În pași de vals din Rusia pînă în Spania

De pe scena Iașului Niciun comentariu la În pași de vals din Rusia pînă în Spania 20
În pași de vals din Rusia pînă în Spania

O colecție de dansuri și culoare; este ceea ce definește cel mai bine spectacolul „Valsuri celebre în interpretări coregrafice” care a fost jucat sîmbătă, 21 aprilie, de la ora 18.30 în Sala Mare a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași. Realizat în regia și coregrafia Ileanei Iliescu, spectacolul a reușit să adune dansuri din diferite culturi pe care le-a reunit „cocoțîndu-le” pe toate pe poante și conturîndu-le prin eleganța caracteristică baletului.

Invitațiile la dans se fac prin ple­căciuni ample ale bărbaților îm­bră­cați în fracuri negre, asortate cu pa­pioane albe. Dacă acceptă, fetele își întind brațele subțiri spre mîna ce­lor ce au lansat invitația și se la­să purtate în piruete care le fac să pa­ră că le­vitează. Cochete, cu părul prins în co­curi din care nu iese niciun fir re­bel, domnișoarele care poartă ro­chii în nuanțe jucăușe își unduiesc corpul după mîinile partenerilor, de par­că spinarea lor ar fi modelată din plas­tilină. Pașii sînt ghidați de mu­zica lui Johann Strauss, iar în spa­te­le dan­sa­torilor, orchestra arată sumbru, în­veșmîntată cu totul în ne­gru.

„Valsuri celebre în interpretări coregrafice” este un buchet de dan­suri care reușește să treacă spectatorii, în numai o oră și jumătate de spectacol, printr-o multitudine de culturi. Dansatoarele se perindă pe scenă cînd purtînd tutuuri de un roz prăfuit, cînd purtînd șalvari trans­pa­renți pictați în nuanțe purpurii. Dansatorii trec de la frac și cămașă la treninguri și șepci purtate cu co­zo­rocul pe-o parte, ținute care con­trastează puternic cu atitudinea pe care aceștia o emană, cît și cu mu­zi­ca clasică ce răsună în sala care pare a fi imensă. Cuvintele se trans­formă în mișcări de dans, iar artiș­tii reușesc să spună povești doar prin in­termediul gesturilor și instrumen­telor care le și conturează ca­ra­c­te­rele.

Despărțiți de un gărduleț din pi­loni de lemn, instrumentiștii îm­pung aerul cu arcușurile pe care le trec peste corzile viorilor și ale contraba­surilor. Sunetul grav al tobelor în­ghite uneori „scîrțîitul” corzilor, în­să atunci cînd dirijorul își ridică ba­gheta, învîrtind-o energic deasu­pra capului, totul capătă o altă am­ploa­re.

Întîlnirea lui Strauss cu Dvorak

Din cînd în cînd balerinii dispar cu totul de pe scenă, lăsînd orchestra în centrul atenției. În aces­te mo­men­te, dirijorului parcă i se scurge tot en­tuziasmul în beți­șo­rul subțire de metal pe care îl în­dreap­tă meticulos spre cei din fața sa. Stînd cu spa­tele spre spectatori, aces­ta arată ca un magician care se stră­duiește să-și facă bagheta să funcționeze.

Dacă pe muzica lui Strauss dan­satorii se mișcă fluid, ca valurile îm­pinse de un vînticel lin, în „Dansul Slav” a lui Antonin Dvorak, miș­că­ri­le se transformă-n pași apăsați și pînă și costumele se schimbă. Bă­ie­ții poartă acum vestuțe argintii, scu­rte care le lasă bustul dezvelit atunci cînd aleargă dintr-o parte în alta a scenei, încercînd parcă să sca­pe de un inamic nevăzut. Întreaga mișcare devine cumva halu­ci­nan­tă. Atunci cînd trei băieți se fac ne­văzuți pă­trunzînd în culise prin par­tea stîngă a scenei, din partea dreap­tă vin aler­gînd alți trei care arată exact la fel ca cei ce tocmai ple­ca­seră.

Sînt scurte momentele în care sce­na este pustiită de dansatori, tro­păielile lor făcînd podeaua să vi­bre­ze. În acest dans slav, balerinii se prind de mîini în hore multicolore, doar ca mai apoi să se desprindă dintr-odată din acest cerc și să se încoloneze unul în spatele altuia, bă­tînd cu picioarele în scîndurile ca­re deja tremură sub ei. Dvorak es­te cel care le dictează dansatori­lor un ritm grav, alert, pe cînd Strauss îi lasă să se odihnească, să-și drea­gă spiritul și să se înalțe în piruete în­cîn­tătoare.

Baletul se face și-n trening

Valsul „Dunărea albastră” a lui Strauss reunește pe scenă dan­sa­toa­rele îmbrăcate în rochii lungi, de un albastru ca al cerului senin de vară, care își unduiesc mîinile lent, arcuindu-și degetele perfect, în timp ce în spatele lor stau drepți bărbații ce poartă fracuri cu bro­derii argintii. Se mișcă unul în ju­rul celuilalt, de parcă le-ar fi frică să nu cumva să se apro­pie prea mult. Dansul lor este o ar­mo­nie de miș­cări realizate într-un sin­cron desă­vîr­șit, căci nicio dansa­toa­re nu ră­mîne în urma alteia.

Se-ntîmplă ca din cînd în cînd di­rijorul să gesticuleze spre dansa­to­ri, renunțînd să le mai dea indicații ins­trumentiștilor și alegînd să-i coordoneze pe balerini. Atunci cînd, îm­brăcat într-un trening negru, cu un pro­sop atîrnîndu-i pe după gît, unul dintre dansatori întră în scenă lo­vind cu pumnii în aer, dirijorul își pier­de cumpătul și, renunțînd la sa­coul ne­gru, merge să-l învețe pe cel din fața lui cum se boxează cu ade­vă­rat. Ime­diat după ce scurta lecție ia sfîr­șit, apar și ceilalți balerini care in­ter­pre­tea­ză un dans în care reu­șesc să con­to­pească mișcările atît de ra­fi­nate și ele­gante care definesc baletul, cu miș­cările aproape grotești ale bo­xului.

Guvernate de sunetul din fundal, valsurile interpretate iau for­me atipice, transformîndu-se în dan­suri hibride care reunesc diversitățile cul­turale în pași cînd mai lenți, cînd mai grăbiți.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top