Gravuri compuse din fragmente de oameni
De pe scena Iașului 25 octombrie 2015 Niciun comentariu la Gravuri compuse din fragmente de oameni 12De îndată ce pășești pe holul de la Muzeul Unirii, te izbești de o energie și o bucurie molipsitoare. Nu ai cum să nu observi încărcătura de emoții ce plutește în aer precum un nor, deasupra capetelor mulțimii înghesuite în salonul mic, pentru a contempla viziunea pe care a avut-o Dali asupra Divinei Comedii a lui Dante. Vernisajul expoziției a avut loc miercuri, 21 octombrie, la ora 11:00 Camera luminoasă pare caldă și primitoare, iar zîmbetele atașate de chipurile care le poartă sînt imortalizate de blitzurile aparatelor alături de capodoperele ce stau cuminți pe perete și așteaptă să fie admirate și imortalizate. „Fără fotografii! Vă rog să încetați sau vă însoțesc către ieșire” strigă o voce de femeie vizibil iritată.
Un grup de băieți se ascunde după invitați, aceștia făcînd cîteva fotografii, iar o doamnă scundă din dreapta mea îi urmează întocmai. „Oricum le găsești pe Internet, dar parcă e altceva cînd le pozezi chiar tu”, îmi spune amuzată femeia. Gravurile, o sută la număr, ilustrează în culori pastelate una dintre cele mai importante opere ale literaturii universale. Acestea sînt împărțite în trei fragmente: „Infernul”, „Purgatorul” și „Paradisul”. Fiecare este reprezentată de cîte 33 de cînturi, avînd la începutul lor cîte o introducere.
Gravurile sînt așezate în ordine crescătoare începînd din partea stîngă, astfel că mulțimea din încăpere se tot învîrte pînă la tabloul cu numărul 100, care este așezat către ieșire, semnificînd sfîrșitul poveștii și al expoziției. „Dacă nu ai citit, nu ai cum să înțelegi aceste picturi, vii și doar te uiți degeaba fără să înțelegi nimic” spune un domn în vîrstă vizibil iritat de tinerii care se îngrămădeau să se uite la tablouri, către tovarășul care îi ținea companie.
Înconjurat de trei femei, un om le explică amănunte despre expoziție, în limba engleză. Întreb pe unul dintre invitați cine este domnul, iar acesta îmi răspunde că este chiar cel care deține expoziția, însuși Thomas Emmerling. O femeie puțin trecută de 38 de ani, șatenă și scundă traducea cît putea de repede, preocupată să nu-i scape nimic din cuvintele lui. „Spune că această expoziție sărbătorește 700 de ani de la nașterea lui Dante, iar lucrările au fost realizate de doi dintre cei mai mari gravori ai secolului al XX-lea, Raymond Jacquet și Jean Tarrico, la Paris, după picturile create în acuarelă a lui Dali, iar acesta îi supraveghea tot timpul și nu-i slăbea din ochi nicio secundă”. Expoziția, care arată nonconformismul și extravaganța lui Dali va rămîne la Iași pînă pe 27 noiembrie, putînd fi admirată la Muzeul Unirii.
Adaugă un comentariu