Avalanșă de sunete cu voce pițigăiată
De pe scena Iașului 24 noiembrie 2014 Niciun comentariu la Avalanșă de sunete cu voce pițigăiată 8Notele care stau de mult timp scrise pe portative au prins viață vineri, 21 noiembrie, de la ora 19.00. Sala Colegiului de Artă „Octav Băncilă”, cu pereți din lemn atît de subțiri încît sunetul se auzea perfect și din afara ei, a simțit odată cu publicul vibrațiile ce veneau de la coardele instrumentelor la concertul simfonic „Clasici sau romantici?”(II).
Rolul principal a fost jucat de dirijorul Johannes Meissl. A venit din Austria să stîrnească, doar cu mișcări ale baghetei, avalanșe de sunete. Cu părul ciufulit și ochelarii care i se scurgeau pe nas acesta și-a folosit întregul trup pentru a face oamenii din spatele instrumentelor să atingă notele perfecte pentru reface a în primă fază „Uvertura Flautului fermecat” pe care Wolfgang Amadeus Mozart a compus-o în anul 1791. O săritură a dirijorului pe postamentul mic sau o mișcare bruscă a mîinii dezlănțuie valuri de sunete care se aruncă peste publicul care țintuiește artiștii fără să clipească. Cînd atmosfera se mai liniștește și instrumentele șoptesc notele muzicale, toată lumea își concentrează auzul, dar un alt val vine odată cu dezastrul și toate notele atacă urechile oamenilor care tresar de la puterea sunetului.
Nimeni din sală nu mișca și nu schița nici un gest de teamă că vor face zgomot. Păreau a fi stane de piatră, dar acestea aplaudau la sfîrșitul fiecărei părți din spectacol. Doar o mamă ascultă vocea fiului ei care îi cere apă, iar aceasta, fără să își miște privirea de la scenă, deschide geanta și îi dă celui mic ceea ce a cerut. Simfonia numărul opt „Neterminata” a lui Franz Peter Schubert a determinat arcușurile să se miște într-un sincron perfect.
Respirațiile sacadate ale dirijorului se aud și din ultimul rînd al sălii din cauza acusticii acesteia. În simfonia numărul doi a lui Johannes Brahms instrumentele parcă au purtat o discuție. Unele mai înflăcărate, altele mai cuminți, dar politicoase în ambele situații. Cuvîntul era dat cînd viorilor care scoteau sunete pițigăiate, cînd tobei care doar cu o notă se impunea în discuție, iar clarinetul le îndulcea pe toate cu glasul lui moale. Săriturile dirijorului erau urmate de mișcări ce duceau cu gîndul la un copil care și-a dat seama cum să rezolve un puzzle la care lucrează de mult timp și cu gesturi precise așază piesele la locul lor.
Vocile intrumentelor se suprapun și alte valuri de sunete se aruncă peste simțurile publicului.
Adaugă un comentariu