bate nervos din picioare pe scena improvizată, plescăie din limbă, se cutremură toată și părul i se umflă amenințător, vîlvoi, de parcă o sută de avioane ar vrea să decoleze în același timp în toate direcțiile. Răsfoiește partiturile, mai încearcă o vocaliză, se uită spre bărbații din spatele ei. „Which one of these amazing songs should we choose next?“, și rictusul de pe față îi piere instantaneu, înlocuit fiind de-un zîmbet care-i cuprinde pînă și ochii.
În Sala Rosini de la Palas sîntem toți ca-n sufrageria Mariei. Te-ai aștepta s-o vezi coborînd printre oameni c-un ceainic sau mergînd să tragă jaluzelele, să lase soarele să-i picteze muzica. Ești suficient de aproape de scenă încît să-i prinzi partiturile lui Niko atunci cînd se dezlănțuie asupra clapelor sau să auzi cum, la începutul unei melodii, Michael lovește gentil tobele, de parcă ar cînta la pahare de cristal. În sala dreptunghiulară, scena e amplasată undeva la mijloc, lipită de peretele din stînga. Nu-i cea mai inspirată decizie, fiindcă mulți dintre spectatori sînt nevoiți să-și arcuiască gîtul precum girafele ca să o vadă pe Maria. Dar e în lumea ei, în care există doar scena, instrumentele și muzica. Din cînd în cînd se trezește din transă, aruncă un „Bună seara” rușinat către public, de parcă ar fi uitat de ei, își ferește ochii de reflectoare ca să vadă ce musafiri i-au mai pășit în casă și, dînd mulțumită din cap, jonglează iar cu partiturile.
Muzica lui Rubik
Maria vorbește și cîntă în română, engleză, franceză, și limbi grele, aspre, în care cuvintele se-mpleticesc ca șmirghelul pe buze, cu o melodicitate dură, cu urme de germană, portugheză sau, poate, sîrbă. Melodiile cad oricum, ca o cavalcadă, una peste cealaltă, și toate limbile se contopesc într-una. Iar porțiunile de instrumental sînt desprinse dintr-o altă realitate. Contrabasul, clapele, toba și vocea Mariei pornesc la începutul pieselor, fiecare în legea lui, o mișcare browniană a muzicii; se ciocnesc, explodează, se calmează, se sting, învie. Patru cuburi Rubik ce pornesc învîrtindu-se în toate direcțiile se nimeresc, la un moment dat, pe aceeași față, în aceeași direcție, iar armonia e dată de o sincronizare aproape palpabilă – simți că dacă te plimbi printre ei te împiedici de sforile care-i leagă și te aștepți ca păpușarul să-ți zîmbească de undeva deasupra scenei. Sonorizarea însă nu-i ajută. Dacă vocea Mariei compensează orice microfon din sală, tobele se aud mult prea puternic, iar contrabasul are un microfon lipit atît de aproape de coarde încît strădaniile lui Chris de-a da nuanțe și culoare notelor, se năruie uneori într-un huruit continuu.
Toate acestea gravitează însă în jurul unui singur reper – vocea Mariei, o doină continuă, un strigăt nedeslușit care nu piere nici măcar cînd microfonul îi coboară din dreptul feței. Fiindcă puțini artiști trăiesc muzica precum Maria Răducanu. De cînd a urcat pe scenă se foiește în toate direcțiile, studiază partiturile, le răsucește, se luptă cu răgușeala, dar încă își forțează glasul atît de puternic încît, atunci cînd coboară microfonul, vocea se aude perfect în fiecare colț al încăperii. Distribuția melodiilor o face din mers, în funcție de cît de mult o ajută vocea, și trece de la piese lungi, înrădăcinate în folclorul românesc, la altele line, suave, în care vocea i se stinge ușor. „Meu amor” lasă locul pitpalacului care cîntă în „Stinge lampa“, „Doina“ aprinde toată sala, încurajată și Chris, care pare s-o prefere, iar „Cristina“ calmează din nou totul. E doar ochiul furtunii, însă, fiind singurul lucru care reușește cu adevărat s-o calmeze pe Maria este chitara, ce-o face să se-așeze ca să poată cînta, acordînd-o, nemulțumită, în permanență.
În sală, cu părul vîlvoi liniștit în sfîrșit, cu vocea calmată de acordurile chitării, Maria reia, în muzică, îndemnul pe care l-a lansat pe Facebook înainte să înceapă concertul. „Nu fiți trepăduși, respirați adînc, iubiți!”. Îndemn la care, cupluri zgribulite de-un 8 martie vijelios și-o sală cu aerul condiționat pornit ca-n mijlocul verii, au subscris cu încredere.
Adaugă un comentariu