Ia-ți Film de Tot Popcornul, II
De pe scena Iașului 12 octombrie 2010 Niciun comentariu la Ia-ți Film de Tot Popcornul, II 1Nici nu mai credeam într-o înviere. Iarna își lustruise bocancii, iar frigul se înfuriase deja pe noi. Dar nu, cea de-a doua ediție a Iași International Film Festival (IIFF) s-a ținut. Între 6 și 10 octombrie, în sălile din Moldova Mall și Victoria. Cu pumnii mutilați de frig și picioarele sudate de scaunele cinematografelor, filmele cu geometrii variabile au rulat pe zidurile pudrate fără nici o jenă. Am văzut pelicule de tot soiul, au fost alese cu migală, cum doar la un festival se face. Că frumos le mai lăuda Emanuel Lăzărescu, directorul IIFF. Și pe bună dreptate. Mai mici sau mai mari, proiecțiile din competiția ieșeană ne-au dezghețat pînă și umbrele.
„Mai puțin, mai puțin, pînă cînd nu mai rămînea nimic”. Dar nimicul ăsta a strîns totuși cîteva sute de oameni, seară de seară, într-o sală întunecoasă, cu fantomele și bubele ei. De pe scaunele de sus, am înțeles, se vede mai prost, că nu doar filmul îți întoarce sufletul pe dos, dar și sala aceasta din cinematograful Victoria. A fost cusută prost, înzestrată cu defecte din naștere. Scaunele din spate, de pildă, au un efect ciudat de a te scoate din film, de pe ulița prăfuită, din camera amenajată modest, din liftul scuipat și lipit cu Orbit, din orice scenă, de fapt. Cadrele sînt transfigurate.
Apar zgomote incerte, umbre mișcătoare, pe scurt, nu vezi doar ce ar trebui să vezi în film. În schimb, în față, în apropierea imediată a peretelui cu pricina, imaginea e mai clară ca niciodată, de ai impresia că ai fost teleportat în film, că s-a făcut cu o mînă o gaură în peliculă și tu te-ai strecurat acolo. Acum te strîmbi la personaje și ești mai aiurit decît ele. Da, poți spune cu toată certitudinea, ai trăit un film.
Se dă liber la rîs
Între timp, actorii, pitulați ca niște poznași printre figurile cinefililor, drămuiesc emoția ce transpare dintre scaune. „M-am transformat în propriul meu spectator”. Așa își spun între ei, ca să-și justifice curiozitatea. Elvira Rîmbu, de exemplu, a numărat fiecare oftat și nu doar. Acolo, în „Morgen” a fost nevasta cicălitoare, cu o seamă de frustrări la activ. În realitate, e sinceră și mai puțin îndrăzneață. Mai mult, „no”-ul specific oltenilor nu ne mai roade timpanul precum un guzgan. Elvira Rîmbu e, alături de turcul savuros de aprig, Yilmaz Yalcin, ca un copil însetat de curiozitate.
Respiro de pe bloc
Un lucru trebuie menționat. De cînd cu discuția lungă ca o trenă despre film nou și vechi, minimalist și realist, individul îndrăgostit, îndeobște, de povești filmate, a suferit mult. Filmul românesc a fost tras în toate părțile, ciufulit, ciupit și înțepat. Și, de cele mai multe ori, s-a transformat într-o dramă. De curînd doar, spectatorul poate sărbători în voie, se poate holba prostește ca la filmele americane, cu pachetul de popcorn pe genunchi și cu mîna lungită după gîtul cuiva. Așa cum se cuvine într-un cinema îndestulat cu oameni.
Anul acesta se rîde mult în sală. Fie că e chiot, hohot, rînjet sau un zîmbet timorat. „Morgen” a deschis sezonul, iar „Nuntă în Basarabia” l-a închis. Între ele, „Europolis” și „Bună, ce faci?”. Un dezgheț are loc încă înainte de înghețul de afară. Curioasă treabă. „Exista prea mult tragism în cinematografia românească”, ne-o spune Nap Toader, regizorul filmului. În van se căuta, „țara noastră e într-o prea mare derută”, stabilește Cornel Gheorghiță. „Ar trebui să ne oprim, să respirăm și să ne amintim de unde venim”. Și să ne explodeze plămînii de la rîs. Oricum, am urcat prea multe etaje, 19, în „Desperados on the block” am intrat ca niște pui golași într-o închisoare și am ieșit cocoși în toată firea din „Profetul” și am descoperit păcatul messenger-ului. Am fost îngropați într-un sicriu sub formă de măgar, am călătorit între două ape, pentru a ne purifica spiritual și am asistat la salvarea unui magazin de colț.
Acum se cuvine să ne turtim posteriorul pe scaune și să ne lungim ca niște omizi. Pentru că vom rîde pînă la lacrimi. În penultima seară de festival, organizatorii ne pun gînd rău. Cu siguranță și-au spus: „Hai să îi scuturăm puțin, că prea se văicăresc în toate cele patru vînturi”. Doar de asta își țin pumnii la gură și își întorc capurile înspre noi atunci cînd Senia strigă „Uraaaaa!” E bătut în cuie. De frică, de foame,de frig sau din cauza unei hibernări îndelungate, pentru prima dată de multă vreme, nu simțim lipsa unui oftat pe post de coloană sonoră.
Și cîștigătorii sînt:
r Trofeul IIFF – „Zimbrul de aur”: Street Days, regia Levan Koguashvili
r Cel mai bun film de lungmetraj românesc: Morgen, regia Marian Crișan
r Cel mai bun scurt metraj: Uwe si Uwe, regia Lena Liberta
r Cel mai bun documentar: La revedere, ce mai faci?, regia Boris Mitic
r Cea mai bună animație: Dulapul lui Zbigniev, regia Magdalena Osinska
r Premiul special al juriului de lungmetraj: Bună, ce faci?
r Premiul Altfel: Medisin
r Premiul special al juriului de animație: Orașul tăcut, regia Amir Mehran
r Premiul special al juriului de scurtmetraj: Consecințe, regia Luis Ismael
r Premiul special al juriului pentru documentar ex aequo – Bee Moldovan, regia Cumatrenco Sergiu Junior, Valeriu Șova si Lumea lui Ion B, regia Alexander Nanau
Lina VDOVÎI
Adaugă un comentariu