Cu vaporul către America
De pe scena Iașului 21 noiembrie 2017 Niciun comentariu la Cu vaporul către America 51Îmbrăcat doar în negru, Marius Chivu și-a făcut apariția pe scena Ateneului din Tătărași sîmbătă seară, 11 noiembrie, cu vreun sfert de oră înaintea de începerea propriu-zisă a spectacolului, pentru a oferi un preludiu muzical spectatorilor. Încercînd să-și acordeze saxofonul, acesta se plimba de ici colo și se așeza din cînd în cînd pe unul din cele două scaune negre pe care vopseaua era scrijelită.
Cînd luminile din sală s-au stins, acesta și-a început povestea despre aventura lui pe vasul de croazieră „Atlantic”, unde a lucrat ca trompetist, pentru că „trompeta este de fapt viața mea”. A ajuns pe vapor, despre care a zis că e un „oraș în miniatură”, cînd a văzut că se caută un membru în formația vasului. S-a prezentat la interviu și a cîntat ce știa el mai bine, iar cînd a fost întrebat ce stil de muzică a cîntat a ridicat din umeri. „Cînd nu știi ce cînți, e jazz”, i-a spus unul din membrii echipajului și de atunci a știut protagonistul piesei de teatru că el cîntă jazz. După ce a terminat de relatat background-ul, acesta a început să ne povestească despre un anume „Novecento”, un pianist excelent, care reușea să reproducă cu ajutorul celor 88 de clape ale pianului orice melodie auzită, fără a avea nevoie de vreo partitură. Nu a coborît niciodată pe uscat, dar în ultima perioadă își dorea asta foarte mult după ce un imigrant a venit pe vas și i-a spus despre un loc din care marea se vede cel mai frumos.
„Legenda pianistului de pe ocean” și-a dorit să fie, pe de-o parte, un manifest, așa cum chiar protagonistul ne-a dezvăluit înainte de tragerea cortinei, un „memoriu pentru cei care nu mai sînt astăzi aici”. Pe de altă parte, aceasta și-a propus să născocească printre spectatori cîteva întrebări: care sînt de fapt limitele noastre și care este de fapt jazz-ul adevărat. Cu o dicție perfectă, Marius Chivu a avut un monolog cu un ritm jucăuș, oscilînd între cuvinte abia rostite și țipete care te făceau să tresari. Elementele de recuzită au fost foarte puține – saxofonul și husa lui, un pian, un cărucior pentru copii, o masă, o mătură și cele două scaune negre, ceea ce le-a permis spectatorilor să se concentreze doar asupra actorului și asupra poveștii, fără a se crea o aglomerație de lucruri care să creeze confuzie.
Piesa este o adaptare a operei „Novecento”, după scriitorul contemporan Alessandro Baricco, și deși este o operă clasică, cei care au pus-o în scenă s-au gîndit să intercaleze și cîteva momente moderne, printre care s-a numărat și interacțiunea cu publicului. Deși Marius Chivu s-a străduit de mai multe ori să interacționeze cu publicul – spunîndu-le spectatorilor să aplaude un Novecenco imaginar, să ghicească culoarea unui pistol, și chiar și-a întrerupt monologul pentru a spune „sănătate” unei persoane care a strănutat, acesta nu a putut obține de la oamenii din sală decît cîteva rîsete și cîteva aplauze.
Sursa foto: Ateneul din Iași
Adaugă un comentariu