Droguri, adulter, incest – scenariul din pragul verii
De pe scena Iașului 9 martie 2015 Niciun comentariu la Droguri, adulter, incest – scenariul din pragul verii 47Dramatismul și umorul negru și-au dat întîlnire pe scena Teatrului „Vasile Alecsandri” din Iași pe data de 3 martie. Regizorul Claudiu Goga i-a ales pe Mihaela Arsenescu Werner, Emil Coşeru, Doina Deleanu, Teodor Corban și i-a lăsat să răsfrîngă asupra publicului istoria unei familii dezbinate de orgolii, secrete și minciuni. Piesa bazată pe romanul „August: Osage County” a lui Tracy Letts demonstrează că „acasă” nu este întotdeauna locul în care ești ocrotit, ci din contră, ești oropsit sau tratat ca produsul eșuat al unor vise mărețe.
Drogurile, incestul, adulterul, suicidul și dependența de medicamente sînt motivele principale regăsite în povestea familiei Weston din Oklahoma. Slăbiciunea umană, schimbările bruște pe care un om le suferă în timpul unei tragedii, jocul perfid pentru avere și putere capătă noi nume și chipuri. Toți membrii se adună în casa lui Violet și Beverly Weston odată cu dispariția și apoi moartea bărbatului. Fost poet și profesor universitar, acesta a lăsat în urmă trei fiice mature, dar diferite ca temperament. Prima este Barbara, profesoară la un colegiu din Colorado, care este căsătorită cu Bill Fordham și au o fetiță de 14 ani.
Acesta o înșală cu o studentă de-a lui, iar fiica ei este o antisocială dependentă de droguri. Ivy este singura care a avut grijă de părinții ei cînd toți au plecat, iar decepția în dragoste a făcut-o să dezvolte pasiuni pentru vărul ei, despre care va afla în cele din urmă că îi este frate. Cea care nu a suportat gura rea a mamei și a plecat în Florida este Karen. Acolo l-a cunoscut pe afaceristul Steve, viitorul ei logodnic, care după masa în memoria celui trecut în neființă a încercat să întrețină relații sexuale cu tînăra de 14 ani.
Ironia care ucide
„Nici măcar în cel mai fericit scenariu nu e ușor să fii fericit în căsătorie”, recunoaște Bill. Se dezbracă și se așază în pat alături de soția sa, pe care încearcă să o convingă de faptul că dragul ei a venit în nebunia din Oklahoma. Însă cînd actorul blond cu mustață rămîne la bustul gol, o voce de copil scapă în liniștea sălii un „Ups!” inocent. E printre puținele momente cînd publicul scapă din încordare prin hohote de rîs. Asta, și cînd toată lumea o întreabă pe Violet dacă se droghează cu pastile, ea răspunde că „sînt relaxante musculare” și că ma ia „Xanax, așa, pentru amuzament”. Susține că nimeni nu poate ascunde nimic de ea, iar cînd Barbara se proclamă noul cap al familiei, între cele două se iscă un fel de concurență nedeclarată.
Ceea ce au în comun femeile din piesă este iluzia că ele pot controla totul, că supraveghind fiecare pas al celorlalți vor putea să îi țină împreună, alături de ele. Însă află rapid că fericirea nu stă nici în machiaj, nici în grija excesivă și nici în păstrarea cu încăpățînare a propriilor idei. Lucrurile ar fi decurs altfel dacă aveau curajul de a-și recunoaște greșelile și de a le îndrepta la timp. De a-și impune punctul de vedere în fața părinților și mai curînd mamei, care aruncă vina sinuciderii lui Beverly în mod special asupra Barbarei.
Nevoia de a avea pe cineva alături, nevoia de prețuire sau puterea de a conduce destinul unor oameni sînt cele care împing la păcate. Fuga de responsabilități și aruncarea vinei pe altcineva, doar pentru a clădi propria imagine de om puternic și atotștiutor, o fac pe eroină să pară slabă în substrat.
Iar nerecunoașterea slăbiciunilor și fuga de ele în spatele viciilor altora fac din Violet Weston mai mult un personaj negativ. Dramatismul cu care este interpretat fiecare gest, tonalitățile replicilor care variază de la liniștitor la obsesiv, de la excentric la nebunesc și decorul realist dau veridicitate piesei. Muzica, printre care se regăsește și Eric Clapton ca pasiune a bătrînei, păstrează dinamismul și ajută la conturarea sentimentelor create de actori.
Orgoliul sinuciderii
Adunați din cauza dispariției și mai apoi a sinuciderii capului familiei, toți membrii se strîng împreună cu problemele lor în casa răposatului. Deși fiecare încearcă să își ascundă greșelile și să afișeze o fericire falsă, presiunea creată de frustrările celor mai în vîrstă ce încearcă să zdrobească personalitățile celorlalți duc la dezbinarea familiei.
Întreaga suferință nu este decît rezultatul jocului de orgolii între Violet și soțul său. Dacă ea ar fi sunat la hotelul în care el se retrăsese și nu ar fi așteptat să dea iama la cutia de valori, poate bărbatul nu s-ar fi sinucis. Odată cu dispariția lui, familia se destramă, ceea ce demonstrează importanța unei persoane care să mențină legăturile. Însă acestea nu au fost decît o iluzie suspendată de imaginea lui Beverly care, odată ștearsă, a făcut ca relația familială să se scufunde ca Atlantida. Și asta te face să te întrebi, a fost reală sau nu?
Adaugă un comentariu