Cine-a împușcat măscăriciul
De pe scena Iașului 16 martie 2014 Niciun comentariu la Cine-a împușcat măscăriciul 7„Ce-i ăla infinit, Nikidușca?” Cînd Horațiu Mălăele a întrebat asta, Sala Mare a Teatrului Național din Iași a amuțit. Poate fusese o glumă, poate o întrebare adevărată. „Măscăriciul” lui A.P.Cehov are, până la urmă, de-amîndouă. Iar spectacolul, regizat de Mălăele, jucat alături de Nicolae Urs și adus la Iași marți, 11 martie, de la ora 19.00, are, și el, două feluri diferite de-a stîrni hohote de rîs. Cu lacrimi sau cu frică. Din universul lui Cehov, cel în care actorul își spune povestea cu cortinele căzute, trist, cenușiu, poți ieși fericit, ca după o glumă bine plămădită. Sau năucit, fragil și întrebîndu-te dacă nu cumva, aplaudînd, ai scurtat vreodată viața unui măscărici.
Sala e umplută c-o teroare înghesuită în nevăzut. Glasul actorului Horațiu Mălăele, deformat, șoptit și aruncat în depărtare clefăie incantații sumbre. O mască albă păzește scena construită pe scenă, o dublare pe care n-o ghicești pînă nu afli cine-i măscăriciul în toată povestea asta. Grozăvia se stinge, ca și cînd nici n-ar fi fost vreodată atît de-ntunecată, în pașii unui bețiv și-n sticla lui cu votcă.
Vasili Vasilici Svetlovidov are 69 de ani, 40 pe scenă și vreo cîțiva care nu mai contează. „Spectacolul s-a terminat de mult”, spune, așezîndu-se c-o osteneală începută din șira spinării pe marginea scenei mici. Pentru el, sala e goală, culisele-s pustii, e-o beznă crîncenă și el n-are unde, nici de ce să plece. În ciuda singurătății lui, însă, a rămas și Nikita Ivanici, bătrînul sufleur al teatrului fără nume, printre costume, pudră și șoaptele unui actor beat pînă la luciditate. Nicolae Urs joacă un Nikita ștrengar, un moșneag c-o lumînare, ofilit, cu mitene negre la mîini, ridicat de sub o scenă care-l întinerește cînd urcă pe ea. „Nu se cade, Vasili Vasilici, să mă sui eu aici”, pentru că el n-a fost nicicînd mai mult decît un glas care se risipește printre picioarele actorilor. Însă actorul acesta îl cheamă, îl trage de sacoul ruginiu și-i spune durerile care nu se văd cînd oamenii aplaudă. Infinitul lui e o sală care-l cheamă de 16 de ori la rampă, însă din care nimeni, nimeni! nu-l iubește. „Eu pentru public am rămas o curvă, o prostituată pentru plăcerea lor.”
Votca și ceaslovul
Pe Vasili Vasilici teatrul îl răpune. Atît de tare, atît de dureros încît a învățat să rîdă de oglinda lui, să facă praf din toate, pînă și din el. „Panta Rhei! Totul curge!”, murmură în timp ce lasă toată votca din pahar să-i curgă pe gît. Și-l îndeamnă pe Nikita să miroasă măcar sticla cu otravă, măcar să guste din neștire. Să-i dea întîi paharului să bea, apoi să se uite la perete și să spună „taare bețiv mai sînt” și, pînă la urmă, să simtă cum îi pocnesc prin măruntaie „mii de steluțe multicolore”. După 40 de ani, în ritmul ăsta, la fiecare act al III-lea Vasilici abia se mai ține pe picioare. Oricum nimeni nu-l iubește.
„Publicul vă iubește!”, se minunează sufleurul cărunt. Publicul care pleacă și-l lasă să rîdă singur. Nikita se încordează strașnic și urcă pe-un scaun, printre rufe și cuiere cu costume. Citește pretențios de pe hîrtia mototolită lîngă inimă toastul stropit cu băutură pentru un Vasilici care-l ia peste picior. Pentru toți serpii suierători, șerpii suierători, serpii șuierători! Ptu! Șerpii șuierători care i-au stat în cale. Pentru omul ăsta care „a dus un drum greu într-un fund. De provincie”.
Într-o sală goală care rîde întruna, Vasili Vasilici și Nikidușca sînt doi bețivi accidentali care se preschimbă unul într-altul.
Într-o sală goală care rîde întruna, Vasili Vasilici și Nikidușca sînt doi bețivi accidentali care se preschimbă unul într-altul. Totuși, Vasilici n-ajunge niciodată sufleur pentru că nu încearcă, ori Nikita luptă cu toate broboanele de pe frunte ca să joace, ca să facă parte din marea artă pe care-o știe numai pe de rost, de pe foile cu replici. El nu s-a săturat de dramă pentru că n-a trăit-o niciodată pe scenă.
Lui Vasilici i s-au spălăcit și mintea și trupul și sufletul de cînd nutrește-atîta comedie. Publicul lui e-un ciclop care urmărește, netulburat, cu-n ochi nesătul, și-așteaptă hohotul. Sala învie odată cu Nikita cînd mîinile i se întind ca la coasă încercînd să descrie infinitul. „Fă-te că deschizi o cărticică, Nikidușca.” Brațele-i saltă la ceruri, Vasilici își pocnește fața mîhnit și sătul, „ăla-i un ceaslov!”.
Horațiu Mălăele și Nicolae Urs se scufundă într-o scenă dublă, într-un dialog bolnav și comic despre viețile care se adapă din singurătatea de după cortină. „Măscăriciul” are o singură mască, albă, moartă, însă toate celelalte, care i s-au topit deja pe chip, l-au isprăvit. Iar cînd apasă trăgaciul, fericit, sfîrșit, în culise, Vasilici ne pune tuturor revolverul în mînă.
Adaugă un comentariu