Baletul, metamorfoza unei tragedii rusești
De pe scena Iașului 11 aprilie 2016 Niciun comentariu la Baletul, metamorfoza unei tragedii rusești 31„La lăsarea serii, dansul și muzica vindecă sufletul lovit al omului”, îi spune o doamnă blondă, îmbrăcată elegant, fetiței ei de cîțiva anișori, în timp ce așteaptă în foaierul Operei Naționale Române din Iași. Oamenii vin încetișor, în pîlcuri, la premiera spectacolului de balet „Lacul lebedelor”. În seara de vineri, 8 aprilie 2016, ora 18.30, Sala Mare a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași s-a umplut. Sub privirile a peste 750 de oameni au prins glas partiturile semnate de Piotr Ceaikovski, în timp ce baletul executat pe scena de deasupra orchestrei a captivat pînă și fetițele care alergau printre scaune înainte ca spectacolul să înceapă. Sub bagheta dirijorului Traian Ichim, povestea a evoluat treptat, sincronizînd mișcările arcușurilor cu plieurile balerinelor.
Cortina grea a scenei se ridică alene și dezvăluie o sală de bal desprinsă direct din castelele la care visam în copilărie. Pe rînd, dansatorii ies de după perdele și se prind în pași calculați de dans. Printre ei, o umbră cu tușe aurii și costum de bufon (Eugeniu Tcaci) țopăie și face piruete fără oprire. Sincronul perfect al corpurilor ține oamenii cu sufletul la gură, în timp ce instrumentele muzicale îi vrăjesc tot mai tare, asta pînă cînd farmecul este rupt de Siegfried (Vlad Mărculescu), care se arată la bal pentru a-și alege o prințesă. Fetele și cavalerii îi fac loc pe scenă, el dansează de parcă se va rupe în curînd de lume, apoi se așează îngîndurat pe scaunul de la marginea scenei.
Amărăciunea care pune stăpînire pe chipul prințului vine din presiunea de a se căsători cît mai repede, lucru pe care el nu vrea să-l facă decît cu o fată pentru care are sentimente reale de iubire. În timp ce el este măcinat de tristețe, prietenul lui cel mai bun, Beno, încearcă să îl tragă înapoi în realitate, dar nereușind, balul se termină.
Rămas singur, Siegfried rătăcește printre rîndurile unei cărți, visînd că ia urma unor lebede. În al doilea act, el se află într-o pădure, unde o vede pe Odette (Anastasia Homițcaia), simbolul inocenței și al frumuseții. Tînăra transformată în lebădă albă de geniul răului, Rotbart (Mihai Cersac), este singura fată din regat care e pe placul inimii prințului.
Sub privirile lui Rotbart, cei doi îndrăgostiți se prind într-un dans al iubirii, care fură nu numai priviri, ci și suspine. Îmbrățișările, gesturi atît de simple și tandre, împletitura mîinilor, foșnetul timid al corsetului ei, toate aceste imagini încarcă atmosfera. Apoi, întruchiparea răului coboară de pe stînci și rupe vraja iubirii, acaparînd puținul timp în care lebăda capătă înfățișare umană.
De mînă în goana spre eternitate
Vraja care o ține captivă pe Odette nu poate fi ruptă decît dacă un tînăr îi va jura iubire doar ei, fără să mai fi făcut asta vreodată. Dansul devine jurămîntul mult rîvnit, iar în piruetele timide, cuplul este înconjurat de cîteva lebede cu fuste alte din tulle. Seara devine tot mai aprigă, iar prințul se întoarce la castel. De la balconul sălii, blitzul unui telefon luminează subtil încăperea, îndeajuns încît să atragă atenția celor din jur, dar înainte să spună cineva ceva, spre oameni pornește o avalanșă de sunete.
Al treilea act debutează tot într-o sală de castel, unde este în toi un bal. În mijlocul dansului, încăperea se întunecă și Rothbart pătrunde în sala elegantă, fiind însoțit de fiica lui, Odilia (Anastasia Homițcaia) – lebăda neagră. Ea arată exact la fel ca Odette, trăgîndu-l pe prinț într-o iluzie pe care s-au țesut promisiuni false de iubire. După ce declară că ea este aleasa inimii lui, supunîndu-se înșelăciunii, moartea începe să apese din ce în ce mai tare pe aripile lui Odette. Ea se arată în sală, moment în care prințul pricepe că a fost naiv.
Ultima parte a spectacolului este cea mai intensă, în care lupta pentru destin se înăsprește. Siegried revine în pădure, își cere iertare de la Odette, iar aceasta zăbovește în brațele lui, iertîndu-i greșeala. Rothbart pornește o furtună și se contorsionează pe lîngă ei, de parcă iubirea îl ardea pînă în măduva oaselor. În cele din urmă, nici farmecele izvorîte din rădăcina răului nu dovedesc sentimentele profunde dintre cei doi îndrăgostiți. Numai visul de-ar dura o viață întreagă…
Bogăția partiturilor aduse la viață de orchestră a sădit în inimile spectatorilor stări dintre cele mai contrastante, de la euforie și încîntare, la tristețe și zbucium. Peste acordurile de vioară au răzbătut din cînd în cînd bătăile răzvrătite ale poantelor ce apăsau podeaua scenei. Un văl rupt din basm, țesut de sunetele orchestrei, s-a lăsat asupra sălii și i-a unit pe toți în același ritm al bătăilor inimii. Granița dintre real și ireal s-a disipat, încet-încet, iar senzualitatea balerinelor era singurul fir demn de urmărit în întuneric. Niciun vis nu ține la nesfîrșit, iar după ce povestea a fost depănată, oamenii au luat cu ei sentimentele, iar sala care le-a fost casă pentru trei ore a rămas pustie și întunecată.
Adaugă un comentariu