Ministrul Educației, propus pentru Exmatriculare
Academia de gardă 20 aprilie 2010 Niciun comentariu la Ministrul Educației, propus pentru Exmatriculare 6Reprezentanții studenților din toată țara cer demisia ministrului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, Daniel Funeriu. Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) și Uniunea Națională a Studenților din România (UNSR) și-au expus public săptămîna trecută nemulțumirile față de forma adoptată de Guvernul României a Legii Educației Naționale (LEN). Potrivit acestora, ministerul de resort a inițiat seria de dezbateri publice doar „de dragul imaginii si fără a avea o finalitate”, acestea fiind „simple campanii de promovare, informare și o disimulare continuă.”
Revoltă cu sau fără ecou
Studenții consideră că recomandările pe care le-au făcut la articolele din lege nu au fost băgate în seamă și mai ales că își pierd drepturile de a fi reprezentați, precum participarea ca membri în comisiile universitare, în Biroul Senat, Biroul Consiliu sau Consiliul de Administrație. „Deși am participat activ la dezbaterile la care ministerul a chemat federațiile studențești, aducînd modificări la această lege, am fost surprinși să constatăm că nici măcar o modificare pe care noi am propus-o nu se află în noul text al legii”, a precizat Ionuț Poenaru, președintele UNSR.
La inițiativa UNSR, studenții senatori din universitățile din țară au semnat o rezoluție la începutul lunii aprilie cu privire la modificările noului proiect de lege, pe care au înaintat-o ministrului Educației. Printre schimbările pe care aceștia și le doresc se regăsește și finanțarea. Tinerii vor ca învățămîntulu superior să primească 2 % din PIB. Tot aceștia sînt de părere că alegerea rectorului trebuie să o decidă Senatul universității, iar decanii să fie aleși de consiliile profesorale ale facultăților, pentru a se elimina orice posibilitate de politizare a sistemului. Aceștia mai spun că „deși Ministerul Educației susține ideea necesității efectuării practicii studențești, acesta nu sprijină în nici un fel realizarea ei. Universitățile nu au forța financiară de a suporta din venituri proprii a practicii studenților. Propunem, ca în conformitate cu legea, practica studenților să fie susținută de la bugetul de stat”.
Rezoluția semnată de studenții senatori din cele zece centre universitare nici măcar nu a fost citită de reprezentanții ministerului. Deși aveam promisiunea că modificările vor fi făcute în noul text, acesta se pare că acum a uitat de noi. Cerem demisia ministrului și vrem să boicotăm noua lege, nu excludem protestele la nivel național, în același timp cu cadrele didactice”, a declarat Ion Poenaru, președintele UNSR.
Mesaj pentru Cotroceni
În acest sens, ANOSR a trimis o scrisoare deschisă președintelui Traian Băsescu în care semnalează abaterile „grave” privind LEN, lansat de Ministerul Educației , Cercetării, Tineretului și Sportului în dezbatere parlamentară. Federația este de părere că Pactul Național pentru Educație și Strategia Educație și Cercetare pentru Societatea Cunoașterii, care rezultă din pact, nu sînt respectate. Aceasta afirmă că România, prin aderare la procesul Bologna, este obligată să implice studenții în forurile decizionale din universitate și să participe la influențarea, organizarea universității sau la modificarea programei educaționale. „Reprezentanții studenților riscă să se transforme în simple elemente de decor în cadrul Senatelor și în Consilii, unde votul lor va deveni nul în luarea deciziilor. Este alarmant, totodată, că se dorește eliminarea studenților din comisiile de etică universitară și de calitate, lucru care va duce la vicierea actului educațional”, a precizat ANOSR.
În completarea celor spuse, federația îi cere președintelui să-i analizeze sugestiile, să evite promulgarea LEN și să o întoarcă în Parlament, dacă nu vor fi introduse articolele dorite de aceștia. Mai mult decît atît, aceștia solicită și o întîlnire cu Traian Băsescu.
În replică, reprezentanții ministerului spun că: „Domnul ministru i-a asigurat că reprezentarea studenților în Consiliul de Administrație va exista. Problema se poate rezolva prin amendamente, iar legea se poate modifica. Cît despre cererea demisiei ministrului, este decizia lor și o respectăm. Noi speră însă să putem colabora”, a menționat Melania Mandas Vergu, consilierul ministrului Funeriu.
Runda decisivă e în mai
Studenții dezaprobă noul proiect de lege spunînd că aceasta stimulează corupția universitară, lasă loc unor „boom-uri imobiliare”, deoarece prevede ca bunurile universităților private să intre in posesia fondatorilor, după desființare, iar cele ale universităților publice, în domeniul privat al statului. După spusele federațiilor studențești, în aceste puncte, legea „va genera o serie de abuzuri cu profit major, în detrimentul educației”. Mai mult decît atît, aceștia consideră că LEN nu promovează un învățămînt centrat pe student, nu sprijină trasferurile sau mobilitățile studenților, îngreunează formarea tinerilor și nu garantează ca aceștia să mai primească subvenții.
Proiectul Legii Educației Naționale a fost aprobat de Executiv pe 12 aprilie într-o ședință extraordinară și a fost dat spre dezbatere parlamentară. Termenul limită de dezbatere și aprobare este 26 mai. În cazul acestei legi, Senatul este camera decizională.
***
Decalogul studenților pentru proiectul Legii Educației Naționale
La începutul lunii aprilie, Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România a publicat zece propuneri ale studenților pentru modificarea noul proiect de lege, în ceea ce privește învățămîntul superior.
1. Stipularea clară ca studenții participă și sînt reprezentați în toate procesele decizionale cu un procent de minim 25% și sînt reprezentați în toate comisiile și consiliile din universitate (ex. comisia de etică, consiliul de administrație al universității, biroul consiliu sau senat).
2. Crearea unui oficiu național de combatere a corupției și abuzurilor în educație.
3. Flexibilitatea traseului educațional: O treime din creditele aferente unui program de studiu să poată fi folosite de student pentru a contracta materii opționale, liber alese din universitate.
4. O mai bună legiferare a mobilităților interne: accesul se face pe baza acceptului universității la care își dorește să studieze studentul. Aceasta se completeză prin prevederi ale Cartelor universitare.
5. Subvenții indexate anual cu inflația pentru cămine-cantine.
6. Căminele să devină unități non-profit și nu afaceri ale universităților.
7. Evaluarea de către studenți a prestației cadrelor didactice este obligatorie. Rezultatele evaluărilor trebuie să fie informații publice și să aibă o pondere de minimum 25% în evaluarea finală a cadrelor didactice.
8. Reglementări cu privire la statutul și drepturile etnicilor români din străinătate, în special al celor din Republica Moldova și Ucraina.
9. Servicii medicale, de consiliere și orientare profesională gratuite.
10. Definirea clară a învățămîntului de la distanță, cu frecvență redusă, fără frecvență, seral și introducerea formei on-line, completată de elemente ce țin de asigurarea calității.
Diana IABRAȘU
Adaugă un comentariu