Baladele lui Clayderman au jucat teatru
De pe scena Iașului 23 martie 2014 Niciun comentariu la Baladele lui Clayderman au jucat teatru 18Atunci cînd își îmbracă sacoul negru și se așază atent în fața pianului, Philippe Pages îmbracă de fapt un alt costum, cel al publicului. Devine Richard Clayderman, așa cum este cunoscut pianistul din mîinile căruia ies balade de dragoste. Joi seară, începînd cu ora 19.30 sala mare a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași a îmbrăcat și ea o altă haină. Cea a publicului care timp de trei ore și-a închis respirația în palme.
Asemenea unei casete derulate cu un creion, concertul pare să fie redus de la reala intensitate. Violoncelele de pe scenă par să clipească fiind ciupite încet, iar viorile se înclină la fiecare atingere de arcuș. De la pian, după fiecare piesă, Clayderman își ia degetele de pe clape strîngîndu-le în pumn ca și cum ar da drumul aplauzelor din propriile mîini. Ca niște lumînări suflate grațios, luminile din sală s-au stins pe rînd, lăsînd doar instrumentele să pîlpîie sub atingerile degetelor. Cu ochii închiși, dar cu simțurile ascuțite la sfîrșitul fiecărei melodii, publicul nu știe dacă să aplaude sau să se abțină pentru a nu sparge liniștea.
Daruri învelite în melodii
După fiecare colaj sau după fiecare melodie, Clayderman se ridică tiptil de la pian și își împarte partiturile în primele rînduri. „Eu, eu le-aș vrea eu, cînt la pian”, spune într-o franceză timidă o doamnă care întinde mîna după foi. Pianistul le înmînează, apoi își tamponează încet fața și își trece mîna prin păr ca și cum s-ar pregăti pentru ceva ce îi solicită mai mult emoțiile.
Începînd în engleză și continuînd cu o franceză rapidă pe care urechile noastre o percep fragmentat, ne spune că are pregătită o poveste pe care vrea să ne-o spună. Și întorcîndu-se la pian, ca și cum ar vrea să cuprindă toate clapele în suflet, viorile încep să cînte „The winner takes it all”, continuînd cu frînturi din cele mai cunoscute melodii ale formației ABBA fără pauză, unite sub forma unui colaj.
O albină imaginară își împrăștie bîzîitul în toată sala care își acoperă discret urechile. Cu bețele de la tobe în loc de arme, toboșarul sare pe scenă și încearcă să o prindă. Scoțînd un pistol de după pian, Clayderman o caută și el cu privirea și se liniștește abia după ce insecta de pluș cade pe scenă, stîrnind rîsete în public. „I just call to say I love you, un tribut pentru Stevie Wonder”, spune pianistul devenind serios.
În căutarea dragostei
Cu o atingere moale a degetelor, acestea alunecă pe clapele pianului și se oprește cît să poată ține și tobele ritmul. Ne întoarcem în anul 1976 cînd o baladă lină de pian a fost cîntată de 20 de artiști, însă doar unul dintre ei a fost ales datorită modului de a cînta și de a-și lipi încet mîinile de pian. „Ballade pour Adeline.” Sala nu mai respiră pentru fiecare în parte, ci pare că răsuflă pentru toți la un loc. Abia atunci cînd viorile nu mai sînt doar ciupite, ci arcușul pare să le atingă mai tare, începe și sala să lumineze și să strîngă cîte un șir de aplauze din primele rînduri.
„Love plays the main role” (Dragostea joacă rolul principal), spune o voce masculină gravă care răsare din întunericul sălii. Așteptînd continuarea, o vioară singură începe „Titanic Symphony”. Clayderman intră din nou în scenă aproape tiptil și pe nevăzute, însă este zărit de cei din public.
Din spate viorile cresc în intensitate, iar tobele încep să bată ritmul din ce în ce mai puternic. Cu mîna stîngă pianistul apasă clapele energic, iar cu dreapta abia dacă le atinge.
Din note mici, pe care urechile noastre abia le aude, melodia se transformă într-un soi de marș, arcușurile instrumentelor agitîndu-se în aer. Însă pianul calmează din nou atmosfera și continuă „My heart will go on”.
Nu ieșim din atmosfera calmă, ci ne țintim privirea către pian. Încruntat, vorbind parcă cu sine, Clayderman dă drumul unei balade aparent lentă: Spartacus Adagio. Însă din spate viorile cresc în intensitate, iar tobele încep să bată ritmul din ce în ce mai puternic. Cu mîna stîngă pianistul apasă clapele energic, iar cu dreapta abia dacă le atinge. Se așterne liniștea atît pe scenă cît și în sală.
„Viața mea e ca e o poveste de dragoste care are două personaje: pianul și voi, publicul”, ne spune aproape șoptit pianistul, făcînd o plecăciune către public. Iar noi îl credem. Mai ales atunci cînd melodia care ne este dedicată este „You raise me up”.
Adaugă un comentariu