Festivalul Internațional al Educației a adus Opera în stradă
De pe scena Iașului, Subiectele săptămînii 25 mai 2015 Niciun comentariu la Festivalul Internațional al Educației a adus Opera în stradă 40Pe scena impunătoare stau aliniați bărbați îmbrăcați în costum și femei cu rochii negre, lungi și sclipitoare. În lumina reflectoarelor, instrumentele care se odihnesc pe umărul artiștilor sclipesc în nuanțe de auriu. După graba în care orchestra și-a acordat instrumentele, a început Gala Extraordinară de Operă ce a avut loc sîmbătă, 24 mai, de la ora 20.30, pe o scenă amplasată în fața Palatului Culturii. Evenimentul a avut loc în cadrul Festivalului Internațional al Educației (FIE), iar protagoniștii au fost artiștii Operei Naționale Române din Iași.
Cînd a urcat dirijorul Leonard Boga pe scenă, artiștii aveau instrumentele pregătite, iar arcușurile erau ridicate amenințător în aer, de parcă s-ar pregăti de război. Imediat ce maestrul a început să trimită semnale din mîini, rafale de sunet au năvălit din instrumente, începînd un adevărat război nevăzut, o bătălie care s-a propagat și în inimile spectatorilor care ascultau încremeniți fragmentul din „Fantoma de la Operă”.
Portativele vibrează la ceas de seară
În aerul răcoros și blînd al serilor de mai, apusul soarelui se oglindea în ferestrele Palatului Culturii. Odată cu lăsarea nopții, degetele artiștilor alergau pe coardele instrumentelor, dar și pe cele ale sufletelor, apăsîndu-le pe toate cu precizie și hotărîre. Dirijorul dădea scurt din cap, își scutura mîinile cu putere și electriza vioarele aliniate în fața lui. Sincronizarea perfectă a mîinilor maestrului dădea naștere unor sunete simetrice, armonioase, care făceau să vibreze și geamurile palatului din spatele scenei, nu doar publicul fascinat de spectacol. În tot acest timp, el nu controla numai jocul instrumentelor, ci și oamenii, care se ridicau și se așezau la comanda lui. La fel, publicul aplauda și făcea liniște după aceeași comandă.
Arcușul dominat prin mișcări scurte îndoia coardele violoncelului, iar greutatea instrumentului apăsa din ce în ce mai tare umerii celor trei bărbați din partea dreaptă a scenei. Mîinile unei femei ciupeau delicat o harpă impunătoare a căror acorduri abia puteau fi sesizate în talazul de note muzicale. O tobă imensă care trona în spatele orchestrei încropea rafale puternice de sunete, care dominau celelalte instrumente muzicale, iar apoi făcea loc clinchetului subtil al unui trianglu.
Pe rînd, sopranele și mezzosopranele Operei Naționale Române urcau pe scenă în rochii elegante, cu umerii goi, purtînd coliere supradimensionate strălucitoare care le completau armonios ținutele. Mezzosoprana Florentina Onică a urcat pe scenă îmbrăcată într-o rochie roșie, pe crinolină, a cărei falduri tremurau la fiecare pas. În aplauze furtunoase, a luat o poziție dreaptă în fața microfonului și cîntul ei s-a pliat perfect pe acordul instrumentelor și pe vocile corului, astfel luînd naștere un fragment din opera „Carmen”. După ce își terminau reprezentația, soliștii operei părăseau scena în urale de „bravo!” și în aplauze.
În timpul spectacolului, rîndurile de scaune ocupate din fața scenei erau flancate de o parte și de alta de oameni, tineri și bătrîni, laolaltă. „Am mers la atîtea spectacole de operă, dar la niciunul nu s-a întîmplat să nu i se vadă fața solistului. Nu au pus și ei un reflector puternic în față, ci doar în spate, iar acum se vede numai orchestra”, tuna deranjată o doamnă care se foia pe scaun să îl vadă mai bine pe baritonul Jean Kristof Bouton. O femeie din primul rînd scana cu ochi iscoditori împrejurimile, în căutarea băiatului care trebuia să ocupe locul gol de lîngă ea, dar el nu se arăta nicăieri, iar scaunul a rămas neocupat pînă la final. Tot singură s-a pierdut în mulțime, în timp ce vorbea nervoasă la telefon și încerca să ignore murmurul celor din jur.
Finalul spectacolului a fost acaparat de Juniorii operei, un grup de copii îmbrăcați în roșu și negru, care au stîrnit admirația bunicilor din public. Materialul satinat al rochițelor strălucea în lumina reflectoarelor, iar volănașele tremurau atunci cînd fetițele se unduiau și gesticulau cu mînuțele mărunte. Împreună cu toți soliștii principali ai Operei din Iași, aceștia au interpretat aria „Cupletul șampaniei” din opera „Liliacul” de J. Strauss. Sincronizarea perfectă a vocilor artiștilor cu mînuirea pricepută a orchestrei, dominată de bagheta dirijorului, a încheiat impunător o seară a eleganței și a artei, ascunse cîndva în întunericul unei clădiri din spatele primăriei.
Adaugă un comentariu