Fata din tren și-a pierdut biletul spre casă
De pe scena Iașului 20 martie 2017 Niciun comentariu la Fata din tren și-a pierdut biletul spre casă 105Dacă ajungi pentru prima oară la Teatru Fix, la spectacolul Laurei Bilic, o să te hazardezi zicînd că timpul s-a oprit în loc. Fără a avea un decor somptuos, scena mai curînd goală, decît plină, te face s-o privești cu un ochi curios, frizînd de-acum indiscreția. Te întrebi care-i rostul celor două scaune, înghițite de întunericul din sală, în spectacolul adaptare după thrillerul Paulei Hawkins, „Fata din tren”, care ți s-a pregătit joi seara, de la ora 19.00, și începi să te simți, deodată, singur. Uitîndu-te în jurul tău, te gîndești c-ai ajuns, fără voia ta, într-un tren care mai are puțin și pornește, cînd vezi cum fiecare om își caută locul, încruntîndu-se la fiecare nume care nu-i al lui și dînd din cap admirativ cînd descoperă c-a nimerit lîngă un cunoscut. În toată goana după locuri, un singur lucru e-aproape sigur: cu toții ne îndreptăm spre cîte-o casă. Acasă.
Totul a început într-o zi de vineri, în această fascinantă zi a săptămînii în care ne închipuim că bem și cîte trei-cinci-șapte doze de gin, cot la cot cu femeia din fața noastră, ca o condiție necesară pentru a-i înțelege povestea și a ieși, cît mai curînd, dintr-un banal rol de spectator, primit de cum te vezi intrat în sală. Spectacolul Laurei Bilic din Teatru Fix este, așa cum spune și textul de pe afiș, o adaptare după thrillerul Paulei Hawkins, „Fata din tren”, și-adusă sub nasul nostru cu titlul de „Casă spre acasă”. Un „one woman show” susținut de o actriță-profesor, al cărei joc teatral poartă după sine ceva din ritmul unei poezii triste și recitate de atîtea ori, încît ajunge să-i fie pierdută numărătoarea.
„Aș bea ceva”
Îmbrăcată neglijent, într-o pereche de pantaloni kaki și-o cămașă albă cu mînecile suflecate, Rachel (Laura Bilic) răsare dintre rîndurile de spectatori, îngrămădiți și fremătînd de nerăbdare, odată cu soundtrackul de pe fundal – parte a ilustrației muzicale din spectacol. „Nu mă simțeam deloc vinovată că beam în tren”, începe abrupt, dar c-un aer degajat, femeia care s-a așezat, între timp, pe scaun. Un viers disperat traversează cu violență de la un capăt la altul spectacolul – cărînd, după o partitură numai de Rachel știută, trio-ul de stări pe care-i construit monologul. Trădare, traumă și singurătate. Din cele 80 de minute de rememorare a unei povești tren-viață, tragicul și patetismul eroinelor de altă dată sînt milimetric decupate și aruncate într-o lume paralelă, o lume fără șine și fără direcție de care te-ai mai lovit doar în filme. În temerile pe care le îmbrățișează personajul depen-dent de alcool, se găsesc toate neliniștile femeii contemporane – cea care stă resemnată la o fereastră, privind cum totul se mișcă c-un scop, în jurul ei.
„Am locuit pe strada Greenville, numărul 21, cinci ani. Aia a fost prima mea casă”, spune, fără nicio rezervă, Rachel. Oamenii „flagrant și agresiv fericiți” sînt cei pe seama cărora trebuie să ne amuzăm noi, cei din sală – aceiași noi, care avem un cocktail sau o bere în mînă. Capacitatea actriței de a aduce firescul pe scenă stîrnește chicoteli înfundate, observații care abia pot fi deslușite și rîsete, în avalanșe de două-trei minute. Solidarizezi cu personajul, plimbîndu-ți leneș doza de gin din mînă, la gură și trecînd prin fiecare gol de memorie sau lovitură de destin al femeii cu părul prins într-o coadă simplă, la spate. Timbrul cald și familiar oferă monologului un ton confesiv, care ușurează digerarea scurtelor sau mai-lungilor relatări, așa ajungînd să-i fie adusă poveștii și o anumită fluență, un soi de ritm care te poartă din propriul dosar de confuzii existențialiste, în cel al personajului, dar fără să găsești vreun răspuns care să te ajute să înțelegi mai bine mersul lucrurilor din lumea în care trăiești.
Oaza din tren
Ferit de vreo demonstrație inutilă de artă, jocul actoricesc de la Teatru Fix te invită să privești, printr-o crăpătură îngustă, indicată de Rachel, la modul în care se propagă singurătatea feminină în lume. De la „neglijența electronică” care a separat-o de soțul ei, la priveliștea pe care i-o oferă fereastra trenului, Rachel te invită să urmărești suișurile și coborîșurile unei intrigi solide, din care n-ai cum să ieși decît șifonat sau, poate, amuzat de absurdul lucrurilor care i se întîmplă. Șirul de x-uri bătător la ochi și descoperit, fără intenție, în căsuța de emailuri a soțului ei, se dovedește a fi un noian de – „ia ghiciți ce? Pupici!”. De la casa cu numărul 15, unde locuiește „cuplul perfect”, se desprind toate căutările disperate ale unui drum spre casă sigur – ale unui „acasă” salvator. După Jess și Jason își ordonează Rachel, pînă într-un punct, toate aspirațiile. Spre sfîrșit, o să observi că suspansul din sală se măsoară în clipiri bruște și brațe care se încolăcesc de trupul celui de lîngă tine și o să ajungi să te întrebi, în primă fază, de ce o străină ca Rachel poate oferi detalii despre dispariția lui Jess? Rămîn cîteva schițe în mișcare care să-ți ajute la găsirea răspunsului.
Te uiți cum e desfăcut un pachet de șervețele, privești studios doza de apă tonică și-nregistrezi, pe retină, despletirea și prinderea părului lui Rachel. Te miri cum pot vorbi niște gesturi de-o banalitate supărătoare, despre fragilitate și vulnerabilitate, într-un mix care conduc spre ruină sau reconstruiri de sine și te declari surprins, văzînd cum s-au aranjat toate, într-o călătorie oarecare, cu trenul.
Adaugă un comentariu