Jocul vieții își trage seva din răutate
De pe scena Iașului 18 ianuarie 2016 Niciun comentariu la Jocul vieții își trage seva din răutate 36Spectatorii stau umăr la umăr pe scaunele de catifea dispuse sub forma unui pătrat, în centrul Sălii „Uzina cu Teatru” de la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași. Toți par să aștepte intrarea într-o lume nouă, diferită de ceea ce au experimentat deja. În mijlocul pătratului urmează să prindă viață lucruri pe care le gîndim cu toții, dar nimeni nu are curaj să vorbească despre ele. Într-o zi de joi, 14 ianuarie, cîteva zeci de oameni au venit să vadă „Și acum”, o piesă izvorîtă din condeiul lui Sabine Herbeke. În regia Oliviei Grecea și cu o scenografie pusă la punct de Rodica Arghir, actul căutării de sine se pierde într-un univers artistic compus din cinci povestiri.
La ora 19.30, actorii mărșăluiesc tăcuți pe scenă, așezîndu-se pe cele șapte scaune de lemn împrăștiate la marginea pătratului cu decor auster în care se joacă piesa. Din tavanul înalt se lasă în jos șapte becuri cu abajururi simple, de culoare închisă. „O să vă învăț cum să beți apă”, ne spune o femeie cu o mască violet, cu urechi de iepure, în spatele căreia se ascunde actrița Andreea Boboc. Ea înaintează ferindu-se de luminile revărsate în încăpere, vorbind șoptit și rar în microfon, de parcă încearcă să se asigure că spectatorii bagă la cap ce au de învățat. După ce-și recită monologul, ia loc pe scaun, între spectatori.
În sală, rămîne o singură lumină aprinsă. Actrița Diana Chirilă se uită pierdută la spectatori și se mișcă lent, în timp ce-și înșiră povestirile. Răceala din ochi și răutatea gîndurilor ei au împietrit publicul, care ascultă nemișcat cum femeia a împins o bătrînă pe scări sau cum i-a trecut prin minte să împingă un bărbat de pe peronul de la metrou în fața trenului care merge cu viteză. Pe chipul ei nu se citește nicio urmă de regret. Ea însăși spune că vrea să le facă rău celor din jur și îi place să-i vadă suferind. Impresia unei răutăți cronice este transmisă impecabil de femeia în rochie neagră care pare că își acceptă și își îmbrățișează condiția, încercînd să ne convingă și pe noi să ne resemnăm cu impulsurile de a-i răni pe alții, ba chiar să le dăm curs.
Versuri cu valoare materială
În miez de noapte, ea (Oana Sandu) apare la scară la el (Ionuț Cornilă) îngrijorată din cauza tatălui ei, care a avut un accident în străinătate. Căutînd consolare, a plecat de acasă în grabă, neștiind încotro s-o apuce. Pe nevăzute, a ajuns la el acasă. Astfel, cei doi foști iubiți se regăsesc unul în fața altuia, avînd o ultimă șansă să clarifice lucrurile, chiar dacă momentul nu e chiar oportun. Ca și cum ar fi un lucru firesc, subiectul discuției trece de la victimă la iubirea consumată și irecuperabilă. Întîlnirea se transformă într-o ceartă întreruptă de un om al străzii (Sorin Cimbru) care scrie poezii pe loc, după o temă aleasă de persoana care îl plătește pentru acest lucru. În cele din urmă, femeia rămîne singură în stradă, cu inima frîntă, în timp ce el îi întoarce spatele fugind în casă, deși o păstrează în suflet.
Trecerea de la o poveste la alta este făcută după melodie lentă, în care actorul Cosmin Panaite cîntă despre viață, dintr-un colț de încăpere. Întîmplările se succed lent, iar conexiunea între ele este făcută prin disperarea personajelor de a-și găsi liniștea, prin violența pe care o propagă în jurul lor – care reiese din gesturi, vorbe și țipete intense – sau prin întrebările fără răspuns pe care le aruncă în eter. Așteptarea unei clarificări sădește în sufletul spectatorilor îndoială și răzvrătire. „S-a gîndit vreodată cineva să se sinucidă?”, întreabă aceeași femeie cu masca de hîrtie, iar trei spectatori curajoși ridică mîna în semn de aprobare.
Oscilații ale salvării întîrziate
Luminile se sting, iar întunericul – sau poate răutatea – pune stăpînire pe toate sufletele din sală. Se aprinde o singură rază de speranță, care ni-l arată pe omul străzii. În diagonala lui stă un corporatist malefic, care întruchipează ispita. El nu vrea o poezie, ci vrea să îl îmbete pe omul sărac, iar apoi să-i dea bani cît pentru zece poeme. O tușă de absurd nuanțată de replicile seci și telegrafice pune publicul în dificultate. Cîteva persoane se foiesc pe scaune, parcă frămîntate de întrebări. În cele din urmă, corporatistul îl scoate din minți pe omul străzii și pleacă acasă, unde se ceartă cu iubitul lui (Radu Homiceanu). Episodul conflictului personajelor, cu țipete, scaune trîntite și haine aruncate, se termină pașnic, cu cei doi bărbați trîntiți pe jos, ținîndu-se de mînă.
Apoi, toate personajele se adună în raza privirii noastre. Pe fundal se suprapun voci care vin din difuzoarele aflate în cameră. Actorii se mișcă lent, se zvîrcolesc și se agață de lumina care coboară deasupra lor. În cele din urmă, aceasta moare, iar viața care se scurge din ei. Întunericul aduce o liniște mormîntală, iar la final cu toții realizăm că nu am intrat într-o lume nouă. Am rămas tot într-a noastră, unde ne frămîntă faptul că nu știm ce gîndește cel din dreapta noastră, ne macină regretele și avem reacții violente. Viața este o oscilație constantă între începuturi și sfîrșituri pare a fi mesajul transmis de piesă.
Adaugă un comentariu