La Iași, Silviu Purcărete a dezvelit fruntea comediei
De pe scena Iașului 25 februarie 2013 Niciun comentariu la La Iași, Silviu Purcărete a dezvelit fruntea comediei 55Luna februarie a scos de după cortina Sălii Mari a Teatrului Național o minune închisă-ntr-o cutie rotundă și vărgată. Regizorul Silviu Purcărete a smuls dintr-un text de Eugene Labiche o întreagă familie de moravuri și a adus-o la Iași în costume pastelate, ascunse toate sub borurile largi ale „Pălăriei florentine”. Începînd cu ora 19.00, de la premiera din 16 februarie, pînă la ultima reprezentație, de sîmbăta trecută, muzica maestrului Vasile Șirli și lumile de hîrtie decupate de scenograful Dragoș Buhagiar au răscolit prin sufletele ieșenilor în căutare de haz. Și după ce au iscodit toate hibele chipurilor burgheze ale unui Paris vechi de aproape două secole, spectatorii și-au ridicat și ei de pe creștete podoabele societății contemporane.
Sala e toată un hohot, de la început. Nu ne dăm seama cînd pîrîie firul putred dintre realitatea noastră și cea a scenei și ne trezim părtași la o stranie bucurie idilică. Parisul în care-am ajuns fără să ne dezlipim de scaune e mai întîi un cîntec alintat care se prelinge din balcoanele de deasupra scenei și-apoi un flirt păcătos, închis între ziduri șubrede, între două slugi cu mințile mustind de șampanie și hainele răvășite. Viețile lor, pline de gustul bătăii cu frișcă ce le-a pătat deja chipurile, se împleticesc, aghesmuite, printre ciorapii ei de damă desperecheați și cizmele albe cu șiret pe care le apucă tresărind cînd casa se umple de glasul stăpînului. Și-ncep să se spargă, în mințile noastre, oglinzile lumii de pe scenă.
Universul de carton în care ne-am trezit își mișcă pereții fără tertipuri, fără lumini măsluite anume ca să ne orbească și să ne mintă. Nu, lumea asta are doi maiștri care se plimbă în halate bleumarin prin viscerele ei și răscolesc într-însa ca s-o putem citi. Emil Coșeru și Cosmin Maxim mînuiesc, de față cu noi, culisele unui joc cusut în zeci de ițe.
Fericirea nebănuită
Casa cea dintîi e-a stăpînului lui Felix (Gelu Zaharia), bărbatul ascuns în odaia cu șampanie și frișcă. Fadinard (Ionuț Cornilă), îndrăgostitul năvalnic, tumultuos dar tandru ca balada muzelor din balcon își umple casa de-o poveste de dragoste pripită, veche de trei zile, dar aprinsă ca o flamă sub fracul lui alb. Într-un omnibus aglomerat, călcat în picioare de-un bărbat „de la țară”, a cunoscut-o pe Helen (Andreea Boboc), „floricica” căreia „ce să mai lungesc, i-am cerut mîna”. Nonancourt (Călin Chirilă), socrul coleric și pretențios, l-a dus la ferma lui „de flori” și pentru cei 22 de franci „pe zi!” ai lui Fadinard, i-a pus pe brațe și fata și-o nuntă care stă să-nceapă într-un ceas. Numai că înaintea sosirii nuntașilor mintea amorezului e răstălmăcită de-o blestemăție de poveste. Calul mirelui a mestecat într-o clipă toată ziua nunții!
Nenorocirea cu funde roșii
În jocul pereților înalți purtați de „clovnii” care supraveghează viețile personajelor baroce, ușile se deschid, un tărăboi năpustește în casă și răbufnește pe chipurile spectatorilor într-un hohot fierbinte. Anais (Diana Chirilă), o damă distrusă de-o nenorocită de pălărie pierdută, își rostogolește ochii îmbătați de șampanie peste straiele lui Fadinard și leșină din vreme în vreme. „Fără pălărie sînt pierdută, mă vede lumea!”, bodogănește isterică femeia în vreme ce Emil (Daniel Busuioc), un jandarm binevoitor care o-nsoțea în plimbări fără știrea soțului îi explică lui Fadinard că armăsarul lui a mîncat pălăria doamnei, o neprețuită comandă din Florența, darul bărbatului ei care-n ruptul capului nu trebuie să afle. Însă cum vodevilul e copt în trei straturi îndulcite cu un dramatism galeș și închipuiri de nobilime, după ce Anais se vede descoperită, fără florile de mac și fundele roșii de pe boruri, aflăm și noi de goliciunea pletelor ei lungi dar și cei doi meșteri ai decorului schimbător și auster.
Ritmul se întețește și povestea se transformă într-un frenetic dans cu timpul și cu absurdul unei societăți construite pe convingeri aberante. Alaiul de nuntă e la ușă, iar mirele umblă prin casă cu o doamnă fără pălărie și amantul ei! Parol, militarul Emil! Fadinard trebuie să pună o pălărie florentină, cu maci și funde roșii pe boruri la loc, pe fruntea cucoanei, altminteri jandarmul i-ar jupui „mobilele”, dama ar leșina iar și publicului i-ar arde obrajii de rîs întruna. „Haideți, doamnă, leșinați mai tîrziu!”
Socrul, un savuros „țăran” parizian cu o croială morală de neclintit, i-a adus ginerelui un lămîi în ghiveci, de pus la căpătîiul patului matrimonial și un cor de fuste, cizmulițe albe cu șireturi, pălării albastre fluturînde și poale vaporoase ori greoaie de bumbac ori de tafta. Actorul Călin Chirilă orchestrează un joc, o urmărire neostenită a celorlalte planuri ale piesei și-a propriei interpretări, una de un comic lucid și ba exploziv, ba mînios, ba patern, ba ridicol. Tată de bună cuviință, cu fecioară cuminte, crescută sub semnul lămîiului verde, Nonancourt gonește o iluzie. Ceea ce pentru spectatori e cuceritor, într-o lume în care Fadinard fugărește o pălărie. De la primăria în care avem răgaz să-l întîlnim pe Dionisie Vitcu în rolul lui Tardiveau, primarul de ocazie c-o sacoșă de rufe la purtător, pînă la casa Baroanei (Pușa Darie), iluzia și pălăria se tot îngrămădesc una-ntr-alta. Fadinard trece drept tenor italian și-și rătăcește degetele pe crinolina burlescă a Baroanei, singura care-ar putea să-i dea o pălărie florentină ca aceea mîncată de cal. Iar socrul e-n urma lui, aburit de licori, dansînd și cîntînd la o nuntă fără cap și coadă. „Chapeau du pai într-un context cu cai!”
Prăvălirea iluziei
Vodevilul lui Silviu Purcărete nu suferă interludiu. Cele două părți ale piesei se cos una de alta la fel cum izbutesc totuși, mirii, să-și lege viețile. Căderile de cortină se cos de tumultul goanei absurde prin jocul degajat al celor doi maiștri care fac din spectacolul lor secundar o gheară de realitate pură, limpede care prinde iluzia piesei de mijloc și-o strînge într-o sclipitoare formă de teatru în teatru. „Pălăria florentină” e ușoară, însă comedia din care e împletită se joacă încorsetat, cu papuci strîmți de lac precum cei ai lui Nonancourt, cu pereți care sufocă și lumi paralele care se urmăresc reciproc în pași de dans și cu leșinuri prăbușite în rumeguș. Iar scena Teatrului Național din Iași a lăsat alaiul să se zbată-n căutare de fericire înmuiată în șampanie pînă cînd publicul a citit toate poveștile din fugă. Atunci au putut să cadă peste noi schelele unei lumi năucite de boala absurdului vesel.
Anca TOMA
Adaugă un comentariu