Detectiv printre gunoaie
De pe scena Iașului 13 martie 2018 Niciun comentariu la Detectiv printre gunoaie 30Sîmbătă, 10 martie, actorii Teodor Corban, Constantin Pușcașu, Dumitru Năstrușnicu și Annemarie Chertic au pus în scenă la Sala studio „Teofil Valcu” de la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași un spectacol realizat în regie colectivă. „Gunoierul“ de Mimi Brănescu este o piesă de teatru care se înscrie în genul comediei şi care, sub voalul umorului, încearcă să atragă atenţia asupra unor întrebări la care mulți dintre oameni nu prea mai vor să răspundă sau pe care le ignoră pur şi simplu.
Pe fundalul lătratului de cîini și al zgomotului de greier, în lumina difuză a unui felinar de stradă, un bărbat își trăiește drama ce se transformă, pe parcursul unei singure ore, în obsesie. „Gunoierul”, un spectacol scurt de teatru care pune în scenă doar patru personaje lipsite de nume, reușește să-și facă spectatorii să treacă printr-o multitudine de stări și să-și pună întrebări care par a fi fără de răspuns.
Liniștea și întunericul din mica sală sînt sparte atunci cînd pe scenă apare un bătrîn îmbrăcat într-un lung halat roz, puțin despicat în spate. Are barba căruntă, iar pantalonii sînt suflecați asimetric și împinge agale un cărucior înăuntrul căruia nu se vede decît un mop și o mică servietă maro. Cu cît lumina devine mai puternică, pe scenă se poate distinge un morman de saci de gunoi înconjurați de un grilaj de fier de care atîrnă o ramă de televizor cu care bărbatul se joacă pentru cîteva secunde, îndrugînd scurte fraze. „Bună seara dragi telespectatori”, spune gunoierul, interpretat de Teodor Corban, parcă adresîndu-se celor din public în timp ce încerca să fixeze un radio în gardul de fier. Imediat ce muzica răsună din micul aparat, bărbatul se plimbă cu pași leneși în jurul gunoiului, căutînd, parcă, ceva anume, însă se ascunde imediat ce aude zgomot de pași. E rîndul lui Constantin Pușcașu să-și facă apariția. Îmbrăcat într-un costum gri, cu părul dat pe spate, vorbește la telefon și devine mai nervos de la o secundă la alta, pînă cînd ajunge să închidă înjurînd șoptit. Își scoate tremurînd pachetul de țigări din buzunar și mai înjură de cîteva ori atunci cînd realizează că n-are o brichetă, însă gunoierul iese de sub sacii pe care-i folosise drept ascunziș și-i oferă ceva cu care să-și aprindă țigara.
Stînd unul lîngă altul, bărbații sînt o absolută antiteză, singurul lucru care-i leagă fiind că niciunul dintre ei nu are un nume. Pînă la sfîrșitul piesei, însă, cei doi vor ajunge să semene din ce în ce mai mult, fizicul rămînînd, poate, singura diferență semnificativă.
Gunoiul, oglinda omului
În piesa scrisă de Mimi Brănescu, gunoierul este detectivul care, tot scormonind prin gunoaie, găseşte răspunsuri, descoperă taine păstrate cu grijă departe de ochii curioși, află multe din cele ce sînt ţinute „la secret“ de locuitorii unui cartier şi astfel, își surprinde noul prieten îmbrăcat la patru ace. Nu s-ar fi aşteptat ca un vagabond, după ce studiază resturile menajere pe care le aruncă unii la gunoi, să descopere lucruri pe care nici el nu le știa despre căsnicia lui. Nici prin gînd nu-i trecea că prin „citirea“ gunoiului, acest „detectiv” improvizat îşi dă seama că nu are copii. Un „simplu” gunoier ajunge, pare-se, să-i întoarcă realitatea cu susul în jos prezentîndu-i tot soiul de poveşti despre familia sa, poveşti pe care le transformă treptat paranoia.
Cele două personaje își varsă nervii și necazurile unul pe celălalt, se iau la bătaie ca doi adolescenți doar ca mai apoi să se strîngă reciproc în brațe, recunoscîndu-și cît de asemănători sînt. „Ești nebun!”, țipă Constantin Pușcașu la gunoierul care rîde pe înfundate alergînd printre rufele colorate care atîrnă la uscat pe frînghii lungi. „Da, dar numai puțin”, îi țipă acesta în ureche. Dialogurile dintre cei doi sînt pline de haz. Repetă în mod obsesiv lucruri pe care deja le-au spus și-și pierd încet, încet din propriul caracter, contopindu-se, parcă, în același personaj, uitînd cine a spus ce, ajungînd să-și asume replici pe care celălalt le rostise cu doar cîteva minute înainte. Se aleargă și-și dau palme, se pun la pămînt și încep să plîngă pasînd vina de la unul la celălalt. Jocul devine absurd și halucinant, iar publicul se pierde-n hohote de rîs, în timp ce bărbatul îmbrăcat la costum își pierde treptat mințile fără să realizeze. Ajunge să-i ceară sfaturi gunoierului și să amenințe că, dacă nu-i spune el ce să facă, își va omorî soția, căci altă variantă nu vede, altă varianta nu este pentru rezolvarea problemei create de divulgarea secretului care pînă atunci fusese ținut departe de urechile lui. „De ce mi-ai spus, măi omule, măi? Crezi că dacă nu știam mă afecta, mă gîndeam eu la asta?” îi reproșează bărbatul interpretat de Constantin Pușcașu gunoierului pe care îl ține strîns de gulerul halatului.
De la apariția în scenă a unei femei, interpretată de Annemarie Chertic, care se dovedește a fi soția gunoierului, adevărul devine din ce în ce mai greu de distins de minciună. Publicului îi este atribuit, acum, rolul de „detectiv” care fusese în posesia gunoierului. Pierduți, însă, în întîmplările hazlii și limbajul colorat de la începutul spectacolului, spectatorii sînt parcă injectați cu doza de realitate dezolantă de la final.
Adaugă un comentariu