Cum s-a descusut cămașa de forță emoțională
De pe scena Iașului 3 aprilie 2017 , de Aryna Creangă Niciun comentariu la Cum s-a descusut cămașa de forță emoțională 42Să nu dai actorilor Teatrului Ludic două ore din timpul tău într-o miercuri seară ar putea fi o crimă mai gravă decît cele pe care Barbă Albastră, în varianta originală, le-ar fi putut comite. În varianta pusă în scenă miercuri, în sala mică și familiară a celor de la Ludic, te-ai fi simțit doar vinovat c-ai reușit să ratezi, dintr-o singură lovitură, toate iubirile cu care Heinrich s-ar fi întîlnit pe-o bancă, în parc. De la dragoste orbitoare la confundarea iubirii cu jertfa supremă nu au fost decît zece minute – timp în care femeile lui Barbă Albastră au stat aliniate pe podea, asemeni unor piese de domino gata să cadă la începerea unui soi de carusel al morții.
Heinrich (Liviu Răican), un tip banal, amator în ale iubirii și relațiilor, așteaptă acum pe o bancă proptită în mijlocul Sălii Studio Ludic, de la ultimul etaj al Casei de Cultură a Studenților. Se uită în gol, trece prin privirile oamenilor care-l țintuiesc, din scaunele îmbrăcate în catifea roșie, și nici măcar nu-și întoarce capul cînd femeia oarbă (Sabina Nica) pare să-și caute locul în partea stîngă a scenei. Lîngă ea, alte șase fete aliniate într-un soi de șir indian pus la pămînt, așteaptă în tăcere.
Prima iubire – startul autodistrugerii
Julia (Nicoleta Buhăescu), e prima ipostază radicală a iubirii pe care Barbă Albastră o cunoaște. Fără să explice în mod clar de ce e „Speranța Femeilor”, Dea Loher îl transformă în cîteva secunde pe Heinrich într-un vis al tuturor reprezentantelor sexului feminin din lume. Un soi de zburător nejustificat, bărbatul nu numai că atrage fata într-un dialog aparent inocent, dar o lasă să se și îndrăgostească iremediabil. Tînără, naivă peste orice limită existentă, fata întîlnește dragostea pentru prima dată și, drept urmare, își imaginează că un asemenea sentiment merită o jertfă pe măsură – moartea. Fără ca publicul să aibă timp să-și explice, sau măcar ca Heinrich, proaspătul îndrăgostit, să înțeleagă ce se petrece, Julia scoate o sticluță cu otravă, bea și-și pune capăt zilelor. Fără să joace drama copilărească la perfecție, actrița reușește totuși să transmită spectatorilor că cele întîmplate sînt rezultatul unei prime iubiri, pur idealiste, care tot timpul o să-și găsească o tendință distructivă, pe care și-o va transforma într-un crez demn de urmat.
De la prima femeie sedusă, următoarele cinci ajung lîngă Heinrich urmînd același scenariu, care tinde să devină obositor prin repetiția succesivă a aceluiași deznodămînt. Publicul învață repede ce urmează și trimiterea, prin asocierea numelui, către mitul lui Barbă Albastră pare să fie oarecum străină de ceea ce se petrece pe scenă. Bărbatul, fără să-și dorească sau să știe regulile după care seducția se joacă, cunoaște, așadar, mai multe ipostaze ale iubirii, pe care el, în primă instanță, o consideră inutilă. Întîlnește celibatara posesivă, prostituata care tînjește după o iubire specială, soția sătulă de rutina succesivă a mariajelor sau chiar femeia simplă, rafinată, care nu dorește altceva decît moartea. Anna, Judith, Tanja, Eva și Christiane – toate îl fac pe acest Barbă Albastră construit de Dea Loher să nu înțeleagă de ce singurul moment în care-a fost capabil să simtă, să iasă din banalitatea vieții și să capete sens, să se îndoiască de sensul propriei sale existențe.
Trecutul, simbolizat de pantofii fiecărei femei, pe care-i scoate și analizează înaintea actului criminal, pare să-l tragă înapoi și să-i amintească, de fiecare dată, cît de puțin valorează acum, în raport cu grandoarea sentimentelor pe care-a fost capabil să le trăiască. Fără să-l joace pe Barbă Albastră drept un seducător condus cu adevărat spre demență, actorul reușește totuși să ofere publicului îndemnul către interpretarea repetitivă a mesajului piesei – acela că iubirea, în orice ipostază ar fi surprinsă, ar avea același deznodămînt.
Lumina s-a făcut prin moarte
Incapabil să relaționeze sau să reușească să simtă din nou, Heinrich urmează traseul cel mai simplu rămas în urma unei despărțiri – își caută prima iubire în fiecare persoană pe care o întîlnește. Apropierea fizică îl blochează și caracterele diferite ale femeilor, care-i arată realitatea, îl inhibă și-și dorește să nu mai găsească răspuns la niciuna dintre întrebările pe care și le pune. Cînd își imaginează că găsește, în cele din urmă, în tînăra oarbă, prima femeie pe care-a iubit-o, Barbă Albastră e derutat peste măsură, dar înțelege că circuitul sentimental s-a închis, atunci cînd începutul s-a lovit de sfîrșit.
În ciuda adaptării și trimiterilor vagi către mitul lui Barbă Albastră din povestea originală, piesa lasă de dorit în ceea ce privește transmiterea exactă a mesajului către publicul mai puțin specializat. Dorința de a pune în scenă cît mai multe secvențe repetitive ale unui joc de seducție distrage atenția spectatorului de la însemnătate și atenția jocului scenic pare să domine toate celelalte elemente. Știi că actorii au dat tot ce-au putut, dar mai știi și că n-ai vrea să mergi acasă gîndindu-te la dansul femeilor în jurul lui Heinrich, ci gîndindu-te la dansul morții în jurul fiecărei iubiri.
Autor:
Redactor-șef la „Opinia studențească”, studentă în anul al II-lea la Tehnici de producție editorială în presa scrisă, multimedia și audiovizual, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.
Adaugă un comentariu