La Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” se desfiinteaza Catedrele
Academia de gardă 17 decembrie 2007 Niciun comentariu la La Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” se desfiinteaza Catedrele 7Catedrele vor deveni departamente. Aceasta restructurare a intregii Universitati „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) a fost decisa in sedinta Senatului din data de 13 decembrie. Astfel, catedrele din cadrul fiecarei facultati vor fi inlocuite, dupa caz, cu departamente profesionale, laboratoare, colective sau unitati de lucru. De asemenea, s-a mai aprobat metodologia alegerilor care vor avea loc incepind cu luna ianuarie 2008, conform noii structuri.
Fiecare facultate are libertatea de a se reorganiza respectind noua structura. „De exemplu, o facultate care are patru catedre, va avea un departament profesional si trei laboratoare sau un departament si trei colective de lucru. O facultate trebuie sa aiba maxim trei sau minim un departament. Acestea vor gestiona activitatea cadrelor didactice, a cercetatorilor si totodata, se vor ocupa si de stabilirea statelor de functiuni, a normelor care de-acum vor fi facute la un plan mai general”, a explicat Prorectorul cu Probleme Studentesti, prof. univ. dr. Luminita Iacob.
Astfel, pe primul loc in ierarhia Universitatii va sta Departamentul pe domeniu de studiu (ex. Stiinte Exacte, Umaniste), iar acestuia i se vor subordona facultatile care la rindul lor, vor fi impartite in departamente profesionale, laboratoare sau unitati de lucru, dupa caz. „E vorba de o reunire a fortelor pentru resurse la comun si fonduri mai mari. Activitatea lor este aceeasi, didactica si de cercetare, dupa modelul interdisciplinar. Dupa, vom infiinta alte departamente de studiu: de medicina, de inginerie, de arhitectura”, a mai precizat prorectorul Luminita Iacob. Odata cu aceste departamente, apar si noi functii. Departamentul pe domenii de studiu va fi condus de un director si de membrii unui Consiliu, in timp ce, sub autoritatea decanului vor fi directorii de departamente profesionale.
Se alege rectorul tuturor
Tot la sedinta de joi a mai fost supusa validarii si metodologia de organizare a alegerilor. Acestea vor incepe pe 7 ianuarie, data la care cei care candideaza pentru functiile de Directori de Departament, decani si rector trebuie sa isi fi depus deja CV-ul si programul managerial. Fiecare persoana intr-o functie va fi aleasa pe rind.
Pentru ca este o structura noua, se vor organiza in perioada 23-25 ianuarie, mai intii alegerile pentru directorii de departament, membrii in Consiliul departamentului intr-o norma de reprezentare de un membru la sapte profesori titulari, dar si alegeri pentru reprezentantii in Consiliul facultatii. Departamentele vor putea sa aleaga pentru acest consiliu, cite un reprezentant la patru persoane titulare. Studentii isi vor desemna si ei reprezentantii in acest consiliu, astfel incit sa alcatuiasca 25% din totalul membrilor. In cazul Departamentului pe domenii de studiu, vor avea loc alegeri in ziua de 31 ianuarie pentru functiile de director, membru in consiliul departamentului si reprezentant in Senatul Universitatii.
Alegerile in cadrul facultatilor se vor desfasura intre 26 si 30 ianuarie. In cadrul adunarii generale a Consiliului facultatii va fi ales decanul de catre directorii departamentelor profesionale, cadrele didactice desemnate sa reprezinte la rindul lor departamentele si reprezentantii studentilor.
Totodata, cei care se hotarasc sa candideze la functia de rector vor trebui sa ceara in cadrul aceleiasi adunari generale, un vot consultativ din partea membrilor Consiliului facultatii. O singura persoana va fi aleasa sa candideze ulterior la cea mai inalta functie din institutia de invatamint superior. Astfel, aceasta va primi promisiunea ca va fi sustinuta la momentul alegerii din data de 15 februarie. „Din partea unei facultati trebuie sa fie un singur candidat pentru functia de rector, candidat care va trebui sa aiba avizul facultatii lui”, a precizat prof. univ. dr. Luminita Iacob.
In prima sedinta a Consiliului facultatii, noul decan si ceilalti membri vor vota persoanele care sa ocupe urmatoarele functii: prodecan, cancelar si reprezentant in Senatul Universitatii. Aceste alegeri vor fi validate in prima sedinta a Senatului Universitatii.
Tot atunci, adica pe data de 15 februarie, este ales si rectorul. In cadrul acestei sedinte, membrii Senatului, cadre didactice titulare si de cercetare si reprezentantii studentilor vor alege prin vot direct si secret viitorul rector din lista propunerilor sosite de la facultati.
Noul rector va propune in aceeasi sedinta a Senatului, inlocuitori pentru functiile de prorector si cancelar general. Dintre aceste propuneri si din cele ale membrilor Senatului vor fi desemnati prin vot simultan ocupantii acestor functii.
Noul Senat va avea 74 de membri dintre care 49 vor fi cadre didactice titulare si de cercetare.
Carmen AVADANOAEI
Adaugă un comentariu