Hamlet s-a rătăcit în secolul XXI
De pe scena Iașului 5 iunie 2016 Niciun comentariu la Hamlet s-a rătăcit în secolul XXI 33Prin întuneric, pe ritmuri de hip-hop, Hamlet (Codrin Dănilă), aparte pe o scenă minusculă pregătindu-și propriul spectacol construit din rime și mesaje profunde. Publicul înghesuit în sala mică din subsol a Teatrului Fix a așteptat vineri, 3 iunie, de la ora 19.00, să descopere în întuneric mărețul personaj creat de William Shakespeare în piesa „Hamlet pentru Hamlet”, al cărei autor este Mihai Pintilei.
Publicul găsește în această piesă doar personajele lui Shakespeare și frămîntările interioare ale acestora, însă nu există nicio pătură de cadavre ale oamenilor care au fost sacrificați pentru ca renumitele personaje să-și dobîndească statutul sau pentru a deveni persoanele care au dorit să fie întodeauna. Găsesc un Hamlet care trăiește în cameră cu Guildenstern (Bogdan Cantauz) și Rosencrantz (Ovidiu Ivan), „cei mai buni prieteni” cu care fumează și se droghează în timp ce se distrează uitîndu-se la Otilia (Alexandra Gîtlan), care a fost convinsă să facă videochat pentru Hamlet. Limbajul licențios și scenele care sugerează sexualitatea vor să aducă personajul de la 1600 în zilele noastre, la fel și hainele largi și colorate pe care le poartă.
În contrast, apare „lumea adevărată” din care provine Hamlet, dar nici aici ținutele nu par să corespundă cu realitatea, pentru că mînecile bufante au fost schimbate cu pantaloni de piele, bocanci cu tălpi groase și geci lungi, toate negre. Aici limbajul nu mai este interzis minorilor, în schimb imaginile obscene și lecțiile sexuale sînt la tot pasul. În timp ce actorii își joacă cu multă dedicare rolul, o femeie îl ține de mînă pe iubitul său și face paravan ochilor cu cealaltă pentru a nu mai observa scenele pornografice din stînga sa.
La doar cîteva scaune distanță de aceasta stă un băiat cu o bere în mînă care rîde în hohote. Gertrude (Ancuța Gutui), mamă denaturată, a cărei dragoste maternă este respinsă de Hamlet, stă pironită și deloc amuzată pe „tron” alături de noul său soț, fratele geamăn al regelui Hamlet, mort de doar o zi. Claudius (Mihai Pintilei), autoproclamat rege, îi satisface toate poftele acesteia și face tot posibilul pentru ca Hamlet să nu-și ceară dreptul de moștenitor. Toate acestea cu puțin umor. În această nouă piesă despre Hamlet, se găsește mai mult umor decît dramă, iar spectatorii care erau învăluiți de mirosul de bere care venea de la sticlele ascunse discret sub scaune, au rîs pe tot parcursul piesei. Însă personajul principal nu s-a schimbat deloc de la începutul piesei, a rămas tot pe întuneric cîntîndu-și versurile și jelind moartea tatălui său pe beat-uri.
Adaugă un comentariu