Propriul meu cod metaforic, întins pe pînză
De pe scena Iașului 10 aprilie 2017 Niciun comentariu la Propriul meu cod metaforic, întins pe pînză 14Cercuri, pătrate sau cruci abandonate pe pînză, printre personaje fără o identitate care să poată fi ușor intuită și simboluri extrase din ornamentica populară românească. Cam acestea par să fie principalele preocupări în ceea ce privește actuala creație a artistului plastic Tudor Zbîrnea, după cum reiese din lucrările expuse la Palatul Culturii, în spațiul Muzeului de Artă. Pînă pe 30 aprilie, aici are loc expoziția sa personală, numită „Spațiu atemporal”, ce reunește picturi pe care acesta le-a realizat în ultima perioadă.
În timpul vernisajului, care a avut loc marți, 4 aprilie, de la ora 17.00, Lăcrămioara Stratulat, managerul Palatului Culturii din Iași, dar și moderator al evenimentului, a declarat că Tudor Zbîrnea, fost student al unui emerit profesor de la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași (UNAGE), Corneliu Ionescu, are, în momentul de față, peste 300 de participări la expoziții de artă contemporană, 32 de expoziții personale în diverse muzee și galerii de artă din Moldova și din străinătate și „mai mult de două pagini și jumătate de medalii și premii prestigioase”.
Lucrările expuse fac parte, așa cum a explicat Maria Bilașevschi, critic de artă care a vorbit în deschiderea expoziției, din cea de-a treia etapă a creației artistului. Dacă la început, picturile sale revelau o apăsare cromatică care trimitea la ideea de echilibru între materie și spirit, ulterior, artistul a început să jongleze cu figuri geometrice și simboluri împrumutate din mitologie sau folclor și pe care le-a împins, instinctual, pe pînză. „Ceea ce-l caracterizează pe Tudor Zbîrnea nu este căutarea unei tatonări într-un stil, ci exprimarea liberă, o exprimare care să-i permită o întindere a metaforelor sale pe pînză”, a declarat criticul de artă Maria Bilașevschi.
Discursul plastic al artistului este alcătuit, preponderent, din forme independente de voința acestuia și care invită la meditație și cunoaștere. Fiecare tablou înfățișează, într-un mod abstract, felul în care omul contemporan se raportează la fiecare dintre cele patru entități: mit, simbol, divinitate și sine. „Îmi place că omul lui Tudor poate fi oricare dintre noi – o parte țintind spre celest și o parte rămînînd tamponată în real, în pămîntesc, în pătratul acestuia”, a adăugat Maria Bilașevschi. La vernisaj au participat Felix Aftene, președintele Uniunii Artiștilor Plastici din Iași, sponsori, studenți ai UNAGE, dar și prieteni ai artistului.
Adaugă un comentariu