Închiși în capitala de obsesii
De pe scena Iașului 12 martie 2012 Niciun comentariu la Închiși în capitala de obsesii 5Singurătatea trezește monștri înfiorători în sufletele noastre rătăcite prin firescul fiecărei zile. În prăpastia ei se cuibărește și personajul principal al piesei lui David Mamet, „Edmond”, a cărei premieră în regia lui Vlad Massaci, a avut loc sîmbătă, 10 martie, începînd cu ora 19.00, la sala „Teatru la Cub”. Povestea omului care ține cu tot dinadinsul să-și schimbe viața din temelii s-a conturat sub reflectoarele scenei, într-un spectacol despre decădere, smuls dintr-un peisaj urban anost și bolnăvicios.
Intrăm, pe-o ușă înaltă, într-un București pe care-l recunoaștem după culori și după muzică. Zece cuburi gri desenează pe scenă o încrengătură de galerii înguste, ca intersecțiile sufocante ale capitalei, iar boxele eliberează zgomot de motoare turate și sirene care par a se pierde, deznădăjduite, în atmosfera de București pe înserat. Simfonia aceasta haotică se intensifică și se amestecă în ea ritmul unei piese rap, domolite de sunetele unei ploi uscate. Sub picăturile ei, doi necunoscuți se plimbă pe culoarele luminate difuz de reflectoare, fără scop, fără destinație. Curînd, însă, acoperiți, la rîndul lor de pelerine galbene, zece astfel de fantome circulă printre cuburile scunde, în haosul lor aglomerat rătăcind și un costum cenușiu, cu servietă. Edmond.
Ca după o poruncă, scena se transformă într-un joc electronic activat de un apel telefonic, iar personajele își flutură, tulburat și mecanic, celularele și mîinile prin aer. Vocea robotică de femeie ce răsună de niciunde îi înnebunește, doar Edmond rămînînd urcat pe unul din cuburile de lemn, cu palma întinsă în gol, iar Dumnezeul acesta virtual îi ghicește un viitor fără noimă.
Antidoturi pentru singurătate
Ceea ce vedem noi, însă, e un fotoliu roz ce transformă alt cub într-un colț de apartament. În casa lui Edmond e liniște pînă cînd sosesc pașii soției blonde, elegante și glasul ei începe a frămînta banalități cotidiene, întrerupte doar de hotărîrea lui de a pleca. Pentru totdeauna. Pentru că, așa cum îi spune bărbatul din celălalt capăt al scenei, adică un bar cu lumini brune și verzi, „trebuie să ieși din tine. Fiindcă presiunea e prea mare”. Iar pe Edmond, presiunea de-a nu fi altceva decît ceea ce este îl schimonosește, îl consumă ca pe țigara dintre degetele pedantului cu cămașă descheiată care îi dă lecții de viață. Și-l trimite în căutare de fericiri mirene printre trupurile învăluite în blănuri și rochii de piele ale prostituatelor mai ieftine, mai scumpe și cu chipul înroșit de rujuri sîngerii. Păcălit de fiecare dată de promisiunile senzuale ale femeilor cu tocuri strălucitoare și desúuri de mătase, întreaga ființă a lui Edmond se cutremură sub privirile aproape îngrijorate ale unui public tăcut.
„Banu’ jos” îi tot repetă un vînzător de vise care-l împinge, pe străzile de printre cuburi și-l fură de ultimii bani și cea de pe urmă speranță pentru că nu ghicește „dama de roșu”. Bătut și surescitat, bărbatul nu reușește să capete nici o cameră de hotel ieftin, urlîndu-i recepționerului „Tu chiar vrei să trăiești într-o lume ca asta?”. Un răcnet exasperat care se întoarce, de fapt, într-însul. Cu sufletul deja pierdut, Edmond își vinde și verigheta unei rusoaice închise într-un cub de sticlă ca într-un ghișeu sumbru și-și cumpără în loc un „cuțit de supraviețuire”.
Cămașa roșie din întuneric
Cuburile devin celulele aglomerate ale unui metrou bucureștean, cu ropot de șine, în care bărbatul și-o aduce aminte pe mama, privind la pălăria roz a unei femei. Paltonul ei verde se tulbură, însă, atunci cînd Edmond o amenință, jignit de refuzul ei de-a conversa. O amenințare cu același cuțit cu care îl atacă și pe cel care încearcă să-l jefuiască, vînzîndu-i „femei curate”, personaj care face publicul să chicotească, însă doar pentru o clipă, căci nebunia lui Edmond devine, din acest punct, capabilă să ucidă.
Și o ucide pe Glenna, chelnerița cu închipuiri de actriță a cărei cămașă roșie cade în brațele lui, dezgolindu-i sînii sub lumina oarbă care le învăluie momentul de pasiune. Cuțitul lui Edmond o retează subit, iar odată cu pumnalul care șfichiuie aerul și se-mbibă, în mințile noastre, cu sînge, se nasc și priviri cu subînțeles în ochii spectatorilor. Degradarea lui Edmond pare fără sfîrșit.
Cînd unul din cuburi devine celulă, putem vedea, parcă, barele de fier în jurul lui, sufocîndu-l. „Sîntem prea mulți oameni pe lume. De aia ne omorîm”, se scuză mai mult pentru sine. Rîde înfundat și dement, filosofînd cu inconștiența faptului că închisoarea îl va face, curînd, femeia colegului de celulă.
***
Au trecut ani de cînd sîntem în închisoare. Îl privim cu toții înfiorați de orbirea în care s-a stins cel de la început, de suferința care se topește în sărutul lui Edmond pe obrazul colegului său. Un joc de noroc la care el a pierdut, o prostituție a minții închise în cotidian a fost întreaga piesă, la sfîrșitul căreia fiecare dintre noi a privit, fără cortină, către personajele urcate pe cuburi, regăsind, în cîte unul din ele, metehnele propriului suflet. „N-am nevoie de voi”, răsună încă glasul lui Edmond.
Anca TOMA
Adaugă un comentariu