„Arborele nopții” este făcut din vise de cinci dolari

De pe scena Iașului Niciun comentariu la „Arborele nopții” este făcut din vise de cinci dolari 211
Truman Capote „Harfa de iarbă. Arborele nopții și alte povestiri”

Joi, 20 noiembrie, Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași a găzduit o premieră adaptată după cartea scriitorului Truman Capote „Harfa de iarbă. Arborele nopții și alte povestiri”. Piesa s-a jucat în sala „Uzina cu Teatru” și a pus în vizor singurătatea, izolarea și incapacitatea chinuitoare de a iubi. Un „spectacol metaforic, vetust și nerealist”, după cum îl califică regizorul Irina Popescu-Boieru, cu o scenografie semnată de Rodica Aghir, iar mișcarea scenică de Oana Sandu. La ora 19.30 sala era deja plină, iar chipurile oamenilor se reflectau în ecranul din față ca într-o oglindă deformatoare.

Pe scenă sînt două fotolii albe, jos stau aruncate foi de ziare șifo­na­te și o cutie de Cola. Odată cu stinge­rea luminilor, liniștea sălii este tă­ia­tă de stridentul sunet al șinelor de tren. O lumină palidă o urmărește pe o tînără domniță spre locul in­di­cat pe bilet, dar acolo cineva care dor­mea și-a întins picioarele și s-a făcut confortabil. Tînăra își face loc ușor și, după ce a șters scaunul cu șer­vețele, se așază. Își scoate o car­te să citească, dar adoarme prea cu­rînd. Legănatul vagoanelor, șuiera­tul motoarelor și scîrțîitul strident al fiarelor îi face pe cei trei prota­go­niști să tresară brusc și să conș­tien­tizeze că nu cunosc zona în care se află. „Dumnezeule, e o stație in­fec­tă, nu se vede nici un orășel aproa­pe”.

Aici se pare că începe toată ne­bu­nia spectacolului. Fata este pri­vi­tă cu ochi iscoditori de femeia ce-și rujează buzele peste limita lor, ca­re rîde în ultimul hal și se luptă cu fiul ei surdomut ca să-i dea sticla cu alcool. Domnița trece prin mo­men­te de nedumerire, este pusă să bea, să cînte, să asiste la teatrul im­pro­vizat de cei doi, iar în final este hipnotizată și amenințată că trebu­ie să dea un dolar pe o nucă. Pînă la urmă cedează și spune: „am să cum­păr talismanul!”. Deodată se trezește din somn într-o altă stație, nu știe ce a fost, vis sau realitate, dar frica o mînă să plece. New York a fost destinația protagonistei, dar aici viața ei este și mai tulbu­re.

Trăiește într-un apartament cu sora ei și soțul acesteia. Din cauza stresului de la serviciu, din lipsă de bani și din cauza vieții amo­roa­se a celor doi, tînăra este într-o criză de nervi. „Toate obiceiurile astea ale voastre personalizate: Buți, tele­bel, pufi, cofee–tofi, toate mă scot din minți. Cine dracu m-a pus să vin aici!”, spune necăjită. Disperată pen­tru că nu are bani, îi povestește su­ro­rii sale despre un domn care cum­pă­ră vise. La el s-a întîlnit și cu niș­te vecini.

„Nu poți călători în cer, dacă nu ai o sticlă de băutură”

Silvia adoarme în brațele su­ro­rii, ambele fredonînd cîntecul „I like New York”.  În vis o vede iar pe fe­meia din tren care îi spune: „Nu te depărta de casă fetițo, că te prinde vrăjitorul și te mănîncă de vie!”.

Dom­nul care cumpără visele nu are chip și poartă o mască, un frac ne­gru, cămașă albă, papion, pălărie de magician, iar în mînă ține nuca. Aici a cunoscut și alte persoane, care primesc „drept plată a unui vis – 5 dolari”. Singuraticul domn Woreli, care între timp îi devine amic, doam­na Miriam Muller, bîntuită de ima­ginea unui copil cu același nu­me și domnul care își imaginează un șoim fără cap. Fiecare pentru visele po­vestite primește plicul alb și niște pastile, iar după ce ies din birou, li se spune „sigur veți mai reveni!”. Toți sînt dependenți de al­cool „nu poți călători în cer dacă nu ai o sti­clă de băutură”. Domnul Worelli care se tot întoarce aici de fiecare da­tă, mărturisește că acesta ar fi Duhul Răului. „Duhul ăsta e un hoț, e primejdios, are să-ți ia absolut tot, și la urmă nu îți lasă nimic, nici măcar visele. Cred că duhul răului nu are suflet și încearcă să le fure pe ale oamenilor”

Legănatul vagoanelor, șuiera­tul motoarelor și scîrțîitul strident al fiarelor îi face pe cei trei prota­go­niști să conș­tien­tizeze că nu cunosc zona în care se află. „Dumnezeule, e o stație in­fec­tă, nu se vede nici un orășel aproa­pe.”

Spre final, cele patru personaje pleacă să-și ceară visele înapoi. „Nu mi le-a întors, a zis că le-a epu­izat pe toate”, spune doamna Miriam și își pierde conștiința, iar ceilalți protagoniști încep să se miște haotic pe o melodie parcă din altă lume, care întrunește sunete de ză­voare, clopote, ciripit de păsări.

„Arborele nopții” e un spectacol care te ține în priză cu fiecare su­net, lumină, lacrimă a actorilor, pași și priviri de nicăieri și voci răsu­nă­toare din văzduh. Pe tot parcursul piesei nu s-a auzit o șoaptă în sală sau o mișcare, iar spectatorii parcă au trăit momentele cu aceeași in­ten­sitate precum actorii. Voiau și ei să retrăiască visele de altădată.

Autor:

Diana GAINA

Libertatea mă definește, sînt dinamică și deschisă pentru tot felul de experiențe. Îmi place să cunosc oameni noi și povești inedite prin care să se reflecte realitatea obiectivă și viața plină de culoare.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top