Seara în care Iașul a fost trezit de trompete
Șoc-șoc-groază! 17 decembrie 2011 Niciun comentariu la Seara în care Iașul a fost trezit de trompete 4Dacă jazzul a pornit din New Orleans, Emil Bîzgă și invitații săi Virgil Popovici (saxofon), Liviu Mărculescu (trombon), Radu Grădinariu (chitară), Constantin Bîzgă (contrabas), Mihai Popovici (tobe) au adus joi seară, la Iași, în Cafepedia de la Moldova Mall, farmecul Louisianei de la începutul secolului al-XX-lea. Bourbon-ul a lipsit de pe mese, paharele au fost pline cu bețișoare de morcovi și în aer au plutit notele de swing, bossa nova și dixie.
Conturul instrumentelor ce stau cuminți la acordat și verificat îl vezi încă de la intrare, atunci cînd realizezi că dacă nu ai rezervare, cel mai bine e să ai răbdare, de îți dorești cu adevărat să savurezi un concert ca pentru „gurmanzii” genului. Deși afară e întuneric și stă să plouă, calea îți e luminată de seria celor trei candelabre ce stau în fața barului și învăluie totul într-un clar-obscur ideal, specific saloanelor de dans ale anilor ’30. Cîțiva iubitori ai jazzului nici nu se mai obosesc să intre doar pentru a vedea că nu mai au loc și preferă să exploreze terenul de afară, în timp ce spionează pe geam, cu palmele la tîmple.
O seară în roz
Dispuse într-o manieră școlărească, mesele joase din fața scenei lasă impresia unei clase gălăgioase ce își așteaptă profesorul pentru lecție. Ca din inima Dixie-ului (n.r.: sudul Statelor Unite), din spatele microfonului, Emil Bîzgă urează tuturor celor prezenți un „Bună seara!” plin de entuziasm și se avîntă pe ritmurile primei piese, „All of me”. Împreună cu el, muzicanții se întrec pe tonuri cu o coloratură din ce în ce mai jucăușă.
Pe neașteptate, trombonul ia o mică pauză și lasă saxofonul să îi farmece pe cei îndrăgostiți cu o melodie lentă, plină de unduiri latino sub influența stilului brazilian de bossa nova, iar ropotul de aplauze pornit din public nu așteaptă nici măcar sfîrșitul solo-ului de trompetă. Înainte de saltul spre următorul ritm, ne este servită specialitatea casei din această seară: un pahar plin cu bețișoare de morcovi făcuți piure, care s-au dovedit a fi pe gustul tuturor celor din sală.
În continuare, melodia „La Vie en Rose” nu are nevoie de prea multe introduceri, iar lipsa unui solist îi face pe cei din sală să murmure timid versurile învățate de la Edith Piaf „Quand il me prend dans ses bras/ Il me parle tout bas/ Je vois la vie en rose”(„Cînd mă prinde în brațe/ El îmi vorbește încet/ Eu văd viața în roz”). Iar, cu melodia pe buze, cuplul de la bar, trecut de prima tinerețe, nu mai privește forfota din încăpere și preferă să se retragă într-un colț, cu cîte o cafea în față.
Adevărul zis minciună
Înainte să facă o pauză, cînd „vom reveni cu un al doilea set” Emil prezintă publicului echipa care îl însoțește în cîntările sale. Își așază grijuliu instrumentele la locurile lor, să se odihnească, în timp ce ei își recapătă suflul în jurul mesei rotunde la care s-au adunat. Cravata percuționistului se asortează cu pereții roșii îmbrăcați în catifea, iar în raitele sale prin încăpere salută o mulțime de oameni pe care îi întîmpină cu un „Bonsoir”, „sărut-mîinile” sau „mă bucur că ați putut ajunge” alături de strîngeri de mînă sau bătăi voioase pe spate.
Cel de-al doilea „act” începe cu un ritm mai energic de cerdas blues, pe care doar cîțiva își fac curaj să se dezmorțească și să danseze, în timp ce restul preferă să dea din cap și să bată din palme cu ochii ațintiți spre scenă.
„Adevărul în timp devine minciună, dar noi vrem să demonstrăm că adevărul rămîne adevăr”, spune Emil în pauza dintre două piese. Își aduce aminte că a mers, odată, împreună cu percuționistul și cu un DJ „care practic era un casetofon”, pentru a susține un concert într-un club monden, fără prea mari speranțe că vor avea audiență. „Nu ne așteptam să fie atît de popular acest gen de muzică”, au spus însă, cînd au plecat, cu bucurie în ochi au văzut că multă lume tînără apreciază jazzul.
În locul vocii acestuia, cele trei instrumente, trompeta, trombonul și saxofonul au început să urmărească notele de pe același portativ, cîntînd „Hello Dolly”, șlagărul lui Louis Armstrong, un swing pe care „îl știe toată lumea”. Iar pe ritmurile baladei „Body and Soul”, ecourile tobelor i-au făcut pe cei din sală să se ridice, la îndemnul solistului, „să plecăm spre-o caravană”. Tot cu acest îndemn s-au pornit spre case, în urma lor rămînînd doar cei rătăciți încă prin Louisiana, cu o țigară între degete și privirile pierdute prin sală.
Mădălina MORARU
Adaugă un comentariu