Arhiva va spune: la numărul 33 s-a oprit timpul
De pe scena Iașului, Subiectele săptămînii 8 noiembrie 2017 Niciun comentariu la Arhiva va spune: la numărul 33 s-a oprit timpul 15„Trăim, noi cei de la TVR Iași, muncim, visăm și ne mai supărăm în filmul din strada Lascăr Catargi, numărul 33. Între timp, robotul anunță sec: «reconfigurare traseu», dar singura noastră replică nu poate fi decît scrisul, imaginea sau cuvîntul rostit.” Asta au dovedit oamenii pe care meseriile i-au unit și i-au transformat în familia TVR Iași și vineri, 3 noiembrie, la începutul Caravanei Filmelor Documentare. Cuvintele moderatorului Liviu Tudorache au răsunat în sala în care televiziunea ieșeană și-a aniversat cel de-al 26-lea an de existență, asemeni unei tradiții care nu suportă vreo abatere.
Chiar dacă aniversarea a început cu o zi înainte, pe 2 noiembrie, de la ora 18.00, cu un spectacol folcloric transformat într-o frăție a muzicii de acasă, din Cernăuți și din Chișinău, petrecerea de după, cu care publicul ieșean s-a tot obișnuit, se proiectează acum. Are loc chiar în Sala Studio a TVR Iași și, de data aceasta, tematica sărbătorii este filmul documentar. Dresscode nu există însă pare că, încă de la răsfoitul programului și o primă lectură de prezentare a ecranizărilor, știi că nu trebuie să-ți lipsească interesul, curiozitatea și un depozit sufletesc în care să-ți înghesui uimirea. În primele 20 de minute ai impresia că ai călătorit în timp. Nu simți că ești în sala unui studio, ci că ești la o cină festivă, unde familia mare a televiziunii locale s-a întrunit. Și nu în prezent, ci în „Making of TVR Iași 25”, realizat de Carmen Olaru, care te poartă în toamna anului trecut. Identifici oamenii din sală pe ecran, le vezi emoțiile de-atunci, dublate de cele din prezent și faptul că scena desfășurării evenimentelor te poartă și la Chișinău și Cernăuți nu fac decît să-ți intensifice bucuria de-a fi martor la retrăirea unor astfel de momente.
Dacă programul zilei de vineri, selectat de către organizatori, are și proiecții precum „Provența, paradisul posibil”, un documentar realizat de către Andreea Știliuc, după o idee a poetului și dramaturgului român stabilit în Franța, Matei Vișniec, care echivalează cu gura unui aer proaspăt; o mîngîiere a naturii în mijlocul oazei urbane în care te găsești prins, celelalte documentare au să te arunce într-o altă extremă. Dorința arzătoare de cunoaștere a originilor, durerea, suferința și împăcarea cu sinele sînt doar cîteva dintre temele comune pe care celelalte trei ecranizări le au. Prezentării catastrofrei de la Ciurea, petrecută în 1916, atunci cînd au murit aproape 1.000 de oameni în urma unui accident feroviar, împletită cu „Harta unui destin” a comandorului Alexandru Cătuneanu într-un documentar semnat de Oana Lazăr i se adaugă și „Katyn-ul românesc de la Fîntîna Albă”, un film realizat de către TVR Moldova și semnat de către Vasile Munteanu. O bucată dureroasă de istorie retrăită pe ecran și o colecție de aduceri-aminte ale martorilor sau ale rudelor celor morți atunci – nu au cum să nu te cutremure. Impasibil nu te lasă nici documentarul Violetei Gorgos. Realizat de către TVR Iași și în parteneriat cu OWH Studio Chișinău, „Expedițiile memoriei. Siberia. Krasnoyarsk” nu doar că te trimite pe teren împreună cu echipa care-a făcut drumul în „Expedițiile memoriei”, ci te și fascinează atunci cînd o parte dintre istoricii și jurnaliștii care-au participat vin să-ți vorbească.
Ne-am pierdut în timp și ne-am găsit pe ecran
Aniversării standard de sîmbătă, de la ora 16.00, din același loc, în care filmele documentare se întrec din nou în povești și regizori, TVR adaugă sfîrșitului de săptămînă festiv și o serie matinală de întîlniri cu tineri regizori din Moldova, de pe ambele maluri ale Prutului. O incursiune în lumea cinematografică așa cum este ea percepută prin obiectivele liceenilor și studenților fie români, fie de la Chișinău taie în jumătate seria documentarelor aduse la Iași. „Agonia ultimului combinat de utilaj greu – Fortus”, „Enescu Experience”, „Nicu Ioniță, un supraviețuitor al Experimentului Pitești” și „Sus pe munte la Munșel” sînt precedate de o serie de filme de scurt metraj savuroasă. Teme precum vîrsta critică a adolescenței și obsesia imaginii, în favoarea bogățiilor sufletești sau reconstituiri istorice și interpretări lirice ale satului românesc sînt lucruri pe care n-ai fi crezut, poate, că un adolescent le poate exploata într-un film artistic.
Ce-o să te uimească însă o să fie chiar pasiunea pentru film spusă într-un film – o să te regăsești într-o poveste în ramă a cinematografiei, în care Lucia Lupu, o tînără din Republica Moldova, reușește să aducă în atenția publicului arhivele de film și totul despre soarta lor care stă se se destrame.
O să te numeri, așadar, printre cei „Pierduți în timp” și-o să continui să zîmbești în sinea ta, imaginîndu-te peste ani, pe ecranul TVR Iași, într-un documentar scos la iveală din arhivă, în care tu, ca spectator, le-ai fost alături atunci cînd s-a spus, a 26-a oară, „La mulți ani!”.
Adaugă un comentariu