Cînd Ovidius seamănă vînt, ieșenii culeg furtună
De pe scena Iașului 4 mai 2014 Niciun comentariu la Cînd Ovidius seamănă vînt, ieșenii culeg furtună 17Siluetele îmbrăcate în negru rămîn cu ochii pironiți pe portative și cu degetele pe arcușuri chiar dacă în sala de spectacole a Colegiului de Artă „Octav Băncilă” oamenii își caută, în zumzet de nedumerire, locurile. Au venit cu toții vineri, pe 2 mai, de la ora 19.00, pentru a urmări Orchestra simfonică și Corul „Gavriil Musicescu” ale Filarmonicii din Iași în concertul vocal-simfonic „Pe aripile muzicii”.
Lîngă dirijorul Cristian Brâncuși, versurile lui Ovidius prind ecou prin glasul recitatorului Constantin Avădanei. Un ecou greoi, aproape sumbru peste care corul și orchestra își așază cuvîntările ca pe-un văl de doliu. „Iubita mea, te rog, du oasele mele într-o mică urnă și așază-le în pămînt, alături de Roma”, rostește Constantin Avădanei, mutîndu-și privirea înspre degetele unite ca-ntr-un triunghi. E o solemnitate funebră pe scenă și, încet, încet, se întinde ca ceața înspre public. Capetele se înclină într-o parte ca apăsate de-o greutate, pielea se zgribulește și glasurile se înnoadă între corzile vocale.
Doar în pauze vocile se dreg. Și pe scenă, și pe scaune. Iar cînd solista Teodora Stoica îi ia locul recitatorului, lîngă dirijor, capetele își revin din amorțeală. O fi de la rochia-i roșie, lungă pînă în pămînt sau de la părul negru, pe care îl tot împinge pe spate, cît își lasă vioara să se odihnească. Pentru ca apoi mîinile micuțe să răbufnească, de parcă ar fi fugărite. Cu cît sunetele sînt mai înalte, cu atît Teodora se ridică mai tare pe vîrfuri, se înclină ușor pe unul din picioare și se încruntă. Arcușurile celorlalte viori sînt în poziție de drepți și, la un semnal știut numai de instrumentiști, orchestra izbucnește ca un tunet. Atunci solista apasă ultimele corzi cu putere și se lasă puțin pe spate, atît cît să-i alunece de pe umeri o șuviță neagră.
Voalul rochiei îi alunecă printre arcușuri atunci cînd părăsește scena, chiar înainte ca pe portative să se înșiruie Simfonia nr. 8 a lui Franz Schubert. De această dată, dirijorul își întinde bagheta mai întîi înspre violoncel și contrabas. În schimb, poemul simfonic „Vltava”, compus de Bedrich Smetana, începe odată cu ecourile instrumentelor de suflat, care se sparg în toba uriașă.
E de ajuns un singur gong ca să-l simțim pînă în plămîni. Dar izbitura trece repede și, cînd scena tace, glasurile sînt drese.
Adaugă un comentariu