Atunci cînd clovnii abia descopereau lumea
De pe scena Iașului 29 mai 2017 , de Ionuț Teoderașcu Niciun comentariu la Atunci cînd clovnii abia descopereau lumea 10„Pregătiți-vă să fiți conduși într-o lume de poveste, o lume ciudată…”, răsună o voce caldă de femeie în Sala Mare a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași. Pe scenă, cît mai aproape de personajele spectacolului, s-au montat cîteva rînduri de scaune pe care, cu grijă, s-au așezat cei peste 50 de bărbați și femei din sală, nerăbdători să intre în lumea ciudată promisă. În spatele publicului, se întind scaunele roșii, îmbrăcate în catifea, și balcoanele sălii în care nu mai stă nimeni. Sîntem în ziua de 27 mai, iar ceasul se apropie de ora 18.30. Timpul se dă înapoi pînă în anii ’20-’30, unde publicul va învăța pașii cabaretului german, totul luînd numele de „Kabaret – nostalgie în două părți”.
„Cine a pus scaunele astea pe mijloc? Eliberați culoarul ăsta, altfel spectacolul nu începe”, se revoltă un domn, în timp ce încearcă să treacă din spatele publicului spre centrul scenei. Imediat, ridică cîte-un scaun și duce unul în dreapta, altul în stînga, pînă cînd se construiește o cărare în mijlocul publicului aflat pe scenă. „Are dreptate, păi actorii pe unde o să vină?”, spune o doamnă cochetă, în timp ce privește cu admirație cum bărbații și femeile care deja își ocupaseră loc pe mijloc se retrag și încep să-și caute cu privirea cîte-un loc.
Gongul bate pentru a treia oară și luminile din sală se sting, iar din întunericul din fața noastră încep să apară zeci de personaje îmbrăcate cît mai colorat. Chipurile se plimbă de la stînga la dreapta de parcă ar fi zeci de molecule care se amestecă prin mișcări grăbite, browniene. Ochii reușesc să se fixeze pe un singur chip pe care, cu greu, îl urmăresc în labirintul de oameni. Se conturează o lume agitată, în care fiecare își urmărește cursul și, din cînd în cînd, se pune în mijlocul luminilor pentru a cerși ceva mai multă atenție.
Printre femeile costumate în rochii lungi, de catifea, și bărbații care poartă cu mîndrie cămăși albe, se distinge un domn îmbrăcat într-un costum popular german cu șosete lungi, pînă aproape de genunchi, pantaloni scurți cu bretele care i se agață de umeri și pălărie de culoare maro. Pe scîndurile scenei încep să se tîrască cu forță cîțiva bărbați în bustul gol, în speranța că vor ajunge să intre în dulapul în care o ghicitoare învîrte pe degete un șarpe verde, din pluș. Dulapul pare să devină un fel de portal din care tot ies și intră personaje. Își fac apariția și trei clovni care mirați de tot ce văd în jur, încep să se prostească, să cînte, să-și alerge propriile umbre și să pipăie tot ce văd. Niciun alt personaj de pe scenă pare să nu-i bage în seamă, semn că ei vin dintr-o altă lume. Unul dintre clovni, interpretat de Beatrice Rancea, decide să rămînă în acest loc nou, în timp ce ceilalți doi se ascund în dulapul magic. În mijlocul scenei, pe un scaun mic, clovnul încearcă să prindă cu privirea tot ce apare în jurul lui căci apar bărbați îmbrăcați doar în chiloți care înaintează în pași de dans dintr-o parte a scenei în alta. Străinului i se prezintă viața în (aproape) toată nuditatea ei, pe lîngă chipurile dezvelite, doi îndrăgostiți suferă din dragoste și decid să se despartă. „Nu, John. E mai bine să ne despărțim, John. Tu ai altă soție, și eu am alt soț, și el are altă soție, și ea are alt soț. […] Trebuie să ne gîndim la copil, pînă una, alta, noi chiar avem un copil…”, se plînge o voce răgușită. Clovnul nu înțelege nimic din tot ce i se arată, rămîne tăcut și se hrănește cu fiecare imagine și sentiment. Cu mîinile la spate și așezat pe scaun, clovnului nu îi rămîne decît să se exteriorizeze prin mimică și prin scurte mișcări ale corpului, însă, cu toate acestea, privirile publicului sînt mereu ațintite spre el. În jurul lui, încep a dansa zeci de personaje stranii și unul dintre ele ne trimite nouă, pe-un carton, un mesaj: „pauză”.
Pe plută și la mal!
De data aceasta, oamenii din public coboară de pe scenă, iar odată cu pașii lor, începe să se schimbe și decorul de pe scenă. Dispare dulapul magic și în locul lui apare o bază de piramidă din trei trepte. Două femei iau cu pumnii, din doi saci de plastic, bucăți mici de plută pe care apoi le aruncă pe scenă, astfel încît, în cîteva minute, toată scena este îmbrăcată în plută de parcă s-ar pregăti să salveze pe cineva de la înec. Cînd reîncepe baletul, publicul nu pare prea surprins, asta pentru că decorul este deja cunoscut, iar lipsa unei cortine care să dezvăluie conturul noii lumi se resimte.
Bate gongul a treia oară și „lumea ciudată” revine în brațele noastre. Clovnul urcă cele trei trepte și începe să dirijeze o orchestră imaginară, închide ochii, ridică mîinile pe care apoi le flutură cînd la dreapta, cînd la stînga. Pe acordurile „Palas Orchester”, din același întuneric, încep să apară personaje care însuflețesc orchestra clovnului, o fată care mimează că atinge corzile unei harpe sau un băiat care mînuiește cu ușurință o vioară imaginară. Acum, străinul este acceptat și devine un membru al acestei noi lumi, de dincolo de dulapul care ascunde mistere și puteri magice. Și cum emoția și curiozitatea s-au mai liniștit, unii oameni din public se lasă pe spate, închid ochii și încep a visa pe acordurile Simfoniei a V-a de Ceaikovski.
Dintr-odată scena se umple cu personajele care au evoluat pe scenă și care încep să se înghesuie într-o ramă de tablou care amintește de opera lui René Magritte. În mijloc, clovnul încă privește nedumerit spre publicul ieșean, iar ceilalți 13 artiști se chinuie să intre în cadru – totul pentru un selfie care poate-poate ajunge pe Internet. Doar că în anii ’20-’30, nu existau nici telefoanele cu cameră foto, nici Internetul, iar totul rămîne doar în memorie.
Autor:
Prefer să fac ultimele editări la un reportaj atunci cînd lângă mine ies vibrînd aburii dintr-o ceașcă de ceai negru. Mi-aș dori să trăiesc, cel puțin pentru o zi, într-o lume veche: cu stilou și foaie, cu scrisori, cu întîlniri neplanificate și fără tehnologie, dar deocamdată, viața ne fugărește de la un text la altul, gadgeturile ne ajută, apoi ne stresează și scrisorile sosesc online. La un moment dat, cer pauză din toată această agitație și îmi fac ceaiul despre care vorbeam, unul negru care îmi dă energie și-mi lasă ochii deschiși.
Adaugă un comentariu