Filipinezii îngenunchează în fața patronilor români
De pe scena Iașului 19 octombrie 2015 Niciun comentariu la Filipinezii îngenunchează în fața patronilor români 33Povestea reală a unor „Produse domestice”, piesă regizată de Ioana Păun, a adunat un public numeros și variat în Sala „Uzina cu Teatru” a Teatrului Național din Iași. Astfel, vineri, 16 octombrie, publicul ieșean a făcut cunoștință cu abuzurile pe care femeile filipineze le îndură după momentul în care sînt angajate în România. Joy (Ioana Flora) și angajatorul (Smaranda Nicolau) prezintă fără perdea modul plin de dispreț în care noi, românii, ne comportăm cu filipinezii care lucrează în țara noastră.
Unii după alții intră în sala de spectacol un cuplu, apoi un tînăr blond cu plete și două prietene ținîndu-se de mînă, iar Joy îndrăznește să le despartă căci, la îndemnul angajatorului, trebuia să dea cu mopul. Oaspeții intră și se feresc să îi încurce treaba, iar ea rușinată îi îndeamnă să intre, chiar dacă va trebui să șteargă podeaua din nou.
Comportamentul nejustificat al angajatorului și avansurile evidente o determină pe Joy să se destăinuie soției acestuia. De fapt, piesa aceasta pune în mintea spectatorilor angajatorii români față-n față cu angajatorii americani, germani, italieni sau spanioli pentru care muncesc românii și româncele. Comportamentul angajatorilor străini îl cunoaștem din familie, de la prieteni, rude sau vecini. Cel al conaționalilor l-am identificat abia vineri, zi în care împreună cu cîteva zeci de români am conștientizat că neamul nostru se vrea a fi unul de jupîni, jupîni adevărați, care își întind „mîna de fier” ascunsă într-o „mănușă de catifea” pentru a pedepsi, înjosi și chiar maltratată.
Istoria prezentată prin comportamentul angajatorului în raport cu Joy arată latura inumană a celor care fac parte din pătura superioară a societății românești, a celor care își angajează menajeră și astfel cred că au femeie în casă dispusă să le satisfacă orice fel de moft. Din scenariul piesei se desprinde disprețul cetățeanului față de grupul minoritar de filipinezi veniți în țara noastră pentru a-și îmbunătăți nivelul de trai. În acest context, problemele acestora au determinat-o pe jurnalista Laura Ștefănuț să facă o investigație, iar mai apoi să vorbească prin intermediul „Produselor Domestice”, rezultat al muncii domestice care se practică în România. Colaborarea dintre scenarista Xandra Popescu, regizoarea Ioana Păun și jurnalista Laura Ștefănuț a pus pe masa autorităților și în fața cetățenilor problemele pe care le avem la capitolul integrare socială.
Cîteva zîmbete sînt schițate în cîte un colț al sălii. La un interval de cîteva minute „ăștia sîntem!”, remarcă cineva, și astfel sala își îndreaptă privirea spre domnul care a făcut afirmația. Din pod curge orez în capul femeii angajate, iar stăpînul face sport în spatele acesteia. El își continuă activitatea și în timp ce Joy adună boabele cu aspiratorul, fapt care ilustrează imaginea stăpînului autoritar căruia nu îi pasă de reguli, de oameni, de restul lumii.
Desfacerea contractului de muncă, șederea în ilegalitate timp de cîteva luni în România, iar mai apoi deportarea lui Joy sînt nesupuneri față de omul de afaceri pentru care aceasta a lucrat. Anunțul zborului și locul aterizării este finalul unei istorii pe care comunitatea filipinezilor o trăiesc zilnic pe teritoriul românesc. n
Adaugă un comentariu