Ecoul poznelor care au înseninat Iașul
Șoc-șoc-groază! 19 noiembrie 2012 Niciun comentariu la Ecoul poznelor care au înseninat Iașul 4Sîmbătă seara, preț de trei sferturi de ceas, rîsetele s-au auzit din Cafeneaua Maideyi pînă sus, pe întreg Copoul. Iar din îngrămădeala de suflete, cel care ne-a amuzat cel mai mult n-a fost singur. Ventrilocului Eduard Sandu i-au stat alături păpușa Remus, dar și cîțiva spectatori mai curajoși ce au „urcat” pe scena improvizată. N-a lipsit nici lecția de păpușărit, pe care comicul ne-a oferit-o și așa am învățat cum să îi facem la rîndul nostru pe alții să chicotească folosind doar o șosetă.
În cafenea e atît de multă lume, încît dacă cineva s-ar împiedica din greșeală și ar deranja două mese, de la tot pe-atîtea ar trebui să i se întindă o mînă de ajutor. Și, odată ridicat, cel căzut ar observa că într-un colț, spre ferestre, e îndreptat un reflector și sînt curioși de toate vîrstele care mai aruncă din cînd în cînd o privire într-acolo. Încă e devreme, așa că fiecare mai comandă cîte un ceai, o bere, niște nachos cu sos picant sau un cocktail, iar cei doi băieți de la bar nu mai contenesc din feliat citrice și rupt frunze de mentă.
Muzica, ce pînă atunci nu se distingea oricum de pălăvrăgeala aprinsă, e domoală, la fel ca luminile și în decor intră actorul Eduard Sandu, cu un microfon dat după ureche. Deznădăjduit, anunță că microfonul nu merge și își decalează vorbele ce par doar rostite, față de ce se aude în încăpere, dîndu-i cîteva bătăi de cap celui de la butoane.
Mai întîi face o scurtă trecere prin întrebările care au interesat dintotdeauna omenirea, și se oprește puțin la „a fi sau a nu fi?”, pe care o numește „mai simplă”. După care, merge la varianta proprie „a lua sau a nu lua?”, acuzîndu-l pe Shakespeare că „ne-a lăsat-o nouă pe aia cu mai multe bătăi de cap”.
În continuare, notează într-o listă imaginară vreo douăzeci de răspunsuri la „ce se ia” și „ce nu”. Astfel afli că, uneori, „e bine să iei șpagă”, dar dacă mergi pe acest făgaș s-ar putea să nu te bucuri de ultima variantă a lui „ce se ia” – „trai lipsit de agitație”.
Paiața roșcovană
Apoi, pentru a-i asigura pe cei care au poposit că se află unde trebuie, recunoaște că în calitate de ventriloc nu ar fi putut să vină singur, iar dintr-o valiză îl scoate pe Romeo. O păpușă cu un dinte ieșit proeminent în față, îmbrăcată într-un costumaș alb-negru în carouri și pe cap cu o bandană ca de pirat. Prichindelul îl întreabă „unde sîntem aici?” și între cei doi se leagă o discuție, iar din flecăreala lor se poate observa că, deși se cunosc de ceva vreme, tot mai au cîte ceva de povestit de cînd s-au văzut ultima dată. Pus pe șotii, Romeo vrea să știe „la ce se uită toată lumea”, și chiar dacă replica păpușarului e „pentru a te cunoaște”, marionetei nu-i convine răspunsul, și începe să-i strige că nu se pricepe în ceea ce face, fiind sigur că toate privirile sînt ațintite asupra gurii lui Edi.
Încurajîndu-l fiindcă are emoții, Edi îi sugerează „omulețului” să și-i imagineze pe toți în lenjerie intimă pentru a mai scăpa puțin de trac. Numai că micuțul se îngrozește și începe din nou să urle, „unii n-au chiloți!”, întorcîndu-și ochii în anumite direcții prin cameră. Parcă expuși, dintre cei învinuiți se mai găsesc cîțiva curajoși care să-i arunce cîte un „așa e!” sau „de unde a știut?”, stîrnind și mai multe rîsete. Numai că pițigăiatul nu uită de ce a venit și tot rotindu-și capul încearcă să găsească pe cineva care i-ar accepta cererea în căsătorie. Intră puțin în panică și începe să șușotească cu păpușarul, pe care-l roagă să-l deghizeze și căruia îi țipă „mai repede că mă vede”. Cu o pălăriuță oranj de plajă și ochelari de soare pe nas, e întrebat de cine se ascunde, și, dacă ar fi rudă cu Pinocchio, lui Romeo i s-ar fi lungit de mult nasul, fiindcă în sală se află „nevasta mea”.
Socotind că ar fi vremea să ne luăm rămas bun, Edi îi transmite păpușii că trebuie să se întoarcă înapoi în valiză și cînd îl mută într-acolo, cei doi se iau la harță, dînd impresia că s-ar lupta.
Din graiul jucăriilor
Comediantul își alege un alt asistent, pe care îl roagă să rămînă nemișcat și cu privirea înainte, cîtă vreme îi pune acestuia o gură falsă dată cu ruj roșu și o perucă neagră. Neștiind prea bine în ce s-a băgat, Andrei, noul complice începe să-și miște fără voie buzele și să facă afirmații ce nu-i aparțin, spre amuzamentul publicului. Așa prinde să glăsuiască marioneta umană că de fapt s-ar numi Monica și îi plac „aproape toți bărbații din această seară”, ba chiar ar vrea să danseze. Cerîndu-i-se explicații în legătură cu ce-ar avea prietena sa de zis, acesta recunoaște că „ea nu știe”, iar pentru a nu ajunge să jignească pe cineva, ventrilocul se oprește. Invită alți trei amatori în spațiul improvizat al scenei, cărora le promite „vouă nu vă voi băga nimic în spate”, și începe să-i controleze cu pișcături de umăr. Dar, cînd unul dintre băieți nu se descurcă prea bine, e trimis la loc și începe un dialog doar între domnișoara căreia îi asociază un glas gutural și tînărul pițigăiat.
Furios că l-a ascuns pe Romeo, un băiețel cu ochelari rotunzi asemenea lui Harry Potter îl trage pe tatăl său de buzunarul sacoului atunci cînd acesta oprește să-i strîngă mîna lui Edi. Iar cînd comediantul își adună valizele, bate din picioare și îi cere socoteală, „sper că ai de gînd să îl mai lași afară”.
Mădălina MORARU
Adaugă un comentariu