De la doctor din halat sar minciunile în pat
De pe scena Iașului 27 octombrie 2014 Niciun comentariu la De la doctor din halat sar minciunile în pat 11Minciuni în minciuni. O garderobă de măști schimbate pentru descoperirea unui șiretlic din trecut și a unui singur țap ispășitor pentru toate. Acestea au fost ingredientele piesei de teatru „Amor în farmacie”, jucată marți seara, pe scena sălii Gaudeamus de la Casa de Cultură a Studenților din Iași. În regia lui Dan Tudor și adaptată după opera dramaturgului francez Eugene Labische, aceasta a prins viață prin intermediul actorilor Anca Ţurcaşiu, Liliana Pană, Dragoş Ionescu, Dan Tudor şi Andrei Duban. Acțiunea este împletită cu umor și are loc într-o farmacie al cărei produs principal este „Mierea Scarlat”, iar farmacistul este pion atît în relația cu soția, cît și cu doctorul care îi finanțează afacerea.
Văl de umbre
Chiar dacă nu cunoști numele de pe afiș, cînd vezi doamnele îmbrăcate elegant, în rochii, ridicate pe tocuri și unele alintate în haine subțiri de blană, îți dai seama că piesa nu este una oarecare. Iar cînd luminile se aprind, pe scenă apar cinci personaje care privesc publicul fix. Rămîn doar două, farmacistul și soția sa, Agripina, care se plînge de compania doctorului și a soției sale în casa ei. Într-un orășel micuț în care toată lumea e sănătoasă, farmacia soților Scarlat este aproape de faliment. Însă doctorul îi îmbolnăvește pe toți pentru ca mai apoi să îi trimită la farmacie, dar 80% din venituri îi revin lui. „Jaaaaaaaaneeeee”, răsună ca un strigăt de război numele bărbatului, iar publicul se trezește din întunericul sălii cu rîsete. Femeia puternică, voluptoasă, îl amenință că se sinucide cu suc de purici dacă cei doi nu pleacă din casa ei. Dar bărbatul, subțirel și moale ca o păpușă din cîrpe, mereu cu basca pe cap, reușește să o convingă de oportunitățile viitoare alături de medicul Vlădescu, trecînd peste teama că soția va „rupe aspiratorul de el”, așa cum face atunci cînd e nemulțumită. Cei doi sînt cuplul tipic în care masculul dominant este de fapt femeia, iar soțul nu este decît mașina de produs bani. Însă Agripina dă dovadă de sensibilitate atunci cînd Jan vine acasă dimineața „beat cuc”, chiar dacă bănuiește că ar fi petrecut o noapte cu Serafima, soția medicului. Îi aduce papucii în formă de cap de girafă care „trebuie să stea cu ochii pe el cît timp ea e plecată”, îi vorbește dulce și îl trimite la somn.
Serafima, o tînără corpolentă, roșcată, recunoaște într-un moment de slăbiciune în fața gazdelor că îl iubea pe prietenul cel mai bun al medicului, Patraulea Laurențiu. Dar cum acesta a plecat în Texas și și-a cumpărat o fermă de vaci, s-a căsătorit cu Vlădescu la numai șase zile de la incident. Spre deosebire de cuplul din farmacie, cei doi sînt foarte apropiați. „Vă iubiți ca două turturele, poate chiar mai multe”, îi ironizează Agripina, în timp ce medicul îi aduce soției sale scaunul alb, adus din Singapore, pe care aceasta se așază comod.
Cu susul în jos
Toată armonia clădită cărămidă cu cărămidă din minciuni se sfarmă atunci cînd Laurețiu se întoarce din Texas. Îmbrăcat ca un cawboy, cu cizme, pălărie și un tricou pe care este imprimat capul unei vaci, bărbatul se bucură să-și revadă prietenul, neștiind că este căsătorit acum cu fosta lui mare dragoste. Medicul încercă să scape din vorbe de nou-venit și începe a-i povesti că de cînd este el în oraș, s-a înființat la spital secția de rîioși și că dacă va fi ales în Parlament, va construi pasaje pentru metro în oraș. „Zici că lumea merită o soartă mai bună. Le-o aduci tu cu metroul?”, întreabă cowboy-ul conștient de minciunile politice. Tot el este singurul bărbat care îi face complimente soției farmacistului, deși se teme de forța ei. „Dacă vreți, v-o dau./ Nu, mulțumesc. Nu stau mult în oraș” este schimbul de replici care scoate aerul din plămîni sub forma hohotelor de rîs.
Șirul farselor și al minciunilor este întrerupt atunci cînd, sub presiunea unei arme, personajele se spovedesc în fața medicului care îi întreabă ironic: „Dacă nici noi doctorii nu mai știm să omorîm, atunci cine?”. Serafima spune că s-a întîlnit cu Laurețiu întîmplător și a aflat că din cauza faptului că Vlădescu i-a făcut o imagine proastă, de bețivă, în fața amicului său, acesta a părăsit-o. Astfel a putut-o păstra doar pentru el. Umbra care ține în mînă pușca se întinde pe draperiile roșii pînă sus, desupra celorlalți de pe scenă ca un demon gata să îi înghită. Însă imaginea dispare odată cu stingerea reflectoarelor și valul de aplauze.
Piesa amintește de îndreptătoarele de moravuri ale lui Caragiale. Astfel aflăm că banii, dragostea și gelozia sînt elementele care îndeamnă oamenii să acționeze ca niște vulcani activi și îi transformă în păpușari de ocazie.
Adaugă un comentariu