Dinescu și-a uitat perdeaua acasă
De pe scena Iașului 25 ianuarie 2011 Niciun comentariu la Dinescu și-a uitat perdeaua acasă 22Cu jumătate de oră mai devreme de începerea spectacolului, dintr-o dubă parcată în față Ateneului doi bărbați cară niște cutii mari, care îi apleacă și le așază pe mesele de lîngă „Sala mare”, sală în care la 17.30 poetul Mircea Dinescu este așteptat să-și lanseze și la Iași volumul „Femei din secolul trecut”.
Cum pe hol nu se mai putea sta pentru că deja se strînseseră zeci de oameni, toți aranjați, s-a dat drumul în sală. „Vrei mai în față? Hai să mergem, dar poate cînd ne întoarcem nu mai prindem nici aici loc” îi spune un domn cu palton și servietă soției sale. Femeia cu hainele lungi pînă în pămînt, coboară încet scările, se mai uită o dată în spate și, în cele din urmă, ocupă trei locuri cu patru rînduri mai jos. O altă doamnă cînd intră în sală, se sperie. Locuri nu mai sunt, iar pe scări nu se mai poate sta din cauza organizatorilor care trec încoace și încolo cu invitați și scaune.
Între timp, de pe hol se auzea gălăgie ca la iarmaroc. Oamenii se certau pentru că în fața meselor unde se vindeau cartea autorului, vinul și CD-ul acestuia se stătea în șir indian, cîte doi-trei, iar cei care intrau cumpărau direct fără să aștepte la coadă. „Domnule, fiecare costă 20 de lei și vinul și cartea și CD-ul. Eu nu vi le pot da mai ieftin, că maestrul nu vrea să lase la preț”, explică vînzătorul bărbatului din fața mea. După ce ia cartea și citește primele poezii, prietena doamnei Geta din spate o întreabă „Tu ai dat bani pe așa ceva? Eu nu sînt tolerantă la expresii de astea, deși toți le au, nu pot rezona cu așa ceva”.
Cu Isus pe scenă
Cînd luminile se sting, aplauzele cuprind sala. De pe scenă, cu mîinile în buzunar, Mircea Dinescu anunță că vrea să se prezinte singur, deși cei de la Ateneu pregătiseră pe cineva să vorbească la început despre el. „Azi le dau pauză criticilor literari. Eu sînt poet, și să știți că vă spun asta chiar dacă în armată cînd le-am spus celor de acolo același lucru m-au pus să spăl closete și vase la bucătărie”.
Cum prin presă, în ultimul timp se spunea că „n-am mai scos o carte de 20 de ani și că Dinescu nu mai știe să scrie, ei iată, că acum la bătrînețe m-a lovit muza și am reușit să mai fac niște poezii pe care le-am pus și pe un CD cîntate.” Întregul volum spune că a fost scris la volanul mașinii, printre cîteva călătorii pînă acasă. Și l-a numit „Femei din secolul trecut” doar pentru că „pe cînd eram elev la Slobozia și vedeam cîte o bucată de picior al unei fete, credeam că a răsărit luna. Acum cînd vezi la televizor atîtea fete dezbrăcate ți se face dor de cele îmbrăcate.” Și, ca să ne amintim iar de sărbătorile ce tocmai au trecut, se ridică de pe fotoliul gălbejit și începe să ne cînte „Isus nu crede în magi”, colind pe care l-a compus la Caracal, chiar dacă spune că acolo este „locul în care s-a răsturnat carul cu proști, pentru că de acolo vin Diaconescu, Liiceanu și Marius Tucă”, adunînd cîteva aplauze și rîsete, dar reușind astfel să ofenseze vreo trei doamne, care au părăsit imediat sala.
Celălalt Zavaidoc
Amuzat de o întîmplare din metroul parisian în care i-a fost confundat numele cu al lui Eminescu, Dinescu împărtășește și celorlalți din experiența sa. În mijlocul de transport, „cerșea o familie de țigani români. El cînta la acordeon, iar ea zicea ceva din gură. Cînd să adune banii, mă vede și-i zice bărbatului: Iote-l mă, pe nebunul ală de la televizor”. Iar mai tîrziu, la Tîrgul de Carte din București, un ascultător al melodiilor sale l-a numit Zavaidoc „tot un fel de Eminescu, numai că de data asta al cîntecelor”. Apoi, în prezentarea volumului, spre nemulțumirea celor din sală, „urmează trei poezii buruienoase. Mulți copii în sală nu sînt, deci, dați-mi voie să citesc”. Și, cum în poezia începută spune ceva despre „popou”, familia care a venit cu prichindelul la lansarea de carte se supără, iar doamna cu mai multă prezență de spirit, îndată pune mîinile peste urechi băiețelului de vreo șapte-opt ani, să nu prindă cumva vreo înjurătură și apoi să o spună pe la școală. Chiar dacă o singură poezie a amuțit sala, Mircea Dinescu a continuat în aceeași notă, făcîndu-i pe oameni să se holbeze unii la alții, parcă neînțelegînd ce se petrece. „Crăciunul” s-a dovedit a fi o poezie la fel de buruienoasă, însă de care autorul ar vrea să nu ne îngrozim. „Înjurăturile sînt o realitate și la noi, în România, se zice de cel puțin trei patru ori pe zi «fuck you, fuck you». Ideea unor cuvinte spuse așa strașnic nu e așa o mare nebunie.”
Un motan fără rușine
La poezia „Femeie, tu, ușoară” aplauze nu au mai fost. Doamnele de lîngă mine au lăsat mîinile în jos, după ce Dinescu a dat citire versurilor în care soția este asemănată cu o tarla. După a doua melodie, care ar fi „o lamentație, dar nu așa vulgară, a bărbatului care rememorează tinerețea”, un domn din față strigă tare: „Nu mai cîntați că sînt și tineri în sală!”. Ca răspuns, poetul le-a explicat că „vulgaritatea nu stă în cîteva cuvinte, ci în politică, unde, prin partide Iisus e operat a doua oară”. Tot despre politică se vorbește și mai departe, dar de data aceasta rîsetele și aplauzele pun capăt spectacolului de la Ateneu. „Știți ce zarvă s-a creat cu «Motanul Arpagic», pentru că cică era cu iluzie vagă la Ceaușescu. Cum ar fi dacă Ana Blandiana ar scoate acum o poezie în care Iliescu ar fi un pisicuț simpatic sau Băsescu un cotoi chior?”
Iulia CIUHU
Adaugă un comentariu