Fără restanțe la sesiunea teatrului
Șoc-șoc-groază! 16 mai 2012 Niciun comentariu la Fără restanțe la sesiunea teatrului 3Aflat la a patra ediție, festivalul studențesc de teatru contemporan nu le-a lăsat prea multe scuze tinerilor pentru a refuza o invitație la spectacol. Întins pe durata a cinci zile între șapte și 11 mai și fără preț la intrare, ContemporanIS a dovedit din nou că studenții încă nu au abandonat complet sala de teatru pentru cea de cinema. Aceștia au uitat de berile cumpărate la bar în favoarea spectacolelor, jucate în niște locații neconvenționale, care, pe perioada aceasta, le-ar fi vizitat doar pentru a se adăposti de căldură.
Se spune că în sălile de teatru nu e recomandat să urezi „mult noroc” cuiva, deoarece în mod sigur va aduce ghinion. Dar avînd în vedere că regula se aplică doar celor care joacă, după ce m-am așezat pe unul dintre scaunele de la bar cu vedere bună către scena improvizată, le-am urat în gînd noroc studenților de la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași, care au făcut parte din distrubuția piesei PMS (Psihologia Motivațională Socială) de miercuri seară.
Subtil, de la o masă cu scaune joase a barului Arte, o tînără pășea către centrul sălii sub lumina unui bec împrejmuit de niște fîșii de aluminiu, ca cele în care îți încălzești mîncarea la cuptor. După ce am aflat că pe ea o cheamă Iulia si că noi de fapt facem parte din cercetarea pentru teza ei de doctorat în domeniul psihologiei, am fost forțați să devenim și noi personaje în scenetă, după ce aceasta îi roagă pe toți posesorii de telefoane mobile să ridice o mînă în aer. După mai multe încercări în care majoritatea celor din local se conformează, doctoranda a cerut tuturor să-și închidă dispozitivele.
În PMS s-a vorbit excesiv despre comunicare, deși între cele două personaje aceasta a fost aproape nulă.
Fata cu părul creț, sub care stau doi cercei mari și rotunzi, nu apucă să-și termine de explicat rolul scaunului și mingiuței roșii din centrul scenei, căci de pe scări apare o tînără grăbită care se scuză pentru întîrziere. Aceasta s-a așezat pe scaunul din centrul scenei și, la instrucțiunile Iuliei, care îi cerea să aibe „mingea comunicării” în mînă, fata a început să vorbească despre ce i s-a întîmplat. De aici, situația a degenerat, trezindu-mă peste aproape o oră în fața unei certe, cu cele două țipînd una la cealaltă, la nici doi metri distanță.
În PMS s-a vorbit excesiv despre comunicare, deși între cele două personaje aceasta a fost aproape nulă, fără să se fi ajuns la un punct comun. Iar absurdul pe care-l trăiește unul dintre ele este atît de mare, încît el devine realitate, o realitate în care se regăsesc crocodili mîncători de facturi, diavoli cu voci ciudate sau asasini care te jefuiesc. Cu siguranță nu a fost o piesă ușor de înțeles și plăcut, mai ales dacă adaugi în ecuație și contextul în care s-a jucat. Însă trebuie apreciat curajul și dăruirea studenților care au pus în mișcare spectacolul, bazîndu-se nu doar pe talent, ci și pe interacțiunea cu publicul sau pe un material video din final.
O conferință cu dramă
În ultima piesă de joi, Călăul și călăuza, nu le-am mai urat noroc actorilor, iar înainte de a intra în separeul din Pheonix unde s-a ținut aceasta, am fost îndrumați să ne uităm peste o serie de tablouri cu Iisus, aparent identice. Lîngă acestea erau prinse de o ață niște lupe de toate mărimile în stil steampunk (subgen al literaturii ficționale în care cea mai dezvoltată tehnologie este a mașinilor cu aburi), cu tot felul de roți dințate, precum cele folosite de ceasornicari, prinse în interior, pe care trebuia să le folosim pentru a vedea diferențele din picturi. De la căștile din urechi la on air inscripționat pe cruce, am identificat mai toate deosebirile în timp ce lumea a ocupat locurile așezate față-n-față, așteptînd să înceapă spectacolul. Și, asemeni unei conferințe, două fete s-au plimbat prin sală servind niște bezele de pe un platou. Zic conferință deoarece imediat a apărut și cea care a ținut-o, o profesoară de istorie îmbrăcată cu o rochie neagră din cap pînă-n picioare și cu spatele decupat. Cu niște foi în mînă, aceasta a început să ne povestească despre Inchiziție într-un monolog care la început părea detașat. Dar, pe măsură ce prezentarea s-a derulat, lectorul a început să-și pună mai multe întrebări retorice, intensificînd dramatismul prin probleme de ordinul divin și al liberului arbitru, pe care profesoara a părut să le ridice ca și cum El ar fi fost interlocutorul.
Toate zîmbetele din sală au fost șterse, chiar și fața tipului de lîngă mine, care avea în poală o cască de motociclist și tricou cu The Simpsons, a devenit serioasă. Deodată, cuprinsă de sentimente, profesoara a fugit din cameră stăpînindu-și plînsul, moment în care s-au stingă toate luminile. De cealaltă parte a încăperii, în spatele unei perdele negre, a apărut o siluetă cuprinsă de lumină, care cu un prosop în mînă a părut că șterge picioarele Mîntuitorului.
La sfîrșitul spectacolului am rămas însă cu mai multe întrebări decît răspunsuri.
***
În total, ContemporanIS a organizat 13 piese de teatru în care au jucat atît actori profesioniști, cît și studenți de la Universitățile de Arte din Iași, București și Cluj. Pe lîngă acestea, ei au mai aranjat patru conferințe cu diferiți artiști, precum și două concerte. Unul în prima zi al festivalului, și celălalt vineri, în care i-au adus pe cei de la Life Track să încheie singura stagiune în care banii de bilet se păstrează pentru bere, cînd se termină piesa.
Adaugă un comentariu