Interviuri vechi de 30 de ani
De pe scena Iașului 1 decembrie 2015 Niciun comentariu la Interviuri vechi de 30 de ani 16Prietenii scriitorului Grigore Ilisei au fost prezenți miercuri, 25 noiembrie, la Muzeul Unirii, de la ora 17.30 pentru a participa la prezentarea cărții de interviuri „Convorbiri, taifasuri, divanuri, portrete”. În atmosfera de sărbătoare care pare că domnește pretutindeni în Palatul lui Cuza, invitații scriitorului, printre care părintele Marian Timofte, vicar administrativ al Arhiepiscopiei Iaşilor, părintele dr. Liviu Petcu, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae” a Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi (UAIC), Cătălin Jeckel, directorul Editurii Doxologia și lect. univ. dr Emanuela Ilie, de la Facultatea de Litere a UAIC, s-au adunat în jurul unei mese pentru a spune povestea interviurilor așezate între coperți.
O poveste care a început demult, de cînd scriitorul avea la îndemînă doar un magnetofon cu care să înregistreze. „Unul din interviuri, cel care se află chiar în deschiderea cărții este realizat cu Eugen Barbu, pe care l-am vizitat atunci cînd a împlinit 60 de ani. Am purtat o discuţie fără întrebări prealabile, care a decurs pe nerăsuflate într-o atmosferă nu din «Groapa», ci din «Scrinul negru». Acest interviu l-am făcut cu un magnetofon Uher pe care l-am luat de la Radio Iași”, a spus Grigore Ilisei.
Titus Popovici, Augustin Z. N. Pop, Mihai Drăgan, Dumitru Micu, Constantin Ciopraga, Zoe Dumitrescu-Bușulenga sau Grigore Vieru sînt doar cîteva nume cu care scriitorul a realizat interviuri. „«Convorbiri, taifasuri, divanuri, portrete» este cea de-a cincea carte dialogală care pune în lumină esența omului dialogal. Reabilitează o formulă și pune în lumină niște personalități exemplare, niște modele formatoare. Autorii incluși de aici au dat opere, uneori au dat și școală, au demonstrat că dialogul există și că esența noastră este dialogică”, a explicat lect. univ. dr. Emanuela Ilie.
În carte sînt consemnate confesiuni strînse în peste 30 de ani, care nu aparțin doar celor intervievați, ci și autorului. El creează în același timp și portretele personajelor pe care le-a ales, dar și propriul portret, prin intermediul mărturisirilor. Atmosfera festivă a fost păstrată pînă la finalul serii, cînd Cvartetul Mezzo, cu doar un bas și trei viori, a umplut camerele muzeului de ritmul liniștitor al „Valsului florilor” din Spărgătorul de nuci, compus de Ceaikovski.
Adaugă un comentariu