Festivalul celor zece feluri de a iubi
De pe scena Iașului 30 noiembrie 2010 Niciun comentariu la Festivalul celor zece feluri de a iubi 0Julia Roberts îl prinde pe Richard Gere într-o îmbrățisare pasională. Tango? Posibil. Sub ecranul pe care aceștia au rămas imortalizați, o mînă de curioși a întins nasul în sala „Al. I. Cuza” de la Hotelul Unirea, din Iași. Îmbujorați de la primii fulgi de zăpadă și ținîndu-se timid de mînă, tinerii au intrat cîte doi, îmbiați de Edith Piaf cu al ei „La vie en rose” ce rula încontinuu în fundal. Doar nu poți veni singur la o serie de scurt metraje despre Paris, orașul îndrăgostiților și a celor care caută iubirea. Cel puțin pe asta au mizat cei de la Shorts UP, care au adus ieșenilor, vineri 26 noiembrie, cele mai premiate filmulețe cu și despre Orașul Luminilor.
Fie că e un obicei de la școală sau o deprindere studențească, primele rînduri rămîn întotdeauna neocupate. Cînd s-a stins însă lumina, cei 60 de tineri din sală s-au aplecat cît au putut de tare în față, să vadă cum cădeau skate board-urile pe geamurile unei Skode ponosite. Iar printre cioburile de sticlă au văzute doar pentru o clipă cele cinci cocktail-uri Molotov aruncate pe bancheta din spate, înainte să audă explozia și să vadă cum mașina ia foc. Pînă să se lămurească de ce băieții care îi dăduseră foc săreau acum peste ea cu skate board-urile, bicicletele sau rolele, reclama s-a terminat. Era vorba doar despre un energizant.
Scrisoare din Denver
Dichisită și cu mici urme de cearcăne sub ochii adînciți în orbite, a învățat franceza pe Internet și, pentru că este o femeie independentă, a venit să viziteze Parisul. E poștăriță în Denver, nu are decît doi căței pe care nu știe dacă să-i aducă sau nu în Europa. Asta doar dacă s-ar muta, pentru că se simte stingheră de cînd a văzut cimitirul unde erau îngropați atîția oameni celebri. Oare pe ea o va vizita cineva cînd va muri? „Oricum am să fiu deja moartă, n-o să-mi pese”.
Pînă să-i aflăm toată povestea sau măcar numele, femeia rămîne cu un coș de picnic în brațe, într-un parc parizian. Sprîncenele se ridică în sala în care cu greu ar fi încăput mai mult de 150 de oameni: s-a terminat filmul sau eroarea e de la ei? Bine că am aflat la început măcar titlul: „Arrondisment”. Pînă să ne lămurim în profunzime, sau în cazul unora, să apuce să trimită primele bezele prin sală profitînd de scurta pauză, ecranul negru și-a adunat nuanțele spre verdele unui cîmp.
Acolo, Cristophe Toubart s-a trezit într-un frac, răvășit, confuz și cu siguranță mahmur în scurt-metrajul „Aujourd’hui madame” (n.r.: „Azi, doamnă”). Ieșind pe drumul prăfuit din fața sa nimerește în mijlocul unui cordon de bicicliști, care nici măcar nu îl observă. La scurt timp trece și o mașină, din aceeiași direcție, și se oprește în dreptul său. Geamul coborît doar două degete arată o mireasă care își culege de sub ochii roșii machiajul întins de prea mult plîns. De la volan, pe Cristophe îl străpung privirile a doi bătrîni, care par a fi tatăl și mama miresei. Cînd începe să se dumirească, cei trei din mașină deschid ochii larg și demarează în trombă, indignați, lăsîndu-l într-un nor de praf. De după colina din spatele său se ridicase domnișoara de onoare, cu rochia pe jumătate ruptă și cu pantofii în mînă. Se pare că a ratat nunta la care el era mire.
James Bond, varianta românească
„Des morceaux de ma femme” (n.r.: „Bucăți din soția mea”) nu le va da nimănui. Dar nici „nu vreau să mai am de-a face cu soția mea, nu vreau să îi mai pronunț numele sau să merg acasă la noi”. Bătrînul s-a trezit dimineață cîntînd „Je t’aime ma cherie” (n.r.: „Te iubesc draga mea”), dar la spital a aflat că soția sa a murit. Încearcă să o uite, dar nu poate pînă nu renunță la tot ce o leagă de el. Din autobuzul în care s-a urcat cu paznicul de la spital, care încerca să îl convingă să semneze niște hîrtii, coboară doar cu șosetele. Pe acelea le cumpărase el.
Pe lîngă cel al bătrînului, „Fabulosul destin al lui Toma Cuzin” pare destul de banal. Dar, pe fundalul imaginilor cu Indiana Jones sau James Bond, Toma Cuzin învață că cea mare aventură dintre toate e dragostea. O caută pe străzile din Micul Paris fără să știe și o găsește în spatele unei uși verzi. Însă tînărul nici nu știe cît de norocos a fost. De exemplu, Pablo a crezut că și-a găsit iubirea pe străzile Parisului în scurt-metrajul „Arret demande” (n.r.: „Cerere de oprire”). Abia au reușit să urce pînă la etajul al patrulea din blocul în care stătea ea, sufocîndu-se cu sărutări. A ignorat pozele cu bărbatul de pe hol îmbrăcat cînd în fracul unui mire, cînd în kimono de karate („fratele meu, m-am căsătorit cu el, dar ne-am despărțit”) și pe cele cu cei doi copii („care de fapt sînt trei, dar au crescut și s-au mutat”) și s-a aruncat în pat cu noua sa iubită. Aventura sa începe însă la capătul scărilor, unde a rămas dezbrăcat, după ce a fugit înainte de vizita soțului, însă s-a trezit cu o fustă și o rochiță în locul hainelor sale.
Pe fundalul rîsetelor din sală, organizatorii au luminat din nou micul colț al Parisului din Hotelul Unirea. Pe rînd, perechile s-au înșiruit ținîndu-se de mînă pe Lăpușneanu, cu promisiunea unor noi filme în decembrie. Pînă atunci, sperăm ca Pablo să își recupereze măcar lenjeria, pentru că demnitatea nu și-o va regăsi devreme.
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu