În pași de vals din Rusia pînă în Spania
De pe scena Iașului 25 aprilie 2018 Niciun comentariu la În pași de vals din Rusia pînă în Spania 20O colecție de dansuri și culoare; este ceea ce definește cel mai bine spectacolul „Valsuri celebre în interpretări coregrafice” care a fost jucat sîmbătă, 21 aprilie, de la ora 18.30 în Sala Mare a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași. Realizat în regia și coregrafia Ileanei Iliescu, spectacolul a reușit să adune dansuri din diferite culturi pe care le-a reunit „cocoțîndu-le” pe toate pe poante și conturîndu-le prin eleganța caracteristică baletului.
Invitațiile la dans se fac prin plecăciuni ample ale bărbaților îmbrăcați în fracuri negre, asortate cu papioane albe. Dacă acceptă, fetele își întind brațele subțiri spre mîna celor ce au lansat invitația și se lasă purtate în piruete care le fac să pară că levitează. Cochete, cu părul prins în cocuri din care nu iese niciun fir rebel, domnișoarele care poartă rochii în nuanțe jucăușe își unduiesc corpul după mîinile partenerilor, de parcă spinarea lor ar fi modelată din plastilină. Pașii sînt ghidați de muzica lui Johann Strauss, iar în spatele dansatorilor, orchestra arată sumbru, înveșmîntată cu totul în negru.
„Valsuri celebre în interpretări coregrafice” este un buchet de dansuri care reușește să treacă spectatorii, în numai o oră și jumătate de spectacol, printr-o multitudine de culturi. Dansatoarele se perindă pe scenă cînd purtînd tutuuri de un roz prăfuit, cînd purtînd șalvari transparenți pictați în nuanțe purpurii. Dansatorii trec de la frac și cămașă la treninguri și șepci purtate cu cozorocul pe-o parte, ținute care contrastează puternic cu atitudinea pe care aceștia o emană, cît și cu muzica clasică ce răsună în sala care pare a fi imensă. Cuvintele se transformă în mișcări de dans, iar artiștii reușesc să spună povești doar prin intermediul gesturilor și instrumentelor care le și conturează caracterele.
Despărțiți de un gărduleț din piloni de lemn, instrumentiștii împung aerul cu arcușurile pe care le trec peste corzile viorilor și ale contrabasurilor. Sunetul grav al tobelor înghite uneori „scîrțîitul” corzilor, însă atunci cînd dirijorul își ridică bagheta, învîrtind-o energic deasupra capului, totul capătă o altă amploare.
Întîlnirea lui Strauss cu Dvorak
Din cînd în cînd balerinii dispar cu totul de pe scenă, lăsînd orchestra în centrul atenției. În aceste momente, dirijorului parcă i se scurge tot entuziasmul în bețișorul subțire de metal pe care îl îndreaptă meticulos spre cei din fața sa. Stînd cu spatele spre spectatori, acesta arată ca un magician care se străduiește să-și facă bagheta să funcționeze.
Dacă pe muzica lui Strauss dansatorii se mișcă fluid, ca valurile împinse de un vînticel lin, în „Dansul Slav” a lui Antonin Dvorak, mișcările se transformă-n pași apăsați și pînă și costumele se schimbă. Băieții poartă acum vestuțe argintii, scurte care le lasă bustul dezvelit atunci cînd aleargă dintr-o parte în alta a scenei, încercînd parcă să scape de un inamic nevăzut. Întreaga mișcare devine cumva halucinantă. Atunci cînd trei băieți se fac nevăzuți pătrunzînd în culise prin partea stîngă a scenei, din partea dreaptă vin alergînd alți trei care arată exact la fel ca cei ce tocmai plecaseră.
Sînt scurte momentele în care scena este pustiită de dansatori, tropăielile lor făcînd podeaua să vibreze. În acest dans slav, balerinii se prind de mîini în hore multicolore, doar ca mai apoi să se desprindă dintr-odată din acest cerc și să se încoloneze unul în spatele altuia, bătînd cu picioarele în scîndurile care deja tremură sub ei. Dvorak este cel care le dictează dansatorilor un ritm grav, alert, pe cînd Strauss îi lasă să se odihnească, să-și dreagă spiritul și să se înalțe în piruete încîntătoare.
Baletul se face și-n trening
Valsul „Dunărea albastră” a lui Strauss reunește pe scenă dansatoarele îmbrăcate în rochii lungi, de un albastru ca al cerului senin de vară, care își unduiesc mîinile lent, arcuindu-și degetele perfect, în timp ce în spatele lor stau drepți bărbații ce poartă fracuri cu broderii argintii. Se mișcă unul în jurul celuilalt, de parcă le-ar fi frică să nu cumva să se apropie prea mult. Dansul lor este o armonie de mișcări realizate într-un sincron desăvîrșit, căci nicio dansatoare nu rămîne în urma alteia.
Se-ntîmplă ca din cînd în cînd dirijorul să gesticuleze spre dansatori, renunțînd să le mai dea indicații instrumentiștilor și alegînd să-i coordoneze pe balerini. Atunci cînd, îmbrăcat într-un trening negru, cu un prosop atîrnîndu-i pe după gît, unul dintre dansatori întră în scenă lovind cu pumnii în aer, dirijorul își pierde cumpătul și, renunțînd la sacoul negru, merge să-l învețe pe cel din fața lui cum se boxează cu adevărat. Imediat după ce scurta lecție ia sfîrșit, apar și ceilalți balerini care interpretează un dans în care reușesc să contopească mișcările atît de rafinate și elegante care definesc baletul, cu mișcările aproape grotești ale boxului.
Guvernate de sunetul din fundal, valsurile interpretate iau forme atipice, transformîndu-se în dansuri hibride care reunesc diversitățile culturale în pași cînd mai lenți, cînd mai grăbiți.
Adaugă un comentariu