Cum a scos Iașul fildeșii din Alifantis
Șoc-șoc-groază! 5 aprilie 2015 Niciun comentariu la Cum a scos Iașul fildeșii din Alifantis 27Ne-am îndrăgostit din nou de orașul nostru după ce am vizionat miercuri, 1 aprilie, filmele documentare realizate de regizorii străini la Gala Internațională de Film Documentar Ia’și Descoperă. Iar pentru că dragostea cu dragoste se tratează, la sfîrșitul galei care a avut loc în Sala Mare a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași, ne-a cîntat Nicu Alifantis alături de Fragile Band melodii „mai vechi și mai noi”, însă toate cîntate din suflet.
Între public și scenă au stat tăcuți Nichita Stănescu, Adrian Păunescu și Radu Stanca. Toți trei, cuminți, s-au așezat mai apoi în cîte un colț al sălii și l-au lăsat pe Alifantis să le cînte versurile cu vocea, cu o chitară, cu două, sau cu o vioară, un contrabas și un acordeon. Sau cu alte cinci chitări care stau în jurul microfonului parcă așteptîndu-și rîndul. I-am imaginat ca și cum ar fi fost între noi și ca și cum ar fi dat aprobator din cap simțind cîtă emoție iese din instrumente și din glas. Publicul așteaptă să recunoască melodia din primele acroduri, și înainte ca Alifantis să înceapă să înșiruie versurile, deja aplauzele îi învăluie vocea. „Ce bine că ești, ce mirare că sînt/ Două cîntece diferite lovindu-se, amestecîndu-se”, începe el, iar publicul deja murmură încet versurile.
Baladele blondelor iubiri
De la minuni la simple întîmplări, fiecare melodie de dragoste duce cu ea o tristețe. Una a ploilor interminabile, a unor doruri care sfîșie în loc să vindece, a unor umbre care acaparează suflete. Răscolesc parcă o dragoste mare, care doar așa își mai păstrează din substanță și se mai menține vie. De aceea, la sfîrșitul fiecărei melodii, Alifantis își lasă chitara să vibreze pînă cînd ultimele acorduri se sting și în ultimele rînduri, parcă lăsînd o pauză de cîteva secunde ca piesa să ne intre în piele.
Dintre genunchii săi, chitara tremură fiecare coardă care este ba ciupită, ba lovită ușor. Prin întuneric, de departe, simțim și noi o tristețe din ochi, pusă pe versuri. „Fiori prin mine umblă/ Și nu am trebuință/ Te rog pe tine umbră/ Să-mi redevii ființă”, ne spune el ca într-o rugăminte, ciupind corzile chitării cu ochii închiși.
Ne-am întristat sau doar am devenit gînditori în așa măsură încît primele acorduri nu ne mai ajută să recunoaștem o melodie cu care poate unii dintre noi am crescut. Atunci cînd vioara începe să facă totul mai clar, ne dăm seama că „Ploaie în luna lui Marte” nu e genul de melodie pe care să ținem ritmul cu palmele și nici măcar discret cu tălpile. Doar ascultăm, închidem ochii și ne înfiorăm cu gîndul la cum ar putea să plouă „prin cerul ferestrei, prin cerul oval.” „«O să te plouă pe aripi» spuneai…”sfîrșește Alifantis șoptit lăsînd și chitara să-i cadă dintre genunchi.
Povești cu iz grecesc
Ritmurile baladelor se schimbă în melodii grecești, cu ritmuri care nu mai liniștesc, ci mai degrabă ne îndeamnă la dans. „Am să vă spun povestea pieselor, ca să nu credeți că a înnebunit Alifantis. Bunicul meu a fost navigator, însă niciodată nu a reușit să ajungă în Portugalia. Așa că m-am gîndit că o să-i aline puțin oful cîntecul asta care pare portughez”, ne mărturisește Alifantis și imediat ce încep să se audă primele acorduri chitara din dreapta sa este înlocuită cu o mandolină roșie. Pentru că fiecare melodie are o poveste, înainte de a începe să le cînte, cîntărețul se oprește și ne explică de unde vin influențele cu care publicul nu este obișnuit. „Tatăl meu a fost grec «de meserie» și mereu și-ar fi dorit să mă audă cîntînd în greacă. Așa că în 2013 cînd am început să lucrez la albumul «Mozaic» m-am gîndit că de acolo de unde e, de sus, mă va auzi și-i va plăcea.”
Ritmul chitărilor face publicul să aplaude zgomotos ținînd ritmul melodiei cu palmele. „Ei, de asta îmi era frică. Haideți să le înlocuim cu tandrele pocnituri din degete”, spune Alifantis oprindu-se din cîntat și făcînd semn publicului să lase palmele jos. „Vreți să veniți să vă auziți ce frumos cîntați?”, însă ne e de ajuns să ne uităm în jur. Toată Sala Mare a Teatrului Național cîntă doar din degete.
Adaugă un comentariu