În Balcani, doinele se fac jazz
Șoc-șoc-groază! 6 noiembrie 2012 Niciun comentariu la În Balcani, doinele se fac jazz 4Muzicieniii din Balcani și din Germania s-au unit într-o formulă colorată de diverse instrumente și stiluri de interpretare care reflectă cultura fiecăruia în parte și s-au numit Backyard Jazz Orchestra. Iar cei care au refuzat să petreacă de Halloween au avut posibilitatea să-i asculte gratuit pe adepții jazzului miercuri, 31 octombrie, în sala Gaudeamus de la Casa de Cultură a Studenților din Iași.
E ora 20.00, iar din Sala Gaudeamus se aude un zumzăit ca dintr-un stup de albine. Locurile sînt ocupate în întregime, iar cei întîrziați se aranjează după rîndurile din urmă, fiind nevoiți să stea în picioare. Trece doar un sfert academic și în scena împodobită de scaune, stative, microfoane și diverse instrumente muzicale, apar cei 15 artiști predispuși în seara aceasta să comunice pe limba motivelor de jazz. Sînt modest îmbrăcați, în blugi, sacouri sau cămăși, niciodată amîndouă la un loc, și teniși. După cîteva mișcări de încălzire a instrumentelor, aerul din sală începe a vibra.
Primele se aud tobele, acestea se află în mijloc și împreună pornesc unda contagioasă a sunetului. Iar vestimentația toboșarului sare din imaginea completă a echipei. Acesta pare a fi un contabil care a evadat de la serviciu și s-a ascuns imediat după tobe fără ca să reușească să-și arunce cămașa albă și cravata. Rînd pe rînd, de urechile publicului se prind notele clapelor, saxofonului, acordeonului, contrabasului, trompetelor și tromboanelor, iar abia la urmă intră în scenă vocea Elenei.
Ea și Theresia reprezintă cele două extremități ale imaginii feminine. Elena e într-o rochie lungă care-i acoperă tot corpul și au părul lăsat pe spate, iar alături stă colega sa cu e tunsă scurt, într-un sacou și pantaloni. În timp ce undele sonore ne sfredelesc prin corp și se opresc în speteaza scaunului, un cameraman pitic se plimbă în spatele formației, iar un altul din sală decide și el să urce pe scenă, mai aproape de focarul gălăgiei care ia amploare cu fiecare secundă.
Șezătoare pe limba lor
Ceea ce se întîmplă pe scenă mai mult seamănă cu o șezătoare, doar că pe motive jazz. Pe rînd, membrii echipei interpretează partituri solo, iar dacă instrumentele ar fi fost elastice aceștia ar fi făcut noduri din ele. Luben întinde acordeonul pînă la podea în timp ce degetele i se mișcă atît de repede încît nu li se poate desluși nici forma.
Cel mai în vîrstă dintre toți e Nicolas, din București, care abia reușește să se schimbe de la saxofon la clarinet și invers la timp ca să nu iasă din ritm. Peter stă exact în fața tobelor, cîntă la saxofon și dansează pe șezut, își mișcă picioarele, umerii, capul și din cînd în cînd ridică mîna în sus dînd semnale colegilor săi. Theresia face și ea cîțiva pași în față pentru a fura atenția publicului. Suflă cele mai subțiri porțiuni de melodii din saxofonul său și se ridică în vîrful degetelor, apoi coboară cu cîteva tonalități în timp ce își îndoaie și genunchii.
E trecut de jumătatea concertului cînd se repetă motivul melodic cu care a debutat acesta. La un moment dat, una din piesele care începe într-o tonalitate alertă trece într-o tînguire dulce care lasă sala mută. Luben de parcă vorbește cu acordeonul iar acesta îi răspunde cu duioșie. După ce se deslușește vocea Elenei se aude o doină ciobănească, de jale, dar totodată limpede și liniștitoare. De pe scaunul din stînga, colega mea Erika încă nu a obosit să stea cu mîinele în sus să filmeze ceea ce se trăiește pe scenă, iar Alex ține un telefon pe brațe care arată că înregistrarea durează mai mult de 40 de minute.
În scenă, improvizarea de șezătoare continuă, iar cei mai experimentați se apucă de dat lecții celor tineri. De la un pocnit ritmic de degete pornește o înșiruire de melodii, erupe o avalanșă care nu are pauze nici măcar pentru ca muzicanții să respire. Ei nu văd publicul, de parcă ar fi singuri în sală, se urmăresc cu atenție și admirație. Peter continuă să-și miște corpul într-o concordanță perfectă cu ritmurile ce răsună din boxe, iar Elena îmblînzește din cînd în cînd sălbăticia muzicii domesticite de către Backyard Jazz Orchestra.
Ultima piesă îi reunește la o nouă evoluție a tempourilor și vibrațiilor care zguduie sala împăienjenită de blițurile aparatelor foto. Iar acel laitmotiv cu care a început seara răsună din nou, mai glorios, mai cunoscut, întipărindu-se chiar și în memoria unui necunoscător sau indiferent.
Daniela VORTOLOMEI
Adaugă un comentariu