Cinematografia franceză s-a proiectat pe Copou
De pe scena Iașului 12 noiembrie 2012 Niciun comentariu la Cinematografia franceză s-a proiectat pe Copou 18Iașul s-a lăsat pictat, de pe 8 pînă pe 10 noiembrie, în fiecare seară, în roșu, alb și-albastru. Iar drapelul ce-a plutit printre frunzele de toamnă ale parcului Copou i-a adunat pe cinefili și pe curioși la Casa de Cultură „Mihai Ursachi” pentru proiecțiile din cadrul Festivalului de Film Francez. Vreme de trei seri, Sala Diotima s-a umplut de un murmur potolit, schimbîndu-și spectatorii după fiecare producție din selecția realizată de Institutul Francez. Sub luminile aruncate pe ecran de colajul poveștilor rostite cu sedilă, ne-au rămas în suflet cîteva emoții noi, nuanțate de regizorii Agnés Varda, Noémie Lvovsky, Éric Bergeron și Alain Resnais.
Spectatorii vin cu întîrzieri de cîteva minute peste ora 18.00, însă ecranul e răbdător, iar sala îi așteaptă, simplă, măruntă, fără podoabe de sărbătoare și cufundată în muzica lui Grégoire Boissenot. „On n’a pas les mêmes coutumes/ D’autres rites, d’autres costumes/ Mais nos mélanges fait l’histoire” („N-avem aceleași obiceiuri/ Ci alte rituri, alte costume/ Dar potrivirea dintre noi a făcut istorie”). Mesajul piesei „Soleil”, un soi de manifest sensibil pentru armonie leagă primele conversații care încălzesc micul cinematograf. Și pînă cînd tapițeria maronie de catifea a scaunelor dispare sub hainele noastre, intrăm în atmosfera unei cafenele pline dintr-un colț de Paris.
Frînturi de peliculă, drept omagiu
Apucăturile realiste, de multe ori bolnăvicios de feministe ale celor șase scurtmetraje semnate de regizorul Agnés Varda, una din artistele Noului Val de cinematografie franceză („Nouvelle Vague”) lovesc, una după alta, privirile din sală. Poveștile nu se leagă, însă au ceva ce curge prin toate, ca un fir de ploaie prelins pe-o fereastră. Cusătura iubirii trece prin țesătura celor șase decupaje, fie că dragostea e una de versuri, de familie, de dame cu gene care se unduiesc nefiresc de amplu ori de peisaje decupate dintr-o realitate uneori îmbrăcată subțire, alteori cu totul goală. „O saisons, ô châteaux” (1958) surprinde, pictural, umbrele cîtorva dintre cele mai frumoase castele din Hexagon.
Construite ca veritabile reportaje, cadrele surprinse de Agnés Varda trec prin poveștile oamenilor, ale locurilor și prin nuanțele azurii ale cerului care le îmbracă. În semn de omagiu adus veteranei artiste, unul dintre materiale, „Oncle Yanco”(1967) e regăsirea regizorului cu un membru rătăcit al familiei, americanul de origine greacă Yanco, un bătrîn care trăiește într-o casă plutitoare din golful San Francisco. Într-un zumzet comun, înveselit de grimasele de pe chipul cenușiu al unchiului, publicul învie din nostalgiile prin care-au călătorit pînă acum și-nvață de la bătrînul Yanco despre cum „să nu pui, în viață, întrebări mai mari decît tine”.
Noul Val e reprezentat, de la ora 20.00, și de un lungmetraj dramatic, „Sans toit ni loi” („Fără acoperiș și fără lege”), un film în care natura personajului principal e-atît de sălbatică încît își lasă spectatorii fără suflu, resemnați de la bun început. Povestea Monei, o copilă, un vagabond, un trup rece găsit într-un șanț e dezvăluită ca un documentar al ultimelor sale zile, într-o alternanță amară de alb și negru care descrie „un drum de mijloc, între singurătate și libertate”.
Jocuri de culoare, drept îndemn
La fel ca în prima zi a Festivalului de Film Francez, după-amiaza de vineri a debutat din nou cu alte șase filme scurte ale lui Varda. Însă comedia „Camille redouble”(„Camille retrăiește”), o premieră care ajunge acum sub ochii ieșenilor odată cu proiecțiile din Paris, a furat pînă și privirile sceptice ale tinerei care răsfoiește, în pauze, o carte cu parfum de anticariat. Noémie Lvovsky, regizor și actriță în rolul principal, joacă pe chip și pe degete istorisirile unei femei de vîrsta a doua care primește binecuvîntarea întoarcerii în adolescență. Diferențele dintre bicromia filmelor-reportaj ale lui Varda și stilul energic, umorul ștrengăresc și culoarea care explodează pe ecran în filmul lui Noémie Lvovsky se discută șoptit pe scaunele alăturate.
Bijuteria festivalului se dezvăluie, jucăușă, melodioasă, sinceră ca un copil, sîmbătă, de la 17.00. „Un monstre à Paris”(„Un monstru la Paris”), o producție din 2011 care cheamă publicul spre animațiile franțuzești noi, stîrnește-un hohot de rîs atît de bogat, cum n-am mai prins de mult în oricare dintre cinematografele ieșene. Francoeur, creatura cu glas de înger născută dintr-un accident de laborator, înspăimîntă Parisul anului 1910 ca un demon de nestăpînit. Nouă, însă, ne șterge din gînduri urmele zilei reci de toamnă și ne surprinde cu o doză nici prea dulceagă, nici prea tăioasă de poezie. Retorica dialogurilor are ritmul unor pași de step, iar poveștile de dragoste dintre protagoniști abia se înfiripă, timid și pe ocolite.
Însă dacă monstrul simpatic parizian ne-a animat privirile, ne-a înroșit obrajii de surîsuri și ne-a smuls, chiar, cîteva aplauze în neant, Festivalul de Film Francez de anul acesta s-a încheiat fără culori, în strălucirile alb-negru ale peliculei „L’année dernière à Marienbad” („Anul trecut, în Marienbad”), o semnătură din 1961 în stilul regizoral al lui Alain Resnais. Una din primele și cele mai puternice opere ale maestrului cu o carieră de peste șase decenii, „L’année dernière à Marienbad” e un mister parcă prea încîlcit pentru cei din sală. Dintr-un foșnet într-altul, cîțiva renunță la povestea triunghiului amoros fără nume, scuzîndu-și pașii ce răsună gălăgios în liniștea sălii încălzite și tăcute. Iar răbdătorii care rămîn luptă cu ambiguitatea scenelor, a cadrelor lungi, specifice filmului franțuzesc al acelor timpuri. Însă unii-au zăbovit ca să trăiască erotismul conversațiilor, să-l înțeleagă pe bărbatul care crede c-a mai întîlnit-o o dată pe femeia cu privire goală cu care împarte holurile unui hotel.
În întunericul halucinației de un ceas și jumătate, cu fărîme din toate celelalte proiecții ce-au făcut ieșenii să urce spre Copou cu dor de film, Festivalul de Film Francez s-a stins fără reverențe. Și cînd am părăsit pentru a treia oară Sala Diotima ne-am dat seama că glasurile ne răsună cu un rîrîit fin, involuntar, iar mintea ne-a rămas, la fel ca toate filmele văzute, într-o caldă îndrăgostire.
Anca TOMA
Adaugă un comentariu