Ecranul, puntea culturală dintre oameni

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Ecranul, puntea culturală dintre oameni 18
Ecranul, puntea culturală dintre oameni

Cu toţii reuşim să ne imaginăm că ştim o sumedenie de lucruri despre civilizaţii, lume şi cîte şi mai cîte valori morale. Din cînd în cînd, cîte-un grup de oameni îşi anunţă apariţia pe hîrtia colorată a unui festival şi vor să ne-aducă înapoi cu picioarele pe pămînt prin diferite şiretlicuri. Trans­for­ma­te-n proiecţii, de-această dată lecţiile ofe­r­ite publicului ieşean în perioada 28 – 31 mai au accentuat pe marele ecran lipsa sau ins­ta­bilitatea conexiunilor culturale dintre popoare. Organizat de Fundaţia Culturală Art Promo şi parte integrată a Caravanei Fes­tivalului de Film Evreiesc Bucureşti (FFEB), Festivalul Filmului Evreiesc a ajuns în Iaşi adus de Festivalul Internaţional al Educaţiei (FIE) şi a intermediat întîlnirea spectatorilor cu 20 de lucrări cinematografice.

În Casa de Cultură „Mihai Ursachi” se-ngrămădesc pe-o masă la intrare cîteva mal­dăre de pliante. Pe fiecare stau aşezate-n pă­trate programe şi ore de deschidere. Parcă printr-un joc al transpunerii, vezi cum oa­me­nii devin absorbiţi şi se trezesc fixaţi în scaunele colorate c-un maro prăfuit din sala „Diotima”. Deşi puţini la număr, par să schim­be priviri complice şi să poarte zîmbete nerăbdătoare. Vocile nu li se-aud deloc şi doar cîte-un zgomot de rîs mai tresare prin foşnetul ziarelor înaintea primei proiecţii.

Renunţînd la orice formă pompoasă de-a îmbrăca realitatea, gazda îşi preia titulatura şi, deşi vîrsta celor prezenţi deja pare să nu mai ceară explicaţii sau legende ni­mă­nui, încearcă totuşi să explice rolul şi motivul existenţei acestui eveniment. Trecerea de la „acest festival care ar putea să pară din start destul de ciudat” la „un festival dedicat cu­noaşterii reciproce şi înţelegerii oamenilor din întreaga lume cu bunele, cu relele şi cu demonii lor” pare să pregătească răbdarea şi curiozitatea cinefililor.

Prima punte culturală construită în ca­drul festivalului se-aseamănă cu o creaţie a compozitorului Krzysztof Penderecki. Do­cu­mentarul care-i poartă numele face cu­noscută ieşenilor viaţa acestei mari per­so­na­li­tăţi poloneze, aducînd în lumină fiecare col­ţişor al sanctuarului său existenţial. Re­gi­zat de Reuven Hecker, filmul biografic reu­şeş­te prin amestecul de trăiri rupte din reali­tate şi de pe marile scene să se transforme pe alocuri într-un elogiu adus victi­me­lor po­loneze de la Auschwitz. Operele marelui com­pozitor distrug liniştea din întreaga sală şi imaginile cu el povestind şi dirijîndu-şi via­ţa în faţa orchestrei formează un fundal muzical prielnic oricărei întîlniri cu trecutul.

John Turturro, cel care a scris, regizat şi ocupat rolul personajului principal în cea de-a doua proiecţie a serii a fost şi cel care s-a hotărît să se transforme într-un cuceritor profesionist în „The Fading Gigolo”. Ară­tînd cinefililor spiritul critic şi umorul de care pot da dovadă evreii, pelicula reuşeşte să amintească tuturor de-o definiţie mai di­fe­rită a rîsului, una provocată de im­por­tan­ţa autoironiei în construirea unui divertisment colectiv.

Cinematografie fără vîrstă

La temelia familiarizării publicului ro­mâ­nesc cu civilizaţia evreiască se-aşază pe parcursul zilelor festivalului şi 12 scurtmetraje de ficţiune. Lucrări ale studenţilor Facultăţii de Film şi Televiziune din Uni­ver­si­tatea din Tel Aviv şi cîştigătoare a nu­me­roa­se premii, acestea reuşesc să stîrnească în sala Casei de Cultură tot felul de reacţii, de la încruntări, la zîmbete sau chiar la iz­bucniri în hohote de rîs.

Festivalul de Film Evreiesc pare să se deruleze făcîndu-şi loc în timpul şi valorile oamenilor. Transformat într-o serie de pro­vo­cări care instigă în final la dezbateri între cinefili sau între propriile voci interioare, acesta lasă în urmă moşteniri culturale şi pelicule transformate în daruri ale minori­tă­ţilor din România pentru români.

de Aryna-Alexandra Creangă

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top