Actorii ne deschid ochii asupra României contemporane
De pe scena Iașului 2 iunie 2014 Niciun comentariu la Actorii ne deschid ochii asupra României contemporane 25Reprezentații împotriva unui sistem corupt, a societății care constrînge și împiedică orice formă de originalitate. Timp de trei zile, de pe 26 pînă pe 28 mai, cea de-a VI-a ediție a Festivalului de Teatru „ContemporanIS” ne-a adus în față problemele care ne presară coji de nuci pe drumul pe care vrem să-l urmăm. Plini de inventivitate, actorii au încercat să trezească conștiința creativă care zace în noi, aprope fără curaj. Cinci din cele șase scenete au avut loc la „Teatrul FiX”, iar în cafeneaua care este zilnic zguduită de tramvaie, s-au adunat sute de oameni care au simțit nevoia de a-și lua energia și din altceva în afară de cafea.
Cei care te formează
O femeie cu părul scurt și îmbrăcată într-n sarafan crem ne atacă cu întrebări. „Știi să taci? Știi să spui nu? Ai voie să spui nu?”. Puhoiul de întrebări te amețește și nimeni nu răspunde. „Ce ai învățat astăzi la școală?”, se apleacă iscoditor spre un bărbat din primul rînd. „Nimic”, răspunde acesta, iar publicul începe să rîdă. Apoi ne ajută să ne dăm seama că asta este problema, de fapt. Școala a rămas la vechile standarde în care dacă ești diferit, ești considerat antisocial. Dacă nu respecți regulile impuse fără ca să știi măcar de ce, ești adus în fața „Marii adunări” și tratat ca o greșeală. „Execuți pedeapsa de azi și te antrenezi pentru cea de mîine.”, ne spune Katia Pascariu în timp ce trece, pe rînd, în rol de povestitor, de profesoară, de agresor și de copil al cărui singur vis este să se joace cu elasticele. Apare în ipostaza unei fetițe care își mișcă trupul ca și cum ar fi lovită de niște colegi invizibili pentru îndrăzneala de a nu fi o copie de-a lor. Ochii aproape îi lăcrimează de durere, iar mîinile răsucite pe sus par a fi trase de niște sfori. Ca o moderatoare a emoțiilor, reușește să combine momentele dramatice cu cele amuzante, pentru a nu fi nimic patetic în piesa „Copii răi”. Aflăm că nici democrația nu se poate aplica așa cum scrie la carte. Dacă șeful nu-și respectă atribuțiile, „îl suspendăm. De ce? De labă!”. Reprezentația ne-a făcut să plecăm în căutarea noastră, căci replica „Ai auzit atît de mult ce te reprezintă, încît nu te mai reprezintă nimic” ne-a stîrnit dorul de noi.
Dacă marți sîntem în clasa a V-a, miercuri creștem și devenim capabili să înțelegem problemele pe care le au studenții cînd își caută serviciu. Piesa „Joburi pentru studenți” conturează personaje cu studii, ocupații și îmbrăcăminte diferită, dar o singură voce cu aceeași problemă: locul de muncă.
În centrul scenei este un scaun, pe care se așază poveștile cîtorva tineri. Un tip înalt, cu părul vîlvoi și atitudine degajată ne împărtășește că munca în străinătate nu e un avantaj. Atunci toate lucrurile își arată adevărata față, ajungi să fii exploatat și îți dai seama că prietenii nu sînt pentru totdeauna. Iar dacă nu treci granițele, ai norocul să fii Cupidon, Moș Crăciun sau dinozaur la petreceri. Din experiențele lui, și-a dat seama că, „dacă liderii țărilor ar face poștă un joint, s-ar rezolva multe probleme”. Există și categoria studenților care lucrează cu contract în firmele părinților, indiferent de facultatea pe care o urmează. Dar toți recunosc că nu au suficientă motivație și de prea puține ori sînt mulțumiți de salar.
Ce vrem de fapt?
Ultima piesă, „Dreaming Romania”, este bolul cu idei al întregului festival din care publicul este poftit să aleagă ceea ce înțelege. Zeci de oameni se înghesuie la ușile mari și verzi pentru a fi în primul rînd. Dar sîntem împinși să mergem în șir indian pe o ușă laterală și ne trezim direct în mijlocul unui protest. De la „vrem locuri în teatre” și „salvați cățeii” se strigă împotriva guvernului corupt. O jurnalistă se pierde cu microfonul printre oameni și îi întreabă de ce protestează.
La fel ca în piesa „Copii răi”, un bărbat răspunde vădit confuz că nu știe. Începem să prindem ideea că sîntem neinformați, că prea puțini dintre noi au un scop pentru care luptă. Imaginile filmate live pentru postul online de știri „TVC” sînt proiectate pe un perete. Din protestatari devenim publicul emisiunii „Viața în familie”, prezentată de aceeași reporteriță, Crina. Ne sînt transmise „imagini în direct” de la locul faptelor și atunci ochii se mută de pe perete pe scenă, unde actorii reconstituie ficare mișcare.
Sîntem martori la evenimente cu efecte de lungă durată, în care urmărim activitățile și schimbările pe care le face partidul PPLM.
În timpul unei petreceri sîntem chemați alături de ei pe ritmuri de „Tranquilla”, dar nici mișcările lascive ale fetelor și nici berea promisă cadou cuplului care dansează cel mai bine nu a convins pe nimeni din public să se ridice. Probabil presimțeam sosirea polițiștilor care au fost chemați pentru deranjarea liniștii publice. Sîntem martori la evenimente cu efecte de lungă durată, în care urmărim activitățile și schimbările pe care le face partidul PPLM (Partidul Pentru o Lume Minunată) în școli, în spitale și pentru societate. Astfel vedem cum elevii care bat profesorii în școli se transformă în copii exemplari și cum medicii sufocați de falși pacienți reușesc să aibă grijă de oamenii bolnavi, chiar să îi însănătoșească rapid. Bineînțeles, utopia se destramă cînd partidul nu se ține de promisiuni și în loc să ofere o mărire a salariilor de 70%, oferă doar 50%, iar schimbările pozitive trec sub semnul minciunii.
Festivalul „ContemporanIS” a prezentat într-un mod artistic România contemporană cu toate aspectele ei pozitive și negative. Cu umor negru, inocență sau dramatism ne-a lăsat de înțeles că singurii care pot schimba ceva sîntem noi.
Adaugă un comentariu