Din Iași în drum spre nori
Șoc-șoc-groază! 22 aprilie 2013 Niciun comentariu la Din Iași în drum spre nori 3Există o vorbă între chitariști. Că și-ar iubi chitara mai mult decît pe propria soție. Pentru că mereu rîdem și îi ironizăm venindu-ne greu să credem asta, am vrut să ne convingem de care parte a mitului ar trebui să ne situăm. Complici ne-au fost cei din Hunter’s Pub, care miercuri, 17 aprilie, începînd cu ora 21.00, ne-au adus ca probă trupa Krypton Unplugged. Și ne-am trezit cu un solist, un chitarist și o violonistă care ne-au convins că un concert acustic este de fapt, cea mai bună dovadă că fiecare își iubește instrumentul ca pe propriul copil. Chiar și după 20 de ani.
E de ajuns să tragi o privire de jur împrejurul localului ca să îți dai seama că o să te simți mai comod decît în propria sufragerie. Pentru că lumina e stinsă, muzica dată încet, iar pe cei care sorb băuturi la mese i-ai putea aduna într-un pumn să-i iei acasă. Nu că ți-ar fi cunoscuți sau dragi, ci pentru că sînt liniștiți și deloc gălăgioși, chiar și după cîteva sticle de băutură care le stau goale în față.
Joacă în ritm de muzică
Așa că îți poți propune să participi la un joc. Să îți tragi un scaun mai aproape de scenă și să te așezi cu spatele așteptînd să înceapă concertul, chiar dacă nu știi cine urmează să cînte. Să auzi cu ochii închiși primul rînd de aplauze care înseamnă că cineva a urcat pe scenă și să nu te întorci. Să ți se răscolească fiecare fir de păr de pe mînă și să te treacă un fior adînc pe șira spinării atunci cînd recunoști acordurile melodiei „Parisienne Walkways” a chitaristului Gary Moore. Să îți întorci privirea doar ca să vezi cine dă viață baladei rock și să speri că cineva își ține chitara pe genunchi, asemenea lui.
De fapt, Andrei e o mînă de copil cu un păr des, aproape creț, în care ți-ai putea pierde degetele mai ceva ca propriile lui degete pe griff-ul chitării electrice. Băiețelul ține după gît un instrument ce îi acoperă mai bine de jumătate din trup și e hotărît că vrea să cînte în deschiderea trupei Krypton. Aproape că nu l-am mai lăsa să plece după ce ne ține în suspans cî-teva minute, așteptînd să vedem dacă urmează să îngînăm versurile melodiei „Still got the blues.” Însă uităm ce ne-am propus cînd zgomotul corzilor libere coboară controlat. „So long, it was so long ago, but I’ve still got the blues for you” (n.r.: „atît de mult, atît de mult timp a trecut, dar încă îți mai simt lipsa”), șoptim încet, de frică să nu îl speriem pe micul Gary Moore.
„Unde ești, Ștefane, să-ți vezi fiii Moldovei?”, pare să țină loc de „Bună seara Iași” atunci cînd membrii trupei Krypton urcă pe scenă. Încă de la început ni se propune să semnăm cu vorbe o înțelegere: să cîntăm refrenul fiecărui cîntec ori de cîte ori simțim nevoia, iar în rest să stăm „cuminței.” Fără să mai aștepte un răspuns din partea celor mai timizi de la mese, se începe direct cu o chemare „Vino fără teamă, frica nu e pentru noi”, rostită de Gabriel „Guriță” Nicolau, solistul care caută o pereche de ochi cu care să stabilească un contact vizual. Iar ca un răspuns neașteptat, ușa localului se deschide, un bărbat cu flori în mînă intră și își îndeamnă partenera, o femeie înaltă și blondă, să îl urmeze. Amîndoi fac ochii mici și se uită uimiți la cei trei de pe scenă, însă scrutează cu privirea fiecare masă. „Nu sînt aici, am greșit. Hai să plecăm mai repede”, și trîntesc ușa în urma lor, încă nedumeriți.
Întoarcere în timp
Am fost avertizați încă de la început că va fi o seară în care ne vom permite să ne gîndim la trecut, iar noi am acceptat, aplaudînd discret. Și chiar dacă majoritatea sîntem născuți mai tîrziu de anii ’80 parcă simțim în vîrful picioarelor ritmul. După ce timp de cîteva secunde degetele chitaristului Eugen Mihăescu ciupesc ritmic corzile chitării, recunoaștem acordurile melodiei „Dust in the Wind” ale trupei Kansas. Pentru că scoatem un sunet a uimire și nerăbdare, „Guriță” ne îndeamnă să cîntăm alături de el, iar noi lălăim încet „Dust in the wind, all we are is dust in the wind” (n.r.: „pulbere în vînt, tot ce sîntem e pulbere în vînt”), iar el își clatină capul a mulțumire, lăsînd pletele să i se zbuciume pe umeri. Ne place propunerea lor, așa că prindem ritmul următoarei melodii direct de pe buzele lor. „Is this love or I am dreaming?” (n.r.: „este iubire sau visez?”) ne întrebăm, continuînd „cause it’s a really got a hold on me” (n.r.: „pentru că s-a prins într-adevăr de mine”) și respirăm adînc „a hold on me” (n.r.: „s-a prins de mine”). A început să ne încînte atît de mult, încît chiar dacă nu ni se par cunoscute versurile melodiei „Poziție de drepți”, solistul ne liniștește spunînd că i se pare că majoritatea avem sub 16 ani. Băieții de la masa din stînga scenei spun rîzînd „am vrea noi”, iar Eugen le face cu ochiul. Știe că și-ar mai dori încă o adolescență.
Deranjat de aplauzele adulților, un copil de cîțiva ani dă nervos din cap în fața unui laptop. A pierdut un joc cu fructe și legume colorate din cauza zarvei pe care o facem noi, cei din jurul său, care ne pierdem palmele în aplauze puțin consistente. Părinții care îl țin pe brațe, își împart privirea între scenă și el, și bat mai tare din palme cînd în sfîrșit, pot fredona versurile melodiei „Îți mai aduci aminte.” Respectăm aceeași regulă a jocului pe care deja l-am învățat pe de rost și îi completăm cu „cafeaua din zori.” Iar „nopțile calde” par „astăzi foarte departe” mai ales după ce Krypton Unplugged hotărăște să ne lase în continuare cu aduceri aminte.
Adaugă un comentariu